Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Förgasarolja

Förgasarolja

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Förgasarolja

Inläggav EmmaW » 2007-09-01 18:39

Vilken dämparolja ska det vara i SU HIF förgasaren?

ATF olja eller single grade sae 30 olja?

Förgasaren är från en 240 74-75.

Kör just nu med den röda oljan, vilken jag antar heter ATF?
Användarvisningsbild
EmmaW

Inläggav Gunnar S » 2007-09-01 21:30

Hej!

Fortsätt med den röda oljan du...

Oavsett om du gasar med en Skinner Union (SU) eller Stromberg så har du tagit rätt olja om du använder den röda ATF-oljan. Den har rätt viskositet för ändamålet och är tom rekommenderad av tillverkarna själva.

:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-09-04 12:39

Jag har också hört att en del rekommenderar SAE 30 singlegrade istället för ATF olja. Vill minnas att det stod i en artikel (Bilsport Retro?) som handlade om Förgasarteknik, alltså firman som renoverar SU/Stromberg. Skulle gissa att ATF oljan är lite för tunn när det blivit lite slitet.

Ring förgasarteknik och hör med dom Tel 0125-44030 (hoppas att det gäller fortfarande)
Johan Kjerstad

Inläggav carbs » 2007-09-09 21:03

Detta med förgasaroljan är en ständigt återkommande fråga. Jag brukar rekommendera till SU, motorolja singlegrade SAE20, vilket SU alltid har rekommenderat till alla sina förgasare. Min erfarenhet av ATF-oljan, den röda, är att den är lite för tunn för SU-förgasare. Det finns en risk för att kolven lyfter lite för snabbt och därmed får man lite tvekan vid gaspådrag. Med motoroljan SAE20 blir det lite mer motstånd och kolven hindras att lyfta och ger därför momentant lite fetare blandning. Jag har sett i Volvo litteratur att de har anget ATF-olja även för SU-förgasare, men det är inte vad SU själva rekommenderar. Däremot är det ATF-olja som gäller för Stromberg förgasare.

Gunnar Eriksson

Förgasarteknik
carbs

Återgå till Övrigt