Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vattenläcka

Vattenläcka

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Vattenläcka

Inläggav Barre » 2007-08-22 09:30

Hej jag är nybliven ägare till en 142...nu är det så att varje gång det regnat väldigt mycket så ligger det en liten pöl med vatten framom dörrlisten, typ att den kommer under späjlet man kan öppna så att det kommer in luft. Jag har bytt alla pluggar och rensat hålen undertill där vattnet rinner ut i hopp om att det var något med det.

vart kommer vattnet ifrån? från vinrutan? att det inte är tätat bra efter 37 år?

Tacksam för svar!
Barre

Inläggav Bosse » 2007-08-22 13:17

Kan vara att listen runt vindrutan inte tätar ordentligt längre. det du kan göra är att ta tätningsmassa runt hela rutan.

En annan grej som också brukar hända på dessa äldre bilar är luftningsventilen nere på sidan (kickpanelen) är att tätningslisten runt själva luckan torrspricker, med följd av att det kommer in vatten.

Sen, kan vara lite långsökt karnske, men jag har varit med om att gummilisten som sitter runt hela dörren kan vara dårlig, och då KAN det komma inn vatten även där.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Re:

Inläggav Barre » 2007-08-23 13:04

Bosse skrev:

Sen, kan vara lite långsökt karnske, men jag har varit med om att gummilisten som sitter runt hela dörren kan vara dårlig, och då KAN det komma inn vatten även där.

Tack för hjälpen, jag hittade läckan idag. Det var vid dörrfästet på insidan bakom pappskivan som är fastlimmad. Jag såg att det dropade lite från den. Den förre ägaren eller han dessförinnan hade lagat med någon massa. Den var dock inte svår att ta bort. Det föll av så fort man rörde vid den. Därefter smetade jag på ett lager med svart silikon. Nu ska det torka i 24h. Vi får se om jag lyckades...
Barre

Återgå till Övrigt