Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Skrotnissar = tomtar? (terapitext)

Skrotnissar = tomtar? (terapitext)

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Skrotnissar = tomtar? (terapitext)

Inläggav withnail » 2006-11-01 21:00

Med risk för att vara oerhört fördomsfull fick jag häromdagen alla mina diton om skrotnissar bekräftade.

Ringde en skrot i närheten för att fråga om ett demonteringsobjekt (en Duett).

Till svar får jag ett mumlande \"Den skiten har vi pressat.\"

Jag frågar vidare om han är säker på det och ger personen lagernumret från Bildelsbasen.

Han svarar att han ska kolla efter. I bakgrunden hör jag honom fråga en annan mumlare om bilen är kvar och hör \"Den skiten är borta\".

OK.

Frågar vidare om de möjligtvis sparat bakdörrarna och får tillbaka ett hånskratt och mumlet \"de är genomrostiga men visst får du köpa dem om du vill.\"

Det vill jag inte för som kund tycker jag att han beter sig som en idiot utan servicekänsla alls.

- Är inte ALLA bilar som kommer in på en skrot per definition

\"skit\"? Oavsett om det är en Hyundai 2006 eller en Duett 1968?

- Är ALLA skrotnissar tomtar utan social kompetens som bara vill gå runt och snusa, kedjeröka och glo på pin-up-bilder från 1985?

- Har ALLA skrotnissar som mest gymnasiekompetens och ett förflutet som mobbare?

- BYTER de någonsin arbetskläder?

- GER de sina galna schäfrar mat?

- Vem VILL göra inbrott på en bilskrot?

- Den som försöker göra inbrott på en bilskrot, kan han om möjligt skolkat mer från skolan än bilskrotsnissen?

- Och VARFÖR kan de inte tala ordentligt? SLUTA MUMLA!!!

Om någon här har detta eminenta yrke vänligen förklara dessa detaljer för mig.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Amarace » 2006-11-01 23:09

Du generaliserar otroligt nu.

Besök några olika skrotar innan du börjar generalisera.

Jag har aldrig stött på någon direkt otrevlig typ, däremot som dom tror att delarna är värd guld, men det är ju en annan sak.

Gymnasiekompetens, ska det vara något fel med det? Inte har jag något mer iallafall, dom flesta människor ligger ju faktiskt på Gymnasiekompetens och knappt det.

Arbetskläderna byts väl lika ofta som nån annan inom liknande områden gör det.

Har nog aldrig varit på en skrot där det ens funnits hundar (ok, en där jag jobbade hade faktiskt hundar, men inte för skrotens skull)

Alla som vill ha delar utan att betala kan nog göra inbrott.

DOm som gör såna inbrott kan vara precis som vem som helst.

Är det enbart skrotnissar som mummlar????

Sjävl tycker jag du kan redovisa vad som gör dig så \"förmer\" än en \"skrotnisse\"??

Är du civilingenjör kanske? Inga laster alls, snusar inte, röker inte, har ingen hund, har aldrig läst en porrtidning eller haft en pinupalmanacka o.s.v.?

Nä, jag tycker faktiskt att om man träffar på en skrotnisse som råkar vara otrevlig, ok, men dra inte alla över samma kam, det finns rötägg inom alla branscher och jobb!!!
Amarace

Inläggav withnail » 2006-11-01 23:34

Jag har varit på en massa skrotar i hela landet och de många har haft jyckar i bur.

- Själv har jag hund. En snäll sådan.

- Otrevliga typer är de ofta, inte alltid men ofta.

- Ibland har jag fått grejen gratis men oftast vill de ha mer än nypriset.

- Inget fel med gymnasiekompetens alls, konstigt bara att inte mer krävs när det kommer större krav på allt hela tiden.

- Skrotnissar mumlar oftare än andra, fråga mig inte varför.

- Nej jag är inte civilingenjör, har rökt, krökar nog mer än genomsnittet, har aldrig haft en pin-up-almanacka men glanat i herrtidning.

Och ja, jag generaliserade nåt otroligt, det skrev jag från början.

Det är nåt man måste göra när man har behovet att avreagera sig.

det är klart att det finns rötägg överallt, du skulle bara veta vad jag anser om den lokala pizzagubben när han har missförstått telefonbeställningen :shock:

Ha det bra och hoppas du inte tog åt dig för mycket.

Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Johan Kjerstad » 2006-11-02 11:18

Även om det är generaliserande så håller jag med om det som Whitnail skriver. Ofta är bemötandet man får på skrotar otroligt dåligt, även om det kanske blivit lite bättre på senare år. Jag vågar nog påstå att ett så dåligt bemötande som man ibland kan få på bilskrotar får man inte någon annanstans.

Följande episod illustrerar det här med dåligt bemötande på skroten. En tjej i bekantskapskretsen behövde en katalysator till sin bil och fick rådet att åka till skroten för att köpa en. Det första som händer är att hela personalen ställer sig och tokglor på henne när hon kliver in genom dörren. Diskretion gentemot kunderna verkade vara ett okänt begrepp där.

När hon framfört sitt ärende undrar såklart neandertalaren bakom disken när bilen är byggd eftersom det finns olika sorter. Hon är dock osäker då bilenspapper har glömts kvar hemma. Hon föreslår då att dom skall ringa till hennes brorsa som har koll på bilen. Svaret blir då att

\"-Här skall inte ringas till någon djävla brorsa!\"

Efter att neandertalare nr 1 konsulterat neandertalare nr 2 bakom disken så blir svaret helt enkelt.

\"-Det spelar ingen roll, för det är samma djävlar på alla dom dom där djävlarna!\" Vilket skall uttydas som att årsmodellen spelar ingen roll då det är samma typ av katalysator på alla årsmodeller.

Det var första och sista gången hon besökte en bilskrot. Och om det mot förmodan behövs något till bilen så låter hon brorsan eller någon annan handla.

Självklart finns det bra skrotar också, det gäller bara att hitta dom.

Så här kan ju forumet vara till nytta. Besöker ni en bra bilskrot tipsa gärna om det på forumet!
Johan Kjerstad

Inläggav Christian L » 2006-11-02 15:34

Måste i så fall tipsa om Lindingö Bildemontering, ALLTID trevliga och bra priser. Den skroten är hur bra som helst enligt mig. Sen skroten i Vallentuna, samma som Stockholms bildemo som ligger/låg i vinsta. Den har jag också bra erfarenheter av.

/Chrille
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Inläggav Bosse » 2006-11-03 18:37

Har tre skrotar jag brukar åka till, Malsta Bildemontering, Bildemo i Uppsala, och sist, men inte minst, Jarmo`s Bilskrot i Österbybruk, trevliga att prata med, man får den hjälp man behöver utan nå muttrande osv.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Inläggav Bad_ass » 2006-11-05 23:04

Har enbart negativa erfarenheter av Bilskrotare.
Detta forums troligen fjantigaste användare, och på väg ut i kylan ordentligt, utan bil. Devis: Se det ur sämsta tänkbara prognosen så blir du i vart fall inte besviken om det skulle trots allt bli hyggligt.
Bad_ass

Re: Skrotnissar = tomtar? (terapitext)

Inläggav Thomas Näsström » 2006-11-09 03:21

Eftersom jag själv jobbat på bilskrot i ganska precis fyra år, så ska jag i all hast så här mitt i natten svara på några av frågorna:

withnail skrev:

- Är inte ALLA bilar som kommer in på en skrot per definition
"skit"? Oavsett om det är en Hyundai 2006 eller en Duett 1968?
- Är ALLA skrotnissar tomtar utan social kompetens som bara vill gå runt och snusa, kedjeröka och glo på pin-up-bilder från 1985?
- Har ALLA skrotnissar som mest gymnasiekompetens och ett förflutet som mobbare?
- BYTER de någonsin arbetskläder?
- GER de sina galna schäfrar mat?
- Vem VILL göra inbrott på en bilskrot?
- Den som försöker göra inbrott på en bilskrot, kan han om möjligt skolkat mer från skolan än bilskrotsnissen?
- Och VARFÖR kan de inte tala ordentligt? SLUTA MUMLA!!!

- Alla bilar som kommer in på en skrot är inte skit. En baksmälld Hyundai 2006, vilket vi nyss fått in, är bättre skrot än en superduperbrunnen och krockad Mercedes 500, alternativt en Nissan Micra årsmodell 1989 i samma status. Vi fick för några år sedan in en PV 444 -53 som legat nergrävd i marken i cirka 40 år! Den var skit, även om det var coolt att kolla på den.

- Jag varken röker eller snusar. Våra pinupbilder är från oktober 2006.

- Jag har en magisterexamen, och har alltid varit en snäll kille. :wink:

- Ja, vi byter kläder då och då, dock inte med varandra.

- Vi har inga hundar. Privat har jag och min sambo två katter, föga funktionella som vaktdjur.

- Jättemånga vill göra inbrott på en bilskrot, det är ett återkommande problem. Mest pundare, men även ungar som tycker det är kul att panga rutor och hoppa på bilar. Jag har själv fångat några, det var klart spännande!

- Den som gör inbrott på en bilskrot kan ha gjort precis vafasen som helst tidigare i sitt liv.

- Mumlar gör vi som mest strax innan lunch, för då är vi hungriga! :P
Thomas Näsström

En PV, fem 142:or, en 144, en BMW 528, en Peugeot 504, en V70, en Porsche, en Husqvarnamotorcykel, en BMW-motorcykel, en Suzuki men ingen Amazon!
Användarvisningsbild
Thomas Näsström

Inläggav Bad_ass » 2006-11-10 11:43

Begravd i 40 år....? Måste ha luktat fan inuti.....

Med dem problemen med inbrott, skaffa hangarhundar som strimlar typerna till slamsor.
Detta forums troligen fjantigaste användare, och på väg ut i kylan ordentligt, utan bil. Devis: Se det ur sämsta tänkbara prognosen så blir du i vart fall inte besviken om det skulle trots allt bli hyggligt.
Bad_ass

Inläggav withnail » 2006-11-12 00:51

Det var skönt att få mina bort mina fördomar om bildemonterarna.

Tack Thomas :)

Med definitionen \"skit\" (citat om min duett av om ämnet aktuell person) menade jag att bilen kommit till skroten överhuvudtaget.

Men det där med hundar tycker jag faktiskt inte om.

En stor anläggning söder om Kungsbacka har sina jyckar i bur på gården dagtid och de blir VÄLDIGT arga när man ska gå in hämta nånting.

Ett ställe norr om Skara har också en eller flera bestar.

Jag undviker helst de två ställena.

Vad det gäller hangarhundar var min far fodervärd åt två stycken rottweilers med detta yrke en gång i tiden, Cato & Brutus hette de.

Maken till bekväma typer får man leta efter.

Den enda som låg löst till var slaktaren när han kom i charkbussen som kom en gång i veckan.

Det var en sjysst grej. Charkbussen på landet...

Användarvisningsbild
withnail

Re:

Inläggav Bad_ass » 2006-11-12 01:57

withnail skrev:Vad det gäller hangarhundar var min far fodervärd åt två stycken rottweilers med detta yrke en gång i tiden, Cato & Brutus hette de.
Maken till bekväma typer får man leta efter.
Den enda som låg löst till var slaktaren när han kom i charkbussen som kom en gång i veckan.

Det var en sjysst grej. Charkbussen på landet...

Utom när de jobbade, då var de nog inte såååå snälla....
Bad_ass

Återgå till Övrigt