Hasse63 skrev:Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiler är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda. Att förgasarna ska vara "glappfria" i spjällaxlarna för att få till en bra inställning behöver jag inte skriva så det hoppar jag över. kontrollera även så inte vacuumkolvarna är ihopblandade med varandra, följ länken
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq9wABästa inställning av förgasare erhålles om CO (koloxid)-mätare används. Inställning kan dock utföras utan CO-mätare.
Före varje avläsning av CO-mätare eller en justering en någon skruv skallen kort upprusning av motorvarvet göras så att vakuumkolvarna ställer sig i rätt läge.
(Detta görs lättast då förgasarna är demonterade) Vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv. Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna. med hjälp av skjutmått, mät i förgasarhalsens nedre del.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycket genom att vrida justerskruven 2 ½ varv [url]högervarv[/url].
3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
5. Anslut en varvtalsmätare (och en CO-mätare) Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylarvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då den börjar bli varm).
6. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min.
OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft. Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg"
p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 Helt klart är det ändå bäst ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-6 punkter hittade jag inte på
http://www.volvoamazonpictures.se/ utan "skrev av" från min rephandbok. Hur man synkar mm med verktyg hittar ni också där... Kanske jag gör en förenklad beskrivning om det också... jag får se.
En film som visar hur "enkelt" det är att synka ett par förgasare
http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfjNpw (för dom som kan)
MVH Hasse63