Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Pappas gamla Volvo 142 åter igen inom familjen.

Pappas gamla Volvo 142 åter igen inom familjen.

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Pappas gamla Volvo 142 åter igen inom familjen.

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:21

Den 23 maj 2011 var min Pappa och köpte en Volvo 142 av årsmodell 1968.

Pappa pysslade på en del med bilen under några år men tappade orken när det visade sig att länkarmarna var dåliga vilket senare ledde till att han sålde bilen. Bilen blev dock aldrig besiktad i den nya ägarens ägo utan han ställde undan bilen på ett ställe där den stått sedan dess.

Den 8 december 2017 bad jag Pappa kolla på gammal Volvo, en bil som visade sig vara i väldigt dåligt skick. Men något som fick Pappa att komma med förslag om att jag kanske kunde få köpa tillbaks hans gamla Volvo 142 av årsmodell 1968 utav farbrorn han sålde den till.

Den 15 december 2017 pratade Pappa med farbrorn varvid farbrorn ville fundera lite på det hela. Men redan dagen efter pratades dom vid igen och han berättade att han kunde gå med att sälja tillbaks den för samma pris som han köpte den för.

Jag bestämde mig för att köpa tillbaks den och försöka få ordning på den då det ändå är en bil som dels Pappa ägt tidigare men som han också köpte samma dag som min dotter Alice föddes!

Den 7 januari 2018 åkte Pappa för att hämta bilen och den 12 januari 2018 fick jag hem bilen och här började projektet med att få ordning på den igen. Där tanken till en början bara var att få rull på den men efter allt bakslag med rost så bestämde jag den 16 februari 2018 att det blir helrenovering och på den vägen är det!
Larschan

Re: Pappas gamla Volvo 142 åter igen inom familjen.

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:29

Den 12 januari.

Bild

Bild

Bild

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:31

Den 16 februari.

Har funderat fram och tillbaks över hur jag ska göra med bilen i flera dagar nu. All rost var verkligen ett bakslag!

Bild

Bild

Nu blir det helrenovering! Eller åtminstone är min vision det efter att ha kollat runt på Internet!

Beställde en vinkelslip för att börja kapa i bakskärmar och reservhjulsbaljorna men för att komma åt bättre, eller snarare för att känna mig "säker" när jag håller på så bestämde jag mig för att montera bort bränsletanken.

Bild

Galet mycket underredsmassa och jävelskap som tanken var fastkletat med, och när jag efter mycket svordommar får loss bränsletanken kommer jag ihåg att jag inte monterat bort bränsleröret under bilen! Och självklart är det efter att det redan runnit ut någon liter bensin på golvet...

Lyfter upp bränsletanken och försöker vrida den för att kunna komma åt och montera bort bränsleröret uppifrån. Men uppmärksammar i och med det att bränsleröret redan nästan blivit knäckt av hur jag farit fram så tänkte det var lika bra att bara fortsätta vrida tanken så att bränsleröret fick smälla av. "Byter det sedan."

Bild

Tokigt att det skulle rinna ut så mycket bensin på garagegolvet bara, men förhoppningsvis torkar det väl upp tills imorgon så att man kan gå lös med vinkelslipen.
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:33

Den 17 februari.

Låg vaken långt in på natten och planerade renoveringen (i mitt huvud) och satte som mål för kvällen att jag skulle montera bort allt som hade med belysning att göra men istället så fastnade jag baktill på bilen och monterade bort i princip allt bakom bakaxeln.

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:34

Den 17 februari.

Fick värsta motivationen så var tvungen att gå ut en vända till i Garaget. Denna gång för att fortsätta riva ur inredningen. Och det gick så jävla fort att jag inte ens han med bilder före.

Bild

Bild

Så jävla vedervärdigt med sunkig gammal matta, "ljuddämpning" och sedan träribbor! Ut bara ut!

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:35

Den 19 februari.

Var ut och påbörjade bortkapning av lite rost i reservhjulsbaljorna igår kväll men hann knappt halvvägs innan kapskivan var slut! Smått frustrerad fick jag ge upp för dagen... men så idag när jag var ut och plockade i ordning lite i garaget hittade jag en till kapskiva så fortsatte att kapa i reservhjulsbaljorna.

Bild

Bild

Mest grovkapat det hela nu, lite mer precist blir det efter blästring.
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:36

Den 23 februari.

Slutade tidigt idag så var ut och gjorde drygt två timmar i garaget.

Blev till att lossa främre kofångare och montera bort höger framskärm och passagerardörren.

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:36

Den 2 mars.

Idag har temperaturen var lite bättre än vad den varit tidigare dagar så har varit ute i garaget i dryga tre timmar. Planen var bara att montera bort förardörren och vänster framskärm men det flöt på så bra så att både huven och frontplåten monterades bort också.

Bild

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:37

Den 3 mars.

Var ut en stund idag också med mål att få löst grenrör och avgasrör och med lite hjälp från dottern så gick det ju ändå ganska så smidigt.

Bild

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:38

Den 6 mars.

Var ut en liten stund idag också då och gjorde vad jag hade satt upp som mål för "nästa skruvardag".

Idag åkte hela kabelhärvan ur! Helt galet med kablar för att vara en så pass gammal bil, men också en del onödigt som kan sorteras bort när man ska sätta tillbaks allting sedan.

Även det sista på värmepaketet åkte ur och nu var det inte allt för mycket kvar på insidan av bilen.

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:40

Den 7 mars.

Skulle bara ut och plocka i ordning lite i garaget men det slutade med att man satte vinkelslipen i ena bakskärmen!

Bild

Har sett från insidan att skärmkanten verkade popnitad, men att det skulle vara massor av spackel hade jag helt förträngt att det skulle vara.. Dumt av mig! Nåväl, på vissa ställen verkar det vara så mycket som en centimeter tjockt med spackel!

Blir till att borra bort popnitarna och göra om det riktigt! Hoppas att de nya skärmkanterna går tillräckligt högt upp bara så det blir enkelt att byta.
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:40

Den 7 mars.

Gick ut i garaget en sväng istället för att lägga ikull mig i vardagsrumssoffan och man hinner en hel del på dryga nittio minuter ändå.

Skulle bara (som Alfons Åberg sa) montera bort bultarna som växellådan sitter fast med i motorn men det slutade med att jag kopplade bort startmotorn och sedan släppte jag på några av bromsrören och då fick jag helt plötsligt ut hela bromsservon och tillhörande. :D

Bild
Larschan

Inläggav Larschan » 2018-03-09 10:41

Den 8 mars.

Idag skulle det nog ha varit en paus-dag i bilskruvandet för helt otroligt vad mycket tok och krångel man kan ställa till med i onödan bara för att skallen inte är med helt. :(

Målet med dagen var att släppa ned växellådan....

Skruvar bort alla fästen men växellådan vill inte skiljas från motorn. Gungar och har mig men det vill sig inte! Kollar in i bilen och får se att växellådsspaken tar i så att alltsammans faktiskt inte kan röra sig bakåt... Tar i växelspaken och vrider en halft varv och tänker sekunden efter att "det där stämde nog inte riktigt". Inser att jag kanske pajat en sak i växellådan...

Nåväl ruskar lite på huvudet och går in dricker några koppar kaffe och kommer fram till att jag ska släppa ned framvagnen för att få ned motor och växellåda för att på så vis kanske ha lättare att dela på dom.

Skruvar bort vad jag tror är alla bultar och börjar lyfta bilen varvid jag reagerar på att "hur fasiken kan den vara så tung i fronten?" Har ända sedan isärplockandet haft som vision om att jag ska lyfta karossen över motor "men det kommer ju aldrig gå om det ska vara så här förbaskat tungt".

Börjar städa iordning för att gå in varvid jag upptäcker att jag glömt att lossa fyra bultarna till krängningstaget! Släpper på dom fyra och framvagnen ramlar ned och jag kan utan större problem flytta runt på framvagn och motor.

Bild

Bild
Larschan

Inläggav Hoddaling » 2018-03-18 19:36

Kul att du gör i ordning en familjeklenod :)
Hur ser planerna ut?
Rekommenderar att du påbörjar rostlagningen i trösklar om dom behöver bytas då givetvis.
Blir lättare att passa in de andra bitarna då.
Användarvisningsbild
Hoddaling

Återgå till Showroom