Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • ej vattenbaserad färg

ej vattenbaserad färg

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

ej vattenbaserad färg

Inläggav 142rallye » 2007-09-06 18:40

ja söker ej vattenbaserad billack, är inte så lätt att hitta i dessa dagar tydligen. så frågan är om nån vet om någon som har detta kvar?

färgen ja söker är volvos 110 cypressgrön

Snabba svar vore bra, om nån vet...
142rallye

Inläggav jonte » 2007-09-06 20:43

tror inte det får sälgas mer,så de blir nog svårt,
jonte

Inläggav deluxe » 2007-09-06 21:36

Jag köpte lösningsmedelsbaserad färg på Lackdepån i Halmstad till min bil.

Färgkod 104, Ja ringde dagen innan bara så blanda dom till det. men det är ju klart nåra månader sen.

Men industrier och lastbilssidan får fortfarande använda lösningsmedelsbaserad färg, så det borde ju inte va omöjligt.

Men det är inget fel på att måla med \"vatten\".

Torka rent med \"siliconborttagare\" innan du målar, och sen lägger du ett tunnt första varv över det du ska måla, och ser så att där inte blivit några \"öar\" eller fingeravtryck. skulle där blivit det så bara blås det torrt med sprutan och sen lägg ett lager baslack till ovan på det första.

Vänta tills det torkat (utan lackbox kan det ta väldigt lång tid)

Och sen bara på med klarlack.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav jonte » 2007-09-06 23:29

klarlack behövs inte på solida färger,dvs ej metallic :wink:
jonte

Re:

Inläggav jonte » 2007-09-06 23:39

deluxe skrev:Jag köpte lösningsmedelsbaserad färg på Lackdepån i Halmstad till min bil.
Färgkod 104, Ja ringde dagen innan bara så blanda dom till det. men det är ju klart nåra månader sen.
Men industrier och lastbilssidan får fortfarande använda lösningsmedelsbaserad färg, så det borde ju inte va omöjligt.

Men det är inget fel på att måla med "vatten".
Torka rent med "siliconborttagare" innan du målar, och sen lägger du ett tunnt första varv över det du ska måla, och ser så att där inte blivit några "öar" eller fingeravtryck. skulle där blivit det så bara blås det torrt med sprutan och sen lägg ett lager baslack till ovan på det första.
Vänta tills det torkat (utan lackbox kan det ta väldigt lång tid)
Och sen bara på med klarlack.

joo du har ju rätt,"vattenfärg måste ha klarlack,men då fick jag också tag på lösningsmedelsbaserad färg till min 144a,och de är inte längesedan, :)
jonte

Inläggav deluxe » 2007-09-07 15:47

Jag jobbar som billackerare.

Och vi kör både vatten och lösningsmedel. Vi tillhör industrisidan så vi har dispans.

www.nilsson.se
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Återgå till Övrigt