Någon har varit på 142an flertalet gånger, snott backspeglar och slangat soppa, lekt rövare med cdspelaren och plockat strålkastarna. Har mina aningar om vilka det är men utan bevis....
Lex har helt rätt i att det var i kälarne den stod. Säljaren var en 65åring vars far köpt bilen ifrån en konkursförvaltare för många år sedan. Jag vet inte om det var företaget som gick i konkurs som köppte bilen ny i vadstena men någon gång under årens gång skall den ha använts till att köra röjsågar och utrustning för att rensa kring kraftledningar om jag förstod gubben rätt. Har ännu inte gått igenom den bunt med papper som följde med bilen mer än att ja lade märke till en instruktionsbok och en fullstämplad servicebok.
Angående bilen som sådan, ALLT verkar gå att laga med en smörjkanna. Allt förutom bromsarna det vill säga, har spenderat helgen med att dra lite nya bromsrör, motionerat upp ok och bytt huvudbromscylinder. För den intresserade kan det nämnas att det sitter ATE ok runt om och att huvudbromscylindern var av typen med stoppskruv på sidan.J ag misstänker att det är samma ok som monterades på fabrik. Huvudbromscylindern byttes i förebyggande syfte till en med stoppskruv i ovankant (som det är betydligt enklare att finna repsatser till) som behändigt nog är nyrenoverad. Gamla packningar och ny bromsvätska har jag dåliga erfarenheter av, detsamma gäller gamla slangar så dessa skall processen göras kort med men det skjuts en månad eller så på framtiden.
Egentligen borde även alla ok renoveras/bytas då dammaskerna är dåliga. Eventuellt renoverar jag oken jag har kvar ifrån 144an och byter men jag får klura på denna karamellen en stund till.
Rost då undrar säkerligen någon, och ja, det finns det ju sin beskärda del av, ser egentligen inte så farligt ut men hur det kommer se ut när man väl börjar riva i det kan bli "spännande". Akut är dock bara vänster fram runt en plastplugg där någon tidigare har "lagat" med plast. Därefter står höger fram domkraftsfäste på tur, själva balken är fin men golvplåten ovanför är lite väl tunn. Mer kommer säkerligen komma fram ju mer av underredsmassan man river ner. Trösklar och baljor är dock bytta någon gång strax innan den ställdes så där blir det troligtvis bara att slipa ner och lägga på lite ny färg.
Jag skrev tidigare att avgassystemet inte var det bästa. Jag hade fel, det saknas bara en mutter för att skruva fast avgassystemet i grenröret. Att få dit en mutter kan bli spännande med tanke på hur pinnbultarna ser ut men skam den som ger sig...
Kommande planer efter bromsar och svetsjobb blir att montera de svarta dörrsidorna ifrån 144an samt fixa förardörrens fönsterhissmekanism som rostat sönder. Nya framskärmar med låg kant har jag hittat i grannens "bra att ha hög".. Förstärkta kombifjädrar bak och sänkfjädrar fram tror jag hade blivit snyggt, speciellt med breddade orginalplåtisar. Fast såna här funderingar är väll kanske lite mer i andra änden av upprustningen....
Bilder var det ja, den första är när vi fått igång maskin och just kört ut den ur skjulet där den stått de sista 7 åren.
Så här såg det ut inuti, hemmabyggd mittkonsoll som skall ur mycket snart. Stolarna är tydligen omklädda någon gång tidigare men tyget är som synes helt slut i alla fall. Dock är stolsbanden utbytta emot den fjädrade stålmattan vilket jag är väldigt glad över. Precis som på 142an är det likadana stolar på förar som passagerarsidan så jag gissar på att det var standard på basmodellerna? Dörrsidorna är fina förutom vänster bak som har en reva men dom skall ändå bort. Diariebrunt är inte snyggt, har aldrig varit och kommer aldrig bli det heller.
Här var några av "på köpet" prylarna som följde med. Den observante lägger märke till den svarte lådan i taket. Jag är ganska säker på att det är en högtalare men har inte kollat så noga på det. Tyvär har någon dumstrut bultat den med fyra bultar rakt igenom taket...
Under huven är det ovanligt lite olja tycker jag, om det betyder att tidigare ägare har hållt koll på ventilkåpspackningen eller det helt enkelt är så att maskin gått utan olja i alla år låter jag vara osagt. Innerskärmarna är som synes lagade i samma veva som trösklar och baljorna.
Det var väll allt för denna gången