I sommar kommer den vanliga 95-oktaniga bensinen över hela Sverige att ersättas av E10 med 10% etanol. Det betyder så vitt jag förstår att vi som har riktiga bilar och inget modernt trams blir tvungna att köra på 98 oktan. Och de flesta enklare bensinstationer har slutat med 98 oktan, så det kommer att bli längre mellan användbara tankställen för oss. Bil Sweden skriver på sin hemsida:
"E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna mellan 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI, i vilken E10 inte kan användas."
Men enligt instruktionsboken ska t.ex. en B21-motor köras på 98 oktan. Jag har kört på 96, men med viss tvekan. Jag skulle tveka ännu mer att köra på E10. Och en B18 eller B20 tål det väl ännu sämre.
Eller hur? Finns det någon som vet mer om detta?
Min dröm är att man har en liten flaska, precis som blyersättningsflaskan, som man tillsätter en skvätt från. En trolldekokt som förvandlar E10 till gammaldags hederligt rödtjut (rödfärgad bensin med massor av härligt äkta bly). Kan det vara en realistisk dröm – åtminstone när det gäller funktionen (blyet är kanske bättre om det inte är jätteäkta)?
Göran Åman