Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fälgar

Fälgar

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Fälgar

Inläggav Barre » 2007-11-14 17:08

Jag fick ett par fälgar till min 140 när jag köpte den. Två stycken 5.5-tumsfälgar. Vad är det för speciellt med dessa? Han jag köpte bilen tyckte det var värt att hitta två till(de två jag fick till var blästrade och grundmålade).

En fråga till. Jag vill få tag i sådana däck med den vita randen som går runt det. Kommer inte på vad de kallas?

mvh. barre
Barre

Inläggav Gunnar S » 2007-11-14 21:30

Det speciella är att de är 5,5 tum mot originalets 4,5...

Skämt åsido: Du ska verkligen försöka få fatt på ett par till. Dessa fälgar är hårdvaluta och säljs ibland på Tradera. Komplettera med låsmuttrar.

Läste häromdagen att någon av: Genuine Classic Parts, VP Autoparts AB, Motoroldies Sweden eller om det var CVI Automotive AB skulle ta upp tillverkning på dessa. Kommer inte ihåg var exakt jag såg det.

KPZ gjorde dessa och det var alltså inga hembreddningar utan stämplade med rätt mått.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Barre » 2007-11-14 22:08

Gunnar S skrev:Det speciella är att de är 5,5 tum mot originalets 4,5...
Skämt åsido: Du ska verkligen försöka få fatt på ett par till. Dessa fälgar är hårdvaluta och säljs ibland på Tradera. Komplettera med låsmuttrar.
Läste häromdagen att någon av: Genuine Classic Parts, VP Autoparts AB, Motoroldies Sweden eller om det var CVI Automotive AB skulle ta upp tillverkning på dessa. Kommer inte ihåg var exakt jag såg det.
KPZ gjorde dessa och det var alltså inga hembreddningar utan stämplade med rätt mått.

Ja, jag kollade aldrig upp vad det var men jag anade att det var något speciellt med dem. När jag berättade för folk att jag fick dem till så blev de lyriska. Så tackar. jag ska leta rätt på två till.
Barre

Inläggav Gunnar S » 2007-11-15 14:28

Lyckade dubbelposta detta svar i en annan tråd. Där ser man vad all standardförtunning ställer till med... 8)

Din andra fråga: Om vad däcken kallas... Ja, bred vit däcksida kallas ju whitewalls. Jag har tyvärr tappat det men det är ack så snyggt med en smal vit sida. Man kan fräsa eller svarva ur ett spår i valfri bredd på däcksidan och sedan vulka i en vit gummimassa som bygger upp det vita fältet. Har sett annonser om detta. Sök på nätet och du skall finna.
Blir kanonsnyggt på dina femåenhalvor, som du naturligtvis låtit blästra rent och lackat hos någon som vet vad han gör. Inget \"tattarkrom\" ur sprayburk från macken. En fin aluminiumton ska det vara. Plastic Padding har en aluminiumnyans som är helt rätt. Originallik. Billackeraren hjälper dig i djungeln av nyanser. Gärna klarlack på det och sedan toppa med en uppsättning \"nya\" navkapslar eller centrumkåpor och muttrar i krom. Voilá!!

Jag kör 195/60 15 och det funkar fint. Snyggt och propert.
Det är klart, en sån där vit linje vore inte helt fel.... 10-15 mm

Hoppas det här blev rätt till sist.

:wink:
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Barre » 2007-11-15 14:54

tack för tipset. jag skall dock köpa sådana däck till våren(de som sitter på behövs nog bytas i vilket fall som helst). jag kan kosta på mig det :D . Om de där fälgarna, när jag ska hitta två till. Finns det några tips om fällor man inte ska ramla i?
Barre

Inläggav Gunnar S » 2007-11-15 15:55

Man ska ha lite tur också och hitta ett par fina oslagna fälgar. Lite lackskador eller ytrost är inga problem. Du vill säkerligen snygga till dem i alla fall. Fälgar med gravrost går helt bort.

Kolla också att de är märkta med 5,5 och KPZ. på fälgens insida kan man utläsa om det är fråga om en \"hembreddning\". Ska inte finnas några fula svetsar här.

Dessa fälgar breddar enbart utåt och kompenserar en ganska blygsam breddning (1 tum) med en fräckare optik. Det är djupet i fälgen som gör det. Snyggast blir det sen om du balanserar upp hjulet och monterar vikterna på insidan. En seriös vulkfirma fixar detta utan problem.

De som enligt uppgift ska börja nytillverkas blir ju fråga om replikor. Inget fel i det. Prisbilden på dessa vet vi dock inget om ännu.

Håll också reda på att du verkligen köper fälgar till 140-serien och inte till Amazon. Bultmönstret skiljer men på rak arm och utan att se fälgen monterad på en bil är det svårt att se nån skillnad. Finns många historier om de som köpt en gammal volvo och vid första punkan får erfara att \"reserven\" inte passar. Nån tidigare klåpare har tagit ett volvohjul, vilket som helst och slängt in i skuffen.

Kanske nån annan kan hjälpa till med rätta bukltindelningsmåtten på 140 resp. Amazon? Kan man dessa mått så mäter man direkt på fälgen innan man \"slår till\".

PV, Amazon, Mercedes och Ford Granada hade visst samma bultmönster på den gamla gosa tiden
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Amarace » 2007-11-15 16:43

PV/Amazon och Ford och Mercedes har inte samma bultmönster.

140 har 108*5 (4,25\"*5)

PV/Amazon har 114,3*5 (4,5\"*5)

Mercedes/Ford har 112*5

Fråga till trådskaparen, dina 5,5\" fälgar, är det den äldre modellen med ovala hål eller är det den nyare modellen med mer fyrkantiga hål?
Amarace

Inläggav Kristinefors » 2007-11-15 17:24

Hej !

Här är det om vit Däckfärg , gå in på

www.harleyportalen.com , klicka in dej sen på

avd. Chassin och hojbyggen så kan du läsa...

joda , jag åker både Harley 1200 och Volvo 144-72!

Olof-Västerås
Kristinefors

Inläggav jonte » 2007-11-15 19:47

jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! :) så dom passar!!
jonte

Re:

Inläggav Gunnar S » 2007-11-16 01:44

jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! :) så dom passar!!

Kanske var någon som filat upp bulthålen.

8)

Annars har jag också sett amazoner med granadahjul på fast det ska vara en myt, enligt vad jag läst på nätet.

Det kan vara lurigt med fälgar. Även om bultindelningen stämmer så kan offseten vara åt pepparn.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Amarace » 2007-11-16 11:10

jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! :) så dom passar!!

Jag har också kört så, men bara för att det går innebär inte att det är bra, man kan tvinga på dom men man får inte hjulmuttrarna att kona rätt, så det finns ju risk för att dom inte centreras och att dom kan lossna.

Sen bak så går det inte om man inte har breda spacers då Granadas original Alu breddar inåt rätt så mycket jämfört med Amazon och därmed tar i karossen.

Då jag hade både Granada och Amazon så gick det inte bak med dom två uppsättningar av olika originalalufälgar jag hade (Ghia och vanliga), samma med Plåtfälgarna.

Nu blev det ju dock lite offtopic
Amarace

Re:

Inläggav Barre » 2007-11-16 13:15

Amarace skrev:PV/Amazon och Ford och Mercedes har inte samma bultmönster.

140 har 108*5 (4,25"*5)
PV/Amazon har 114,3*5 (4,5"*5)
Mercedes/Ford har 112*5

Fråga till trådskaparen, dina 5,5" fälgar, är det den äldre modellen med ovala hål eller är det den nyare modellen med mer fyrkantiga hål?

Det är de med ovala hål.

p.s. jag har hittat en försäljarre här hemma som säljer nya däck med whitewalls till ett bra pris. Min fars polare tydligen, det var ju onödigt att leta runt på nätet när man borde leta hemma först.... :)
Barre

Re:

Inläggav jonte » 2007-11-16 13:49

Amarace skrev:

Jag har också kört så, men bara för att det går innebär inte att det är bra, man kan tvinga på dom men man får inte hjulmuttrarna att kona rätt, så det finns ju risk för att dom inte centreras och att dom kan lossna.
Sen bak så går det inte om man inte har breda spacers då Granadas original Alu breddar inåt rätt så mycket jämfört med Amazon och därmed tar i karossen.
Då jag hade både Granada och Amazon så gick det inte bak med dom två uppsättningar av olika originalalufälgar jag hade (Ghia och vanliga), samma med Plåtfälgarna.

det finns firmor sm kan borra upp hålen

så de CENTRERAR RÄTT 8)
jonte

Re:

Inläggav Gunnar S » 2007-11-16 14:56

Amarace skrev:

Inte alls off topic. Ja, det gäller i och försig Amazon då...
Det där med fordfälgar på Amazon är ett sånt där troll som kompisars bekanta surrat om efter några pilsner. Dessutom en sorts vandringssägen i vissa kretsar och forum på nätet.
Bra att du redde ut hur det egentligen förhåller sig.
:)

så de CENTRERAR RÄTT

Visst. Vem vill inte ha Granadafälgar på sin gamla Amazon :wink:
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Amarace » 2007-11-16 16:18

jonte skrev:

så de CENTRERAR RÄTT 8)

Men du, då passar dom ju INTE, man kan ju sätta fälgar från vilken bil som helst om man borrar om/upp hålen om man nu känner för det. Och som sagt, bak passar dom inte ändå då dom breddar inåt för mycket (om det nu var Ford originalfälgar och inte Mags eller andra eftermarknad som breddar utåt).

Men det är klart, alla fälgar passar ju på alla bilar :lol:
Amarace

Re:

Inläggav jonte » 2007-11-16 18:51

Amarace skrev:
jonte skrev:

så de CENTRERAR RÄTT 8)

Men du, då passar dom ju INTE, man kan ju sätta fälgar från vilken bil som helst om man borrar om/upp hålen om man nu känner för det. Och som sagt, bak passar dom inte ändå då dom breddar inåt för mycket (om det nu var Ford originalfälgar och inte Mags eller andra eftermarknad som breddar utåt).

Men det är klart, alla fälgar passar ju på alla bilar :lol:

visst,, :lol:
jonte

Inläggav Barre » 2007-12-17 21:27

gubben jag köpte bilen tyckte jag skulle ha de två 5.5-tumsfälgarna bak och vanliga fram...hur snyggt blir det? när man ser amerikanska bilar har de ofta bredar bak..de satt två bra däck därbak så varför inte?
Mvh Mario

142 69:års modell
Barre

Inläggav bodda » 2007-12-17 23:05

hej när ni diskutera fälgpassning så satt jag o tänkte jag hade för många år sen en amazon med 14\"mersafälgar på jag har för mig att man var tvungen att ha distansbrickor bakom va inte mycke orginal med amman förövrigt sänkt taksänkt flippfront :D
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Re:

Inläggav Gunnar S » 2007-12-17 23:25

Barre skrev:gubben jag köpte bilen tyckte jag skulle ha de två 5.5-tumsfälgarna bak och vanliga fram...hur snyggt blir det? när man ser amerikanska bilar har de ofta bredar bak..de satt två bra däck därbak så varför inte?

Det finns en uppsjö med gubbar som tycker en massa.

Hur vill du att det ska se ut? Det är du som bestämmer.

Det lite klassiska stuket på äldre Volvobilar är annars femåenhalvor runt om. Om du vill köra originalkapsar eller centrumkåpor och mutterhylsor är din sak.

Personligen tycker jag inte att det är speciellt snyggt med bara bredfälgar bak. Lite raggaraktigt. Förlåt alla goa raggare! Det blir i varje fall väldigt 70-talsmässigt. Inget fel på det heller, men...

Du gör som du vill!

Det blir snyggare med 5,5 tummare runt om...
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Barre » 2007-12-18 10:22

Gunnar S skrev:
Barre skrev:gubben jag köpte bilen tyckte jag skulle ha de två 5.5-tumsfälgarna bak och vanliga fram...hur snyggt blir det? när man ser amerikanska bilar har de ofta bredar bak..de satt två bra däck därbak så varför inte?

Det finns en uppsjö med gubbar som tycker en massa.
Hur vill du att det ska se ut? Det är du som bestämmer.
Det lite klassiska stuket på äldre Volvobilar är annars femåenhalvor runt om. Om du vill köra originalkapsar eller centrumkåpor och mutterhylsor är din sak.

Personligen tycker jag inte att det är speciellt snyggt med bara bredfälgar bak. Lite raggaraktigt. Förlåt alla goa raggare! Det blir i varje fall väldigt 70-talsmässigt. Inget fel på det heller, men...
Du gör som du vill!

Det blir snyggare med 5,5 tummare runt om...

Självfallet gör ja gju som jag vill, men jag ville bara få nån annans åsikt...jag har ingen tanke på att göra så, jag skall ha två till eller en uppsättning av andra fälgar. Nu vet ja gju dessutom att det är raggaraktigt. Jag har personligen aldrig sett det fenomenet med större bak här i trakterna...
Mvh Mario

142 69:års modell
Barre

Återgå till Övrigt