Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bensinvärmare

Bensinvärmare

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Bensinvärmare

Inläggav Epsi » 2008-02-19 23:51

I min bil sitter det en bensinvärmare sen bilen var ny. Dock så är ju inte bilen ny längre och bensinvärmaren har ju sett sina bättre dagar :cry:

Jag har ingen som helst koll på hur en bensinvärmare egentligen fungerar men hade tänkt ge mig på den å försöka få igång den utan att elda upp hela bilen samtidigt.

Känns lite onödigt att den ska sitta där å ta plats utan att fylla någon funktion så får jag inte igång den ska den väck... Men skam den som ger sig i första taget, så det jag undrar är:

Finns det något bra ställe där man kan läsa på lite om dessa värmare?

Går det att få en såhärpass gammal värmare att fungera klanderfritt?

Vad är det som oftast går sönder på dom?

Reservdelar, finns det?
Epsi

Värman .

Inläggav tjolle62 » 2008-02-20 18:27

Sitter förmodligen en Ebersprächer eller Webasto in den och då ska du kolla med en auktoriserad Bosch service firma dom hjälper dig säkerligen

det som normalt brukar havva är själva *tändstiftet* och efter ett antal år

så brukar en rengöring som typ förgasarrengöring göra susen.
tjolle62

Inläggav Amarace » 2008-02-20 18:57

Själv tror jag mest på att det sitter en Bahco, iaf häruppe är då dom vanligast, tror aldrig jag stött på en 140 här runtikring som inte haft Bahcovärmare om det sitter bensinvärmare.

Ofta brukar pumpen samt glödstiftet vara det som ger upp, samt ibland elektroniken om du har en lite nyare (från 70-71 o nyare) värmare.
Amarace

Inläggav RH » 2008-02-21 20:29

Jag har en Bahco 3000 i min och tycker den är kanonbra. (Bilen från -71, värmaren från -68.) Bacho var väl det som såldes av Volvo tror jag, jag har för mig att jag sett en i en gammal tillvalsbroschyr.

Jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar, Mekonomen lyckade i alla fall skaka fram ett nytt glödstift till den för några år sedan. Packningarna kan ta skada om den inte används på länge har jag hört.

Dom är lite känsliga för dåligt elsystem, blir det för högt spänningsfall någonstans så brukar det resultera i att den inte riktigt kommer igång utan startar om och om igen och eftersom den drar rätt mycket ström när den förvärmer så brukar det resultera i att istället för att komma ut till en varm bil så har man en kall med urladdat batteri. Så om kablaget ser ut som det brukar göra efter sisådär 35 år så kan det vara en bra ide att dra om all el till den.
RH

Inläggav Epsi » 2008-02-21 23:29

Bytte tändstift idag så jag passade på att kika lite på värmaren.

Jag glömde kolla vad det var för märke på värmaren tyvär men jag kan säga så mycket som at det på timern inne i kupen står bahco, jag gissar därför på en värmare av samma märke men det kanske är bara timern som är samma till alla modeller? ovanpå själva värmaren vet jag desutom att det sitter en blå typskylt, ska kika på den nästa gång:)

Kan ju passa på å säga att bilen är en -71a men bygd i mitten av -70

Lite övergripande har jag väll ungefär kommit fram till som så mycket att någon har varit å pillat på den tidigare... Den slangen jag tror är bränsletillförseln var avkapad å låg intrykt i en balk, plusmatningen ej kopplad till batteriet och det känns som det saknas ett hölje över några kablar. I övrigt kan jag säga så mycket att själva röret som går snett ner framåt under bilen börjat rosta lite i änden men det tror jag inte är några problem..

Det lutar nu åt att dra helt ny el till värmaren och byta dom snustorra kablarna som sitter på värmaren med. funderar även på att försöka jaga rätt på nytt glödstift och liknande bara så man vet att allt är fräscht.

Vet någon ungefär vad en värmare drar i bränsle?
Epsi

Återgå till Övrigt