Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Parbrings 145 ´70 - KATLA -

Parbrings 145 ´70 - KATLA -

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Parbrings 145 ´70 - KATLA -

Inläggav parbring » 2007-02-07 14:39

Märke & modell

Volvo 145 som går under namnet Katla

Årsmodell

1970

Mätarställning

Runt 30.000

Effekt & vridmoment

82 vilda ponnys.

Prestanda

Låter och känns som att det går fort i vart fall...

Historia om bilen

Jag har haft 140's tidigare och alltid trivts med dem, men det blev försäljning och prioritering till annat, men i sommras kände jag att suget efter en 140 var för stort för att överkomma, så jag började kika bland annonser. När detta hände bodde jag tillfälligvis nere i Oskarshamn där utbudet inte är lika stort som i mina hemtrakter, men hittar till slut ett schysst objekt i Sthlm. Har stått i 6 år, men ska tydligen vara fin inuti och gå bra. Priset var dessutom det rätta, så jag slog till och körde hem den de dryga 30 milen från Sthlm i ett svep. Gick fint, men bromsarna kändes duktigt matta, så dessa behövde ses över, samt en allmän service med byte av vätskor, oljor och tänddelar.

Syfte

Mecka, njuta och frakta prylar.

Motor

B20A

Original.

Växellåda & kraftöverföring

M40

Original. Efter byte av olja går den finfint och utan skorr.

Kaross

Original.

Chassi

Original.

Fälgar & Däck

Just nu vintersulor på 240-fälg, men till sommaren blir det originalfälgar med kapslar. Har dock inte bestämt om det blir den nyare med kantiga hål, eller den äldre med rundare...

Inredning

Original och riktigt fräsh förutom golvmattan. Letar efter en att byta till.

Elektronik & Stereo

En fin tidsenlig Blaupunkt som går in i originalhögtalaren. Funkar fint. Dock är antennen bytt till något för nytt, så ett långt kromat spröt ska letas upp och monteras.

Framtidsplaner

Rulla på som bruksentusiastbil. Laga lite rost emellanåt. Bla ska framskärmarna bytas och därmed kommer det att behöva lagas lite innanför i närheten av frontplåten. Vänster skärmkant bak ska också bytas.
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav parbring » 2007-02-07 14:45

Bild

Nyss hemforslad. Skitig och trist.

Bild

Tycker dock den har potential.

Bild

Dyngigt motorutrymme. Ser dock bättre ut nu efter rejäl tvätt. Den uppmärksamme ser dock att plåten upp mot hjulhus, huvfästen osv är riktigt fin.

Bild

Bakbromsarna var det första som angreps. Nya bromssköldar, bromsok, skivor, bromsrör osv.

Bild

Är man inte i hemmagaraget får man vara glad åt att man har ett hyffsat fältkit. :)

Bild

Mycket jox fick plockas bort.

Bild

Nya handbromsdetaljer.

Bild

Klart!
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav parbring » 2007-02-07 15:05

Bild

Fram var som vanligt bromsarna i bättre skick. Dock togs oken loss för renovering. Här ser man dessutom märken i skivorna efter belägg som stått länge...

Bild

Oken ser vettiga ut efter en genomgång.

Efter omfattande luftning och därmed byte av bromsvätska känns bromsarna som en smäck, precis som de ska göra på en 140. :)
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav parbring » 2007-02-07 15:19

Bild

Strax innan besiktning hittar jag dock det här...

Bild

Bild

Efter lite mer bearbetning visar sig hålet vara ganska stort... :twisted:

Nåväl, broms- och förgasarrenovering hade jag vid detta tillfälle utfört mången gång, men svetsen och jag var enbart ytligt bekanta. Besiktningen nalkades dock, jag hade bytt bort min dåvarande bruksbil (244 ´77) och behövde något att ta mig till jobbet med och jag fick låna svets på jobbet (äger nuförtiden dock en egen...).

Bild

Fick sedan veta att denna bit fanns som ekonomiplåt, men lite förstärkningar i botten ner mot stötdämparfästet och rejäl plåt borde hålla tyckte jag.

Bild

Bild

Bild

Klart!

Stötdämparna bak är även här bytta, då de gamla tryckets ihop, sade \"squisch\" och ville inte expandera igen... :roll: :lol:
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav parbring » 2007-02-07 15:29

Bild

Dock gav besiktningsmännen blanka klån i stötdämparfästet och dess lagning, men gillade dock inte den här baljan (eller avsaknaden av den kanske snarare...).

Bild

Nåväl, väl uppe i Skellefteå igen var det bara att byta, och fick även byta plåten ovanför baljan bakom bakhjulet.

Bild

Bild

Grovspacklar enbart då skärmkanten ska bytas sen, och i samband med det kommer hela detta parti att lackas om under list.

Bild

Dålig bild av insidan...

Bild

Det var så kallt i garaget att jag fick bygga en liten koja när färgen skulle läggas.

Blev visst ingen bild när det var klart, men det kan fixas senare... Ombesiktningen gick dock utmärkt och utan anmärkning. :)
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav Umeland » 2007-02-07 18:19

Härligt å se! Smart med kojan hehe.. brukar också ha problem med för kallt garage :?

Kör hårt!
Volvo 145 Express 72:a, 145 72:a
Användarvisningsbild
Umeland

Inläggav Anton » 2007-02-07 18:48

Jätte kul bilder! Man blir rätt inspirerad av att sätta igång och fixa bromsarna på den egna 144:an..men utomhus i -22grader..nej tack.. :lol:
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Användarvisningsbild
Anton

Inläggav Rogge » 2007-02-07 19:29

*suck* vad jag längtar tills sommarn då jag ska skaffa mej en egen 145a :D

tycker du gör ett bra jobb!
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Widen » 2007-02-07 19:44

Mycket trevlig bil :D

gillar färgen :wink:

lycka till me den ,och du,sälj den aldrig ångrar att jag sålde min mellan blåa 145-70 förra vintern :(

mvh(från en som e lite avundsjuk)
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Användarvisningsbild
Widen

Inläggav parbring » 2007-02-08 15:57

Tack för trevliga kommentarer. :)

Lägger upp en liten bonusbild från när jag körde mitt flyttlas (som mest bestod av bildelar, fälgar osv, hehe) från Oskarshamn till Skellefteå. Trötta bakfjädrar (ska bytas snarast) och rejäl last gör att det ser ut som att Katla är fångad mitt i ett lowriderhopp ur en hip hop-video. :lol:

Förvånansvärt nog så gick bilen riktigt fint längs vägen trots att det såg ut som det gör. Tackar 145:ans långa fjädringsväg för det.

Bild
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav Widen » 2007-02-08 19:54

Du skulle haft ett större takräcke :wink:

Skall du inte ta bort solfilmen :?:

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Användarvisningsbild
Widen

Inläggav Rogge » 2007-02-08 21:08

toklåg! du skulle haft den så låg hela tiden, (fram oxå givetvis) :D
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Inläggav parbring » 2007-02-09 01:04

Widen skrev:
Skall du inte ta bort solfilmen :?:

Jo, jag har väl tänkt det, men den sitter som berget bitvis, så det kommer att vara ett jobb som tar lååång tid. Terapijobb med andra ord. Typ så man skulle muta nån 7-åring med glass för att göra det... :twisted: :lol:

Det finns ju annat att göra på bilen som både är högre prioriterat och roligare att utföra. :)
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-02-09 09:52

Ser ju helt okej, speciellt med tanke på att det är en kombi, som ju brukar se mer en hemska ut. Så du verkar ju haft tur och hittat ett riktigt trevligt exemplar.

Men jag måste också få klaga på solfilmen. Lila solfilm och Safarigul kaross skär sig lite om man säger :wink:

Fast det där sista var nog mest för att jag är lite avundsjuk. Fan jag vill också ha ett kombiprojekt...........
Johan Kjerstad

Inläggav parbring » 2007-03-18 22:59

Idag var det dags för ventiljustering. Eller det har väl varit dags länge, men idag tog jag mig i kragen. :) Dock fick det bli ryssmeckande ute på gården då Katlas garageplats för närvarande upptas av två snöskotrar.

Bild

Bild

Skitigt och trist, men oförskämt väl fungerande.

Bild

Där under locket hittade vi lite grejer att pilla på. Inte konstigt att bilen slamrat då spelet var hel galet mycket för stort...

Bild

Givetvis rengöring av ventilkåpan och ny packning.

Kan meddela att rovan blev otroligt mycket tystare, så ett gott råd på vägen är att utföra denna lilla operation på edra motorer om det inte är gjort på länge.

Stundande:

* Byta vattenpumppackning då denna dräller lite vatten.

* Eventuellt leta upp en fräshare kylare och byta i samma sväng. Den som sitter på håller tätt men har borta många celler...
- - -
Användarvisningsbild
parbring

.

Inläggav Micke 142L-72 med färgkod » 2007-03-19 18:23

Härligt o se din omsorg,,,ja tänk om alla bilar fick lite sånt vad glada dom blir då... :lol: :lol: :lol:

Har själv tänkt o kika på ventiljusteringen..
Micke 142L-72 med färgkod

Hej igen

Inläggav Micke 142L-72 med färgkod » 2007-03-19 20:53

Ja det är roligt o se en fin bruksbil,,,o tycker du är duktig med lagningarna o så.

Är ju härligt o se när den används hela året...funderar själv på att köpa en bruks 40...o då är ju en kombi det bästa valet...

O har man några funderingar över nåt kan man ju alltid ta upp dom här...får ju alltid bra svar... :lol: :lol: :lol:
Micke 142L-72 med färgkod

Inläggav parbring » 2007-04-13 21:47

Upptäckt: Katla har inkontenensbesvär från bakaxeln, närmare bestämt vid höger bakhjul vid bromsskölden.

Slutsats: Dåliga hjullagertätningar.

Bild

Så här sur blir undertecknad av ovanstående anledningar.

Åtgärd: Följer nedan.

Bild

Även utan hjul är det svårt att förstå att denna dam sprungit läck i de undre regionerna.

Bild

Efter vidare strip-teaseövningar närmar vi oss felets kärna.

Bild

Där inne har vi en packbox som med största sannolikhet har sett sina bättre dagar.

Bild

Här ser vi då verkmästare Parbring för allmänheten visa upp ett stycke drivaxel hemmahörande i en Volvo 145 ´70.

Därefter följde en väldans knackande och bankande innan det gamla lagret med tillhörande låsring var avlägsnat och det nya på plats. En avdragare med lämpligt SVO-nummer i klassisk volvotradation hade inte varit fy skam...

Bild

Jaha, nya bitar på plats, och återstående är att passa in splinesen vid införandet av drivaxeln, återmontera handbromsdetaljer, bromsskiva och ok samt fylla upp med ny, men ack så illaluktande, hypoidolja.

Byte till sommardäck skedde även i samband med detta, och därmed även den årliga demonteringen av klossarna ur oken för rengöring och uppsmörjning. Blev dock inga bilder på detta.

Avslutningsvis: Vill jag tacka gudarna för dagens fina väder samt för att Katla än så länge (dryga 5 timmar efter slutförd operation) fortfarande verkar hålla tätt. :)

Stundande: 500-milaservice med oljebyte i motor.
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav Lundqvist » 2007-04-14 10:24

Trevliga bilder! Du är ingen idioit du! :D

Jag skulle gärna hälsa på verkmästaren snart igen men som det ser ut nu så blir det ej förrän till sommarn. Men då jävlar! :)
Lundqvist

Inläggav parbring » 2008-06-05 01:25

Här har det faktiskt hänt lite sen senast. Förra hösten svetsade jag i en ny reservhjulsbalja på högersidan samt monterade dragkrok. Bilder följer nedan.

Bild

Bild

Även på denna sida hade denna plåt gett upp. Verkar vara mer regel än undantag.

Bild

Bild

Växelspaksdamasken hade också sagt upp sig och byttes ut illa kvickt.

Bild

Bild

Bild

Många kablar blir det. Och jag var faktiskt så ambitiös så jag lödde allihopa istället för att bara klämma fast dom.

Bild

Första provdragningen gick till soptippen. Gick finfint!

Därefter ställdes bilen av eftersom jag ville testa att köra dieselmerca en vinter.
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Nästa

Återgå till Showroom