Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Nya regler ang. avställda bilar?

Nya regler ang. avställda bilar?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Nya regler ang. avställda bilar?

Inläggav withnail » 2006-11-18 18:11

Är det någon som vet bättre besked huruvida man ska kunna ha en bil avställd längre än ett år i fortsättningen?

Fick veta att detta kanske ska ändras så att aktuellt fordon automatisk påställs efter 1 år. Det här skulle innebära att det i stort sett blir omöjligt att hålla fler bilar än kanske två för en normal familj.

Jag har försökt hitta information på vägverket, MHRF och även riksdagsmotioner men inget napp.

Jag hoppas verkligen detta bara är ett rykte annars blir jag tvungen att skrota eller sälja resten av parken.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Stålsmeden » 2006-11-18 18:18

här står lite, orkar inte läsa igenom det så vet inte om du får svar på frågan!

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=20562
Stålsmeden

Inläggav withnail » 2006-11-18 18:33

Tackar.

Användarvisningsbild
withnail

Inläggav withnail » 2006-11-18 18:44

Saxat ur Promemorian:

\"Däremot bör möjligheten att ställa av en bil tidsbegränsas. När en bil ställs av efter anmälan av bilägaren bör tiden för avställning begränsas till ett år. Om bilägaren önskar ha bilen avställd under längre tid måste ägaren innan året gått komma in med en förnyad ansökan. Om så inte sker kommer bilen automatiskt att ställas på. Genom en tidsbegränsad avställning tvingas bilägaren regelbundet att ta ett aktivt beslut om bilen skall vara avställd även fortsättningsvis. Även fortsättningsvis bör det dock vara möjligt att ha veteranfordon avställda under en längre tid utan att avställningen behöver förnyas varje år. Sammantaget syftar förslaget till att minska antalet bilar som blir stående utan att användas i stället för att skrotas.\"

http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 22a5c4.pdf

Då kanske man klarade sig i alla fall...

Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Bad_ass » 2006-11-18 21:43

Vad f.. :twisted: ? Jag har en f.d EU-moppe avställd under radikal ombyggnad och den blir nog inte klar under det närmaste året. Och så vill idiotpacket till regering driva igenom sånt här..? Tänk sedan på¨er med många bilar ståendes, en del rena reservdelsbilar kanske rent av, som troligen aldrig kommer att se vägen igen. Skall ni då tvingas att trafikförsäkra, mm., dessa fordon som kanske inte ens är kompletta idag?

Detta är direkt löjligt.
Detta forums troligen fjantigaste användare, och på väg ut i kylan ordentligt, utan bil. Devis: Se det ur sämsta tänkbara prognosen så blir du i vart fall inte besviken om det skulle trots allt bli hyggligt.
Bad_ass

Re:

Inläggav Amarace » 2006-11-18 21:55

Bad_ass skrev:Vad f.. :twisted: ? Jag har en f.d EU-moppe avställd under radikal ombyggnad och den blir nog inte klar under det närmaste året. Och så vill idiotpacket till regering driva igenom sånt här..? Tänk sedan på¨er med många bilar ståendes, en del rena reservdelsbilar kanske rent av, som troligen aldrig kommer att se vägen igen. Skall ni då tvingas att trafikförsäkra, mm., dessa fordon som kanske inte ens är kompletta idag?

Detta är direkt löjligt.

Det är ju bara att skicka in om fortsatt avställning varje år så är problemet löst???

Jag ser då själv inget problem med detta. Värre är ju att skrotpremien är i farozonen om man väl vill skrota bilen.
Amarace

Inläggav Rogge » 2006-11-19 14:16

ja dte blir ju inga problem att förnya avställningen varje år,

men som amarace säger, det som är kass är att om skrotpremien försvinner som kommer dte ju bli fler bilar ute i naturen, för jag tänker fan inte lägga pengar på att hyra biltransport o skit för att köra nån bil till skroten o sen inte få pengar för den.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Inläggav Bad_ass » 2006-11-19 17:42

Rogge skrev:ja dte blir ju inga problem att förnya avställningen varje år,

men som amarace säger, det som är kass är att om skrotpremien försvinner som kommer dte ju bli fler bilar ute i naturen, för jag tänker fan inte lägga pengar på att hyra biltransport o skit för att köra nån bil till skroten o sen inte få pengar för den.

Hellre tar jag vinkelslipen, snittar ner eländet och säljer metallen själv till skrotnisse för så där en 50 öre kilot vad de nu betalar... Och sedan tar moppen till bilskroten med enbart chassinr-biten och regplåtarna. Billigare. Och så försvinner den garanterat. Och till det behöver man inte en hyra bilsläp.... Räcker med en fet kombibil.

I värsta fall, om inte skrotnicke köper metallen, kör den till metallåtervinningen och slänger fanstyget i containern där.
Detta forums troligen fjantigaste användare, och på väg ut i kylan ordentligt, utan bil. Devis: Se det ur sämsta tänkbara prognosen så blir du i vart fall inte besviken om det skulle trots allt bli hyggligt.
Bad_ass

Inläggav withnail » 2006-11-19 17:49

Fast om Ni läser hela Promemorian ordentligt är det just skogsvraken man vill åt.

Annars kommer du få hålla på att ställa av skrotbilen för all evighet även när den ligger nedgrävd någonstans.

Producentansvaret kommer också att skärpas på samma sätt som en TV-handlare måste ta hand om dina gamla burk när du köper ny.

Varje kommun måste även tillhandahålla kostnadsfri anläggning för inskrotning av uttjänta bilar.

Användarvisningsbild
withnail

Re:

Inläggav Bad_ass » 2006-11-19 18:22

withnail skrev:Fast om Ni läser hela Promemorian ordentligt är det just skogsvraken man vill åt.
Annars kommer du få hålla på att ställa av skrotbilen för all evighet även när den ligger nedgrävd någonstans.
Producentansvaret kommer också att skärpas på samma sätt som en TV-handlare måste ta hand om dina gamla burk när du köper ny.
Varje kommun måste även tillhandahålla kostnadsfri anläggning för inskrotning av uttjänta bilar.

Om man lämnar in chassinr och plåtar till skroten och säljer/kastar metallen själv / slänger det i metallåtervinningen då?
Bad_ass

Inläggav withnail » 2006-11-19 19:07

Återigen saxat:

\"Skrotningsintyg

I dag utfärdas ett skrotningsintyg när en uttjänt bil tas emot för skrotning. Det innebär att skrotningsintyget utfärdas innan bilen blivit skrotad. Eftersom skrotningsintyget ligger till grund för avregistrering av bilen innebär det tidiga utfärdandet av skrotningsintyg en risk för att bilar som avregistrerats fortfarande används i trafik. Skrotningsintyget bör vara ett intyg på att bilen faktiskt blivit omhändertagen för skrotning. Det bör inte krävas att bilen blivit fullständigt slutskrotad för att intyg skall få utfärdas, men dränering, demontering eller andra förbehandlingsåtgärder för att omhänderta bilen bör ha vidtagits. Det viktiga är att det inte längre skall vara möjligt att använda bilen i trafik.\"

Vilket innebär att det i praktiken blir omöjligt att bara lämna in chassinummer och plåtar.

Än en gång, läs hela förslaget. Det är faktiskt inte så orimligt som det låter ur miljösynpunkt.

Om hela förslaget godtas ska man till och med kunna lämna bilen på SPB för skrotning. Kul faktiskt efter en taskig besiktning :D

Och som sagt, veteranfordon kommer förmodligen undantas.

Användarvisningsbild
withnail

Re:

Inläggav Bad_ass » 2006-11-20 14:05

withnail skrev:Återigen saxat:

"Skrotningsintyg
I dag utfärdas ett skrotningsintyg när en uttjänt bil tas emot för skrotning. Det innebär att skrotningsintyget utfärdas innan bilen blivit skrotad. Eftersom skrotningsintyget ligger till grund för avregistrering av bilen innebär det tidiga utfärdandet av skrotningsintyg en risk för att bilar som avregistrerats fortfarande används i trafik. Skrotningsintyget bör vara ett intyg på att bilen faktiskt blivit omhändertagen för skrotning. Det bör inte krävas att bilen blivit fullständigt slutskrotad för att intyg skall få utfärdas, men dränering, demontering eller andra förbehandlingsåtgärder för att omhänderta bilen bör ha vidtagits. Det viktiga är att det inte längre skall vara möjligt att använda bilen i trafik."

Vilket innebär att det i praktiken blir omöjligt att bara lämna in chassinummer och plåtar.
Än en gång, läs hela förslaget. Det är faktiskt inte så orimligt som det låter ur miljösynpunkt.
Om hela förslaget godtas ska man till och med kunna lämna bilen på SPB för skrotning. Kul faktiskt efter en taskig besiktning :D
Och som sagt, veteranfordon kommer förmodligen undantas.

Då skall jag fan leta upp den sämsta tänkbara bil jag kan hitta, skall helst inte hålla ihop längre än till SBP och sätta svenskt rekord i tvåor och körförbud med den, och sedan dumpa den där, och slippa bry mig om den mer. Den glädjen tänker jag fan unna mig....
Bad_ass

Återgå till Övrigt