Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Byte av backventil bromsservo

Byte av backventil bromsservo

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Byte av backventil bromsservo

Inläggav Bosse » 2011-04-12 19:32

Jahapp, då var det dags. Skal byta bromsservo på bilen 142 71` ventilen som sitter på nuvarande är i ordning, men eftersom jag inte vet funktionen på den jag skal byta till vill jag byta, och då lyder frågan, hur gör man? Forsökte bända lite försiktigt med mejsel men det gick inte.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Re: Byte av backventil bromsservo

Inläggav iron_chopper » 2011-04-15 01:43

Lite halvkrångligt det där...
Jag bytte precis på min -68, och hade då fått instruktioner från säkert håll att ventilen endast sitter pressad in i trumman och att den går att dra loss.
"Dra rätt ut bara", sade gubben till mig som kunde.
"Den nya kan du bara trycka dit sen".

Dessa intill idioti och infantilism enkla tips försökte jag praktisera med utgången att den defekta backventilen sprack. Således är det inte så man ska göra. Istället räknade jag ut att man bör kunna vrida den med en tång eller liknande och sedan dra ut den.

Men ännu viktigare. Vad har du för ersättningsventil? Skall du sätta dit en ny på trumman eller skall du skjuta in en ny i vaakumslangen och låta den gamla sitta kvar?

MVH
iron_chopper

Inläggav fretchi » 2011-04-15 13:39

Det finns två modeller, Den ena (tidiga?) sitter i någon form av bajonettfäste. Den (senare?) modellen sitter bara inpressad i ett tjockare gummi.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Bosse » 2011-04-15 19:38

iron_chopper skrev:Lite halvkrångligt det där...
Jag bytte precis på min -68, och hade då fått instruktioner från säkert håll att ventilen endast sitter pressad in i trumman och att den går att dra loss.
"Dra rätt ut bara", sade gubben till mig som kunde.
"Den nya kan du bara trycka dit sen".

Dessa intill idioti och infantilism enkla tips försökte jag praktisera med utgången att den defekta backventilen sprack. Således är det inte så man ska göra. Istället räknade jag ut att man bör kunna vrida den med en tång eller liknande och sedan dra ut den.

Men ännu viktigare. Vad har du för ersättningsventil? Skall du sätta dit en ny på trumman eller skall du skjuta in en ny i vaakumslangen och låta den gamla sitta kvar?

MVH

Det som är tanken är att ta loss den som sitter i burken jag skal demontera och flytta över den till burken jag skal montera....detta för att jag VET att den fungerar som den skal och jag vet inte ur det är med den andra.

Nu så jag därimot att den nya jag har förmodligen är av en tidligare modell där man på något sätt måste skruva på ventilen för det går INTE att dra den rakt ut, (bajonettfäste)? som det gör på den som skal plockas bort, så nu börjar jag fundera på om detta går överhuvudtaget.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Inläggav iron_chopper » 2011-04-17 15:36

fretchi skrev:Det finns två modeller, Den ena (tidiga?) sitter i någon form av bajonettfäste. Den (senare?) modellen sitter bara inpressad i ett tjockare gummi.

Då måste jag ha använt den senare. VP-autoparts har ju bara den senare. Finns den tidiga att köpa någonstans?
iron_chopper

Inläggav volvov70 » 2020-01-08 21:13

Jag bytte ut min vakumventil och köpte den nya på VP parts och då sa han att det bara fanns en sort numera, och den skulle bara tryckas i klockan, hade en med bajonettfattning innan och den blev inte riktigt tät ändå ska försöka ta lite tätningsmedel nästa gång jag tar ut den. Pyser fortfarande när man bromsar, ska försöka byta ut klockan men får inte loss den gamla har tagit bort sprinten i pedalen samt huvudcylindern och 4 st muttrar 2 i motorrum och 2 i torpedväggen från insidan men den släpper inte taget, den är lös men vet inte hur hårt man vågar bända i torpedväggen. Har någon något tips på vad den kan sitta fast i
volvov70

Återgå till Original