Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tvätta golvmatta?

Tvätta golvmatta?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Tvätta golvmatta?

Inläggav Rogge » 2008-02-12 02:51

hej

det slog mej idag att jag har en svart golvmatta liggandes till 140in, o eftersom jag ska byta dörrsidor, sidostycken bak o allt sånt till svart, så tänkte jag byta mattan samtidigt.. men innan jag byter tänkte jag tvätta den. o jag undrar helt enkelt, hur? kan man köra den i tvättmaskin eller hur gör man? det är en tygmatta, eller ja den är lurvig iaf. orginalmodellen.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Wire72 » 2008-02-12 04:21

Blir nog svårt att få ned en bilmatta i en stackars tvättmaskin :)

En vattendammsugare kan funka, personligen brukar jag gör det sommartid utomhus med var,vatten och yes diskmedel först för att få bort fett ev, oljefläckar osv och en gammal hederlig rotborste, sen högtryckstvätten, sen en gång till med vanligt tvättmedel, sen får den hänga på tork ute någon dag, finns säkert något bättre sätt :lol:

Ps. man kan även bättra på mattan med sprayfärg och sen gnugga in färgen med rotborsten, har även färgat om hela mattor på detta sätt, inget roligt men det funkar, :wink:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Inläggav skanke » 2008-02-12 13:02

Vad du än gör så lägg den inte i tvättmaskin, har du otur så kommer den ut i flera bitar.

Har du inte tillgång till en mattvättmaskin så kan du tvätta den med trädgårdsslang, något lämpligt tvättmedel och en liten borste. Är man försiktig och håller lite avstånd till mattan kan man använda högtryck istället för trädgårdsslang.
skanke

Inläggav Hasse63 » 2008-02-12 23:08

Klart bäst är att tvätta den ute eller i källaren. Spola bort allt som lossnar med bara varmvatten. Skaffa tvättmedel som är till en våttvättdammsugare (löddrar inget) och spraya på det rikligt och låt \"dra\" spola med vatten och upprepa tills mattan är ren. Borsta eller spola med högt tryck ska man undvika om man vill ha mattan fin.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Rogge » 2008-02-12 23:22

okej! tack för alla tips! :)

letade efter matt jäveln idag, men jag tror jag har blandat ihop den med en svart matta till min taunus :( ska leta vidare nån annan dag.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Återgå till Övrigt