Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • E10

E10

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

E10

Inläggav Göran Å » 2011-03-15 22:53

I sommar kommer den vanliga 95-oktaniga bensinen över hela Sverige att ersättas av E10 med 10% etanol. Det betyder så vitt jag förstår att vi som har riktiga bilar och inget modernt trams blir tvungna att köra på 98 oktan. Och de flesta enklare bensinstationer har slutat med 98 oktan, så det kommer att bli längre mellan användbara tankställen för oss. Bil Sweden skriver på sin hemsida:

"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna mellan 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI, i vilken E10 inte kan användas."

Men enligt instruktionsboken ska t.ex. en B21-motor köras på 98 oktan. Jag har kört på 96, men med viss tvekan. Jag skulle tveka ännu mer att köra på E10. Och en B18 eller B20 tål det väl ännu sämre.

Eller hur? Finns det någon som vet mer om detta?

Min dröm är att man har en liten flaska, precis som blyersättningsflaskan, som man tillsätter en skvätt från. En trolldekokt som förvandlar E10 till gammaldags hederligt rödtjut (rödfärgad bensin med massor av härligt äkta bly). Kan det vara en realistisk dröm – åtminstone när det gäller funktionen (blyet är kanske bättre om det inte är jätteäkta)?

Göran Åman
Göran Å

Re: E10

Inläggav skanke » 2011-03-15 23:11

Det har varit rätt mycket skriverier om detta på sistone. I dagsläget är det redan 5% etanolinblandning i bensinen och i E10 så ökas detta till 10%. Frågan är om detta är en stor sak egentligen för oss som kör gammelbil?

Dessutom läste jag igår att det troligen inte blir infört nu till sommaren iallafall. Det där att det skulle införas i maj eller juni var tydligen något utspel från BilSweden (som altsom oftast kommer med konstiga uttalanden) men som saknade förankring hos bensinbolagen. En företrädare för bensinbolagsbranchen hävdade igår att E10 inte kommer införas på försommaren utan det kommer senare och införandet går inte över en natt utan att det kommer ske stegvis. När och hur preciserades inte riktigt. En komplikation verkar vara att alla biltillverkare inte kunde svara på hur den ökande etanolinblandningen påverkar bilarnas bränslesystem och motorer. Har väl med garantier och liknande att göra.

Så sista ordet är nog inte sagt när det gäller detta. To be continued.

Det är väl bara att avvakta och se vad som händer framöver.
skanke

Inläggav fretchi » 2011-03-15 23:22

Det finns som inget som egentligen kan ta skada av sprit i en B20, mig veterligen. I synnerhet inte med så låg inblandning. B20 skulle ju förresten ha 98 oktan också men går att köras på 95. Samma sak med B21 och B23. Så länge motorn inte spikar så brukar de klara sig bra.

Hinka i en lagom dos blyersättning och kör. Så hade jag gjort i varje fall. Men nu har jag planat och bökat så jag bör nog ändå köra på 98...
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Robban » 2011-03-15 23:36

98oktan är snart ett minne blott också.
Såg att Volvostationerna redan har tagit bort 98 oktan och även fler andra stationer.
Man får väl sluta koka sprit och börja bränna olja istället...=)
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav Epsi » 2011-03-15 23:47

Jag kör min på 95 oktan rakt av. Och jag har även testat att köra med 95oktan utblandat med både diesel och etanol. Dieseln då jag fått gratis spillbränsle efter att ha jobbat på verkstad där alla "fruar" tankar fel. och det var inga problem med 8 liter "spillbränsle" och resten 95 oktan. Etanol har jag även blandat i på macken och inte heller detta har varit något problem ner till 45% e85 förutom lite startsvårigheter med kall motor vid 30% etanol och uppåt samt att det ifrån ca 20% och uppåt varit känsligt att man måste köra med choken ute tills motorn varit genomvarm. I vanliga fall har jag bara choken ute när jag startar och kör ut ifrån parkeringen.

Jag har inte heller testat mer än 15% e85 iblandning nu när det varit vinter (vilket alltså inneburit att det varit E75 i pumparna) och då har den varit småtjurig utan motorvärmare vid temperaturer under -15.
Motorerna jag testat på är B20a med enkel strombergar med normalt slitage på både förgasare och fördelare. helt utan modifikationer.

Det här att vi numera får E10 istället för 95 oktan är onödigt uppblåst och väldigt få verkar känna till att vi ju faktiskt inte haft 95 oktan utan E5 i pumparna "hur länge som helst". Att snöa in sig på oktantal är också väldigt konstigt, för E85 har ett oktantal på omkring 112 oktan så det jag frågar mig är om bolagen blandar ut någon sämre smörja med etanol för att komma upp i 95 oktan eller om dem blandar dagens 95 oktaniga med etanol och vi på så vis får ett högre oktantal. I praktiken spelar detta ingen roll för oss då vi ändå kan köra på 95 oktan "utan problem". Jag skriver utan problem inom parentes då jag själv aldrig upplevt något problem och den enda jag pratat med som sa sig ha märkt en stor skillnad var väldigt partisk (försäljare som ville sälja V-power).

De problemen Jag kan se som följer med långvarigt brukande av E85 i våra bilar är att bränsleslangar och gummi i bränslesystemen överlag börjar bli till åren och dessa kommer inte tycka om etanolen men vad gör det egentligen? Vi pratar på en B20a 1 meter bränsleslang (inklusive skarven under bilen) som bytes mot en etanolbeständig dito på en pisskvart och troligen borde den slangen bytas vid det här laget i alla fall.

Värre är det med bränslepumpen som eventuellt kan få en något kortare livslägnd om vi pratar den mekaniska typen med gummimembran, om skillnaden blir märkbar tvivlar jag på men den som 2-3 veckor efter att övergången sker kommer och påstår att E10 gjorde sönder hans 25000 mil gamla soppapump är minst sagt korkad.

För dem som kör med inspruning och de gamla elpumparna till B20E så kommer dem möjligtvis lida av att pumpen samt spridarna inte kommer få lika bra smörjning (etanol är torrare än bensin) som tidigare, lösningen skulle kunna vara att slå i en skvätt olja varje gång man tankar för att smörja just detta prylar. Att övergången till e10 skulle innebära döden för spridare och pumpar tror jag inte. När dessa bilarna var nya framställde man bensin på ett helt annat sätt och då var den smörjande effekten på bränslena mycket högre än idag.

Ett annat problemområde som jag kan se är strombergsförgasarnas membran, dessa kan få en större benägenhet att svälla än tidigare men det är tveksamt om skillnaden kommer vara märkbar, just denna punkt är dock det som jag tror kommer märkas "mest" av alla jag radat upp. Problemet lösas ju enkelt igenom att man konverterar till dubbla Su och eller ser till att ha ett membran med sig i bilen.

Etanolen är mycket mer lättflytande än bensin, därför kommer mer av bränslet leta sig ner i oljetråget så småningom och blandas ut och den då tunnare oljan kommer ha mycket enklare för att leta sig upp i förbränningsrummet. Det är pga detta som Etanolbilar alltid har kortare serviceintervall än motsvarande bensinbil. Återigen så "finns" inget problem för oss då vi har serviceintervaller på våra bilar som är tillräckligt korta i alla fall för att utspädningen inte skall bli något problem så länge motorn är någorlunda frisk.

Det jag skriver här är inga sanningar men jag tror mig ändå kunna tillräckligt mycket i ämnet för att påstå mig veta vad jag pratar om.
Epsi

Inläggav Amarace » 2011-03-16 00:11

Jag har kört med E85 inblandning sedan det kom i pumpen häruppe och hittils har jag inte märkt att något tagit skada. Har experimenterat med oilika blandningar och med olika konfigurationer (D-jetronic, K-jetronic, Su och Stromberg och Pierburg).

Så att det nu kommer att bli 10% etanol i bensinen istället för 5% kommer inte att göra något märkvärt, det kan bli liiiiiite oroligare tomgång beorend epå hur snålställd den var innan.

Och insprutare, slå i lite tvåtaktsolja då och då så smörjs allt, det har jag alltid gjort i mina bilar med insprutare.

Och det här med 95 el 98, jag kör på 95 på alla mina bilar, har gjort det i många år.

SÅ som Fredrik säger, slå i blyersättning och kör :)
Amarace

Inläggav Epsi » 2011-03-16 00:15

Amarace skrev:
SÅ som Fredrik säger, slå i blyersättning och kör :)

Nejnej, strunta i blyersättningen. När avgasventilerna börjat bli otäta byter man till en nyreoverad svisstopp:) Men jag lever ju i den här väldern att man inte ska fixa något som inte är trasigt, och då krävs ibland att man fuskar lite så "rätt" saker går sönder:P
Epsi

Inläggav Björnsson » 2011-03-16 00:43

Oktantalet är ju helt ointressant då etanolen, som tidigare nämnt, har betydligt högre oktantal än 98. så där blir det inga konstigheter.

Med 5% mer etanol än vad det är idag tror jag knappast vi kommer märka någonting alls. knappt iallfall. det där med blyersättning, jag har börjat med att tillsätta blyersättning i mina bilar sedan jag hade av toppen på B20in. bredare säten får man leta efter... främst på avgassidan. och en skvätt 2Tolja då och då gör susen ;)
Volvo 142 ABS, B20B och M47 Bruksräcer
Volvo 164 Fuel Injection Direktörsräcer
Medlem 2641
Björnsson

Inläggav skanke » 2011-03-16 12:21

98oktan är snart ett minne blott också.
Såg att Volvostationerna redan har tagit bort 98 oktan och även fler andra stationer.

Att 98oktan försvinner är väl egentligen ett större problem än att man blandar i 10% etanol i 95oktan.
skanke

Inläggav Robban » 2011-03-16 19:14

Den vita plasten i bränslesystemen har svårare att klara Etanol är gummi, den sväller på sikt.
Erik G har haft ett förgasarmembran i en burk E85 i snart 10 år och den ser lika dan ut som en ny. Är heller inte spröd eller något annat konstigt. Funkade kanon i hans PV när han testade.

Robban

Inläggav Göran Å » 2011-03-23 19:34

Tack för alla kloka råd. Det är bra med en klubb där andra vet mer än en själv och delar med sig av det. Tack!

Göran
Göran Å

Inläggav fretchi » 2011-03-23 20:37

Vill kommentera en detalj ang. Epsis inlägg.

Etanolen är inte direkt mer lättflytande. Däremot har den en en högre kokpunkt vilket gör att bränslet har svårare att förångas från oljan under drift, som den vanliga bensinen gör. Du har ju alltid läckage ner i vevhuset vilket gör att lite oförbrända gaser hela tiden letar sig ner. Dessa binds med tiden i oljan och försvagar oljans bärighet och kan med nog stor koncentration av sprit göra att oljefilmen inte klarar av belastningen.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Robban R » 2011-11-17 11:02

Noterade att flera av er kör sina bilar på 95 oktan. Vill man inte ha så högt oktantal som möjligt? Man kan ju då ställa upp tändningen mer, alternativt öka kompressionen genom att tex plana toppen lite mer. Motorn blir då piggare och drar även mindre bränsle. Det är i alla fall vad jag har fått lära mig och tycker mig ha märkt själv. Den bil jag har skaffat nu har glapp fördelare och har inte genomgått några finjusteringar ännu, men de jag höll på med på 80- och 90-talet, egna och bekantas, trimmade och otrimmade, brukade såvitt jag minns alltid svara bra på ökad tändning upp till den punkt där det började spika. Därifrån backade man då en aning för att ha lite marginaler.

Men det finns ju förstås en gräns även utan spikningar, där det blir "motigt" för kolvarna. Jag har också svaga minnen av motorer som aldrig gav ifrån sig några hörbara spikningar hur mycket man än vred upp tändningen. Då fick man mera gå på känn och stanna på ett gradtal som lät rimligt. Som jag minns det var det oftast slitna och dåliga motorer som uppförde sig så.

Om sedan den här ökade verkningsgraden räcker för att utjämna prisskillnaden mellan 95 och 98 oktan vet jag inte, men jag tror det. Hursomhelst ett intressant och komplicerat ämne som jag inte vet så mycket om som jag kanske försöker ge sken av. Vore kul att höra era synpunkter.

I frågan om etanolinblandningen har jag inte tillräckligt på fötterna för att kunna tillföra någonting. Men en sak tänkte jag på: Etanolen har väl lägre energiinnehåll? Och motorn borde väl då behöva en något fetare blandning? Ökad förbrukning alltså, till oförändrat eller högre pris. Som eventuellt kan kompenseras genom uppställd tändning pga högre oktantal? Vad tror ni?

Mvh

Robban R
Robban R

Inläggav fretchi » 2011-11-17 15:51

Har du ställt tändning och blandning korrekt och den fortfarande spikar så bör man hellre höja oktantalet än att sänka tändningen då det sänker motorns effektivitet. Det finns dock ingen anledning att höja tändningen onödigt mycket bara för att du har en massa oktan i bränslet. Det kommer istället att ge sämre motoreffekt. Men hur nära spikningsgränsen den optimala tändpunkten ligger ser man nog bara i bromsbänk.

Med en ökning av etanolinblandningen borde förbrukningen öka med ca 2%.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Robban R » 2011-11-19 20:25

Det är nog helt riktigt att det skulle behövas både bromsbänk och noggranna förbrukningsmätningar om man skulle reda ut det här ordentligt, men man kommer ganska långt med att bara lyssna och känna efter också. Ett par grader hit eller dit på tändläget brukar ju kunna ge en klart märkbar skillnad. Man ska såklart inte ställa upp tändningen onödigt mycket, det handlar ju om att få maximala förbränningstrycket på rätt ställe, var nu det ligger, någonstans efter övre dödpunkt i alla fall, förmodligen en bra bit efter. Vet någon? Kunde vara kul att känna till.

Hursomhelst så är min gissning i alla fall att spikningsgränsen på en B20 i de flesta fall ligger före den optimala tändpunkten, i alla fall om man kör på 95 oktan, och att det beror på att dom här motorerna har så dåligt utformade förbränningsrum. Sen så tror jag också att Volvos rekommendationer om tändläge nog är satta med större marginal mot spikningar än man egentligen behöver ha, och har man trimmat motorn så gäller dom ju inte längre.

Ta det inte som nån kritik mot att ni kör på 95, jag kan mycket väl ha fel i allt det här, är mest nyfiken och undrar om jag gör fel som betalar extra för 98.

Det blev ju lite OT det här, tråden handlar ju egentligen om E10. Men det kanske inte gör något, det är ju lite närbesläktat i alla fall.

Mvh

Robban R
Robban R

Inläggav skanke » 2011-11-19 20:57

Har provat att köra min 142 -71 med B20A på både 95 och 98oktan och kan bara konstatera att den går bättre på 98. Ibland blir man tyvärr tvungen att tanka 95 då 98 är lite svårt att fåtag på.
Om man inte bruksåker så tycker jag inte det spelar någon roll att 98 är lite dyrare, det är ju viktigare att motorn går så bra som möjligt.

Har man lite högre komp i motorn så är det bara att glömma 95oktan, det går inte att åka på.
skanke

Inläggav fretchi » 2011-11-19 22:50

På sävarforumet har det diskuterats en del och det verkar som om kring 20 grader efter ÖDP vill man ha piken i förbränningstrycket.

Edit:
Egentligen vill man ha så högt medeltryck som möjligt under kolvens färd neråt. Ju snabbare förbränning desto senare kan du lägga tändningen.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Robban R » 2011-11-20 02:54

Tack för den uppgiften Fretchi! Alltid kul med lite "överkurs" om vad som egentligen händer i den gamla gjutjärnsrovan under huven.

Apropå förbränningshastigheten, hur är det med etanolen där då? Den brinner väl långsammare än bensin? I så fall borde man väl behöva ha lite mera förtändning med E10 för den skull också?

Hur går det med E10 förresten? Har ni hört nåt? Eller har vi det redan? Tråden var ju lite gammal när jag började skriva, så det kanske har hänt någonting sen dess. Själv hänger jag inte med något vidare i motortidningar o dyl, så jag har ingen aning.
Robban R

Inläggav Robban R » 2011-11-20 19:41

Ansträngde mig faktiskt lite grand och googlade en stund i ämnet, och det mesta verkar väldigt oklart, både när E10 kommer och när 98 oktanig E5 försvinner. När det gäller oktantalet så trodde de flesta som skrev att det skulle bli just precis som någon skrev tidigare i tråden: Att man tar en sämre soppa än dagens (med lägre oktantal alltså), och blandar i etanol för att komma upp i just 95 oktan. Vad man får blir alltså ett bränsle med samma oktantal, men med lägre energiinnehåll. Man kan så att säga inte utnyttja etanolens högre oktantal eftersom bensinen som används har ett lägre oktantal.

Man skall nog så smått börja fundera på att konvertera motorn till E85. Verkar faktiskt ha mest fördelar vad jag kan se av det lilla jag läst ännu.

Finns mycket att läsa förstås. Här skriver i alla fall MHRF lite grand:

http://www.mhrf.se/e10

Robban R
Robban R

Inläggav Robban » 2011-11-20 20:46

Det kommer att ta tid innan 98oktan försvinner samt att införandet av E10 kommer att dröja.
Just nu jobbar motorbranschen med att säkerställa drivmedelbolagens kvalite i bränslet.
Alla bilmärken har och har haft stora problem med att dagens bilar inte går speciellt länge på bränslet.
Bränslet är för dåligt för en förbränningsmotor och motorhaverier sker ofta, spridare sätts igen mm.
Det är inte att bilarna är för dåligt byggda utan snarare tvärt om att de är så pass uträknade med bränsleförbrukning samt utsläpp att de måste se ut på ett visst sätt för att uppfylla alla krav.
Uppfyller då inte bränslet sina krav raserar något.

Robban

Nästa

Återgå till Övrigt