Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Min 142 dl automatic -71

Min 142 dl automatic -71

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Min 142 dl automatic -71

Inläggav Hoddaling » 2015-03-02 04:07

Tack så mycket! Nu börjar det förhoppningsvis närma sig att gatukontoret tar fram sopningsutrustningen och då kan man snart därefter bege sig ut med finåket för lite vårbilder.

Ang. dimljusen så kan jag säga som så att grillen som medföljde i affären har lämpligt nog passande hålrum för dessa att monteras i ;).

Jag har haft bilen ståendes i en standard garagelänga utan värme. Meklusten har därför inte varit på topp, kombinera detta med heltidsstudier samt jobb så försvinner tid man hellre vill lägga på sin bil rätt så ofta tyvärr :(.

Lite planer finns dock för iår med bilen.
Skall som sagt renovera dimljusen och montera dessa med grillen.
Skall byta kylet och i samband med detta spola automatlådan med fräsch olja.
En R-sport spoiler skall sättas dit.
Och så skall jag byta dörrsidor bak, är det någon som vet hur man gör detta? Har inte bytt dörrsidor där det inte är dörrar så att säga innan :P
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav Hoddaling » 2016-01-16 14:27

Nu var det vinter och bilen står nu i ett kallgarage och eftersom jag är ganska mesig när det kommer till att meka i kyla plus att det är brist på både verktyg och ljus så kommer det inte hända så värst mycket förrän närmare vårkanten.

GT-grillen håller dock på att renoveras. reflektorerna skall kromas om och sargerna skall få lite ny plåt.
Jag undrar hur grillen senare skall monteras, är det speciella hål i kylarplåten som behövs?
Om det är någon som kan berätta eller har bilder på hur det skall sitta så vore jag ytterst tacksam :)

Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav Hoddaling » 2018-01-14 00:32

Nästan 2 år sedan senaste posten. Det beror nog på dels att det är först det senaste året det hänt något på bilen men också att detta forum tillsammans med många andra lider av forumdöden. Allt skall ske på facebook, instagram, finnas uppe på 5 sekunder för att sedan försvinna lika fort igen. Bara min åsikt, men tror att det finns flera som tänker i samma banor.
Jag gör iallafall ett försök att sammanfatta vad som händer med bilen här.

Jag bytte garage till vintern 16-17 då min käre svärfar tyckte att det vore bra om jag ville meka lite så kunde jag få göra det i hans varma goa verkstad. Det tackar man ju givetvis ja till.

Tanken var att byta ut den plåt som jag samlat på mig under några år, skärmkanter och baljor.
Det hela spårade ur ganska snart dock, ivrigt påhejad och med stor hjälp av svärfar så höjdes ribban hela tiden fram till dagens datum.

Sammanfattat så har jag bytt följande plåtdelar.

Inre tröskelplåt vänster
yttre tröskelplåt vänster
ca 30% golvplåt vänster
domkraftsfäste vänster bakre

yttre tröskelplåt höger
en del lagningar i golv höger
stötdämparfäste höger bak "tårtbiten"
skärmkanter inre och yttre höger och vänster
biten mellan skärmkant och b stolpe höger och vänster
baljor i bagaget höger och vänster

huvinfästningar i motorrum vänster och höger
frontplåtsinfästning

Rutramen blästrad uppsvetsad och tennspacklad

Vi kör ett gäng med bilder
https://www.dropbox.com/s/9yrlz1nprbtd0md/20170126_165253.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/zbot3fuwcboakhn/20170127_192144.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tdyzhuddwmprvsw/20170417_204253.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/uug2sak4g05emsf/20170427_163043.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/q2tzqd52tjy1oq1/20170514_144238.jpg?dl=0

Mycket av de gamla "lagningarna" var bara annan plåt ditskruvad med självborrande plåtskruv och därefter dränkt med rostskyddsmassa. Blev ju tätt men nu så försvann allt och gjordes om ordentligt.
https://www.dropbox.com/s/m8gcm3n9usf33pr/20170809_200949.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hs86whey4xblwbw/20171004_172846.jpg?dl=0

Hittade lite hyresgäster bakom framskärmen :lol:
https://www.dropbox.com/s/s79h2bquy95y9ex/20171012_183744.jpg?dl=0

Nu står bilen inför utvändig lackering, svärfar har lackat invändigt alla karosspaneler samt motorrummet och jag har målat bagage och kupegolv.
bagage och kupegolv har först målats med epoxigrund sen kittats och sen penslats med billack. undertill är det också epoxigrund och det skall kompletteras med både tunt och tjockt rostskydd efter det. Tätt skall det bli.
https://www.dropbox.com/s/v07mtl2uqba9fmk/20171206_210055.jpg?dl=0

I samband med lackeringen av motorrummet så tog vi även ur b20:in
Den har fått ny färg och nya packningar. Har även uppgraderat med lite saker, vevaxeltätningarna har modifierats så att de filtringar som skall täta där i originalutförande har fått stryka på foten och ersatts med packboxar istället.
Sen har jag bytt oljepluggen till en magnetisk. Den gamla var rejält sliten efter att ha slagit i både ett och annat genom åren.
https://www.dropbox.com/s/anqzejumap4ch0j/20171207_162324.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qp9seqyedpicbf2/PART_1513004021383.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/76qdi3jevtq9ow9/20171230_215822.jpg?dl=0

Framöver efter att bilen kommit tillbaka från lack så får vi se hur mycket jag behöver komplettera med när grejerna skall ihop :lol:
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav 123 GT » 2018-01-14 21:17

Enormt jobb ni gjort på bilen. :D
AVG
123 GT

Inläggav Hoddaling » 2018-01-15 09:11

123 GT skrev:Enormt jobb ni gjort på bilen. :D

Ja det blev så. :lol:
"Skulle bara" som det brukar heta. :roll:
Skall bli skönt när det är klart, tanken är väl att åka i den till sommaren i år sen ta tag i bak och framvagn kommande vintrar.
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav Hoddaling » 2018-01-26 11:40

Motorn är i igen, skall måla om fläkten då den har en del färgflagor.
Skall även snygga till elsystemet. Det sitter lite sockerbitar och eltejp här och var som skall bort.
Det blir biltemas crimpkontakter och kabelstrumpa istället.

Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav Hoddaling » 2018-02-22 10:30

Lackerad bil, är mycket nöjd med resultatet!
Nu får jag börja sätta ihop bilen och se vad jag behöver köpa nytt.
Kommer börja med ljudisolering och rostskydd

Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-02-28 17:52

Allt skall ske på facebook, instagram, finnas uppe på 5 sekunder för att sedan försvinna lika fort igen. Bara min åsikt, men tror att det finns flera som tänker i samma banor.

Håller helt med i det du skriver. Tycker Facebook är värdelöst av flera skäl. Det funkar lite som en sopkorg. Allt hamnar bara i en oändligt lång tråd, så att söka info går i princip inte.
Både företag och föreningar bör också tänka sig för innan man trycker ut allt på sociala medier. Det är kanaler som man inte äger eller har kontroll över. Man äger inte ens informationen i form av text och bilder som läggs upp där. Det har ju en del organisationer nu surt fått erfara. Dessutom kan t ex Facebook stänga ner en sida om de får in tillräckligt många klagomål. De kollar inte speciellt noga, utan stänger bara ner.

Men nog om det.

Du skall ha en eloge för att du uppdaterar här. Plus att det alltid är kul att se folk som jobbar seriöst med att renovera sina 140:or.

Bilen ser ju ut att kunna bli riktigt fin. Och den Pärlgråa färgen är riktigt cool, speciellt när den är blank och fin. Ofta har de bilar med denna kulör som jag har sett varit matta och tråkiga i lacken. Så det är roligt att se blank som omväxling.

Keep up the good work.
skanke

Inläggav Hoddaling » 2018-03-01 15:18

skanke skrev:

Bilen ser ju ut att kunna bli riktigt fin. Och den Pärlgråa färgen är riktigt cool, speciellt när den är blank och fin. Ofta har de bilar med denna kulör som jag har sett varit matta och tråkiga i lacken. Så det är roligt att se blank som omväxling.

Keep up the good work.

Tack så mycket. Bilen är lackerad med solid bas och klarlack ovanpå så den kommer förhoppningsvis vara bättre att hålla i ordning än originallacken.
Jag tänker ljuddämpa golv och karosspaneler för att få en lite mer "premiumkänsla" eller i alla fall att det inte skramlar och lever djävulen som det gärna gör i äldre vagnar. Charmigt tycker säkert många men dagsetapper på 30+ mil och bw35 är inte så himla kul efter ett tag.

Är det några tumregler man bör hålla sig till gällande ljuddämpning, jag tänkte använda mig av biltemas bitumenmattor inuti dörrar och bakskärmar funkar det på golvet med? Hur bör man tänka när det kommer till vattenavrinning/fukt och så?
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-03-02 22:48

Ljudisolering är svårt. Jag provade det själv på en 142 -69 för en massa år sedan. Täckte hela golvet med en slags skumgummimattor. Vet inte vad det kallas, de består av en massa ihoppressade småbitar och är hårdare jmf med vanligt skumgummi. Det blev en liten förbättring, men inte så bra som jag hoppats.
Det var svårt att isolera torpedväggen med dessa mattor så det skippade jag. Annars tror jag att man skulle vinna en hel del om man kunde isolera torpeden på ett bra sätt.

Jag tror att asfaltmattor är bättre ur ett fukt perspektiv då den inte suger upp vatten. Sedan går den att forma efter pressningar och veck i karossen. Tror även att det är bra att försöka jobba med att isolera bagagerummet, då det är som en stor resonanslåda.

Numera skall det finnas ljudisolering som kan sprutas på. Men jag vet inte om man kan köpa sådant som privatperson. Antar att det är någonslags asfaltbaserad produkt då den kan sprutas under bilen. Tidningen Vi Bilägare isolerade en Toyota med detta medel, men det gav inget kanon resultat enl tidningen.

Sedan bör man tänka på att val av däck kan spela stor roll för hur mycket det bullrar i bilen. Plus att även se till att kardan har bra knutar och stödlager. Annars kan vibrationer från den generera buller. Balansering av motorn plus svänghjul och koppling tar också ner vibration och buller en del. Speciellt på högre varv.
Så jag tror att man får jobba på många olika fronter för att få bilen tystare. Men sådana här gamla bilar är lite av individer, och kan ha helt olika karaktär. Så det kan skilja mycket mellan olika exemplar. Jag har kört en del 140:or genom åren och vissa är tystare medan andra bullrar mer.
skanke

Inläggav 123 GT » 2018-03-04 13:54

Plastinnerskärmar åtminstone fram bör ta bort en hel del vägljud.
AVG
123 GT

Inläggav Hoddaling » 2018-03-10 12:32

Bild

Bild

Såhär ser det ut hittils, även 3mm bitumen i dörrar och bakre hjulhus.
Blir någon form av matta i bagaget så småningom också.
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-03-11 21:45

Bara det roliga kvar, som det brukar stå i en del bilannonser.

Och jag håller med, det är när man kommit till det här stadiet i bilrenoveringen som det är som allra roligast.
skanke

Inläggav Hoddaling » 2018-03-13 09:56

skanke skrev:Bara det roliga kvar, som det brukar stå i en del bilannonser.

Och jag håller med, det är när man kommit till det här stadiet i bilrenoveringen som det är som allra roligast.

Tack, du har rätt det är nu man får sin belöning :D

Jag pillar lite överallt på bilen just nu. Jag har förvarat alla grejer i lastutrymmet på en 945:a som har stått här som reservare så jag plockar på grejer i den takt och ordning jag plockar ur dom ur den bilen. Vi får se hur många gånger jag behöver demontera något för att jag hittar nån pryl som skall sitta innanför så att säga :lol:

Gårdagens mek blev rutramar och lyktpottor. Jag har lackat dom med biltemas "chrome look" sprej. Två små burkar en med grund och en med effekten. Det var en kladdig historia och det rann något överjävligt på ena pottan så den fick bli vanlig silver.

Nu behöver jag klura ut hur jag skall få dit listerna runt front och skärmar, det är inte rätt grejer, fronten är nyare och skärmarna pirat så det blir att klura en liten stund.
Bild

Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-03-16 13:01

En sak som jag tycker att du skall fundera på, är att måla plåtarna bredvid kylaren svarta plus mittstaget. Det ser mycket snyggare när grillen sitter på plats. Då ser det svarta i grillen svart ut så att säga, istället för att man ser bilens färg bakom grillen.
Jag har en vit -71 med originalfronten kvar och där är är det lackat svart innanför grillen ifrån fabrik. Men det är bara ett tips.

Hur går det med GT grillen?
skanke

Inläggav Hoddaling » 2018-03-17 19:25

Tyvärr så är strålkastarna ganska kass.
Om jag kan hitta nya så kommer det se ut kanske såhär.
Har fortfarande inte hittat någon bra beskrivning på hur den skall sitta fast sen heller....

Bild

Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-03-18 21:28

Ja tyvärr var extraljusen som användes för dessa extraljusgrillar av sämre kvalitet. Och det är därför de är väldigt svåra att hitta idag då de flesta har rostat bort. Det var speciellt reflektorerna som var ett problem. Och enl folk som var med på tiden det begav sig, så kunde de bli dåliga bara efter några få år.
Tyvärr är det svårt att hitta andra extraljus som har rätt diameter.

Jag har en sådan grill på min -71:a, men jag har fått använda Hella Comet. Dessa är dock egentligen för stora. Men det är de ljusen som är någorlunda enkla att hitta. Och även andra har använt dessa extraljus. Hella Comet är avsedda för stående montage, medan ljusen för extraljusgrillen skall monteras hängande i plåten framför kylaren. Så man måste då vända reflektorerna i Hella Comet ljusen om man vill montera dom enl original.
skanke

Inläggav Hoddaling » 2018-03-19 12:10

skanke skrev:Ja tyvärr var extraljusen som användes för dessa extraljusgrillar av sämre kvalitet. Och det är därför de är väldigt svåra att hitta idag då de flesta har rostat bort. Det var speciellt reflektorerna som var ett problem. Och enl folk som var med på tiden det begav sig, så kunde de bli dåliga bara efter några få år.
Tyvärr är det svårt att hitta andra extraljus som har rätt diameter.

Jag har en sådan grill på min -71:a, men jag har fått använda Hella Comet. Dessa är dock egentligen för stora. Men det är de ljusen som är någorlunda enkla att hitta. Och även andra har använt dessa extraljus. Hella Comet är avsedda för stående montage, medan ljusen för extraljusgrillen skall monteras hängande i plåten framför kylaren. Så man måste då vända reflektorerna i Hella Comet ljusen om man vill montera dom enl original.

ljusen är 5,25" om jag mätt rätt?
Kan det funka med insatser från en raggarbil tro?
Vanligare storlek på jänkebilar om jag förstått det rätt.
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

Inläggav skanke » 2018-03-19 15:44

Jag antar att det är huvudstrålkastare det handlar om. Jänkarna har kanske inte varit så mycket för extraljus. Men det är helt klart värt att undersöka om det finns jänkelysen som passar. Tipsa gärna om du hittar något. Helst vill man ju undvika Sealed Beam lyktor.
Sedan är frågan hur de kan monteras ihop med grillen?
Originallösningen byggde på lampor med std extraljusfäste som kunde bultas fast i de speciella fästplåtar som monteras i frontplåten.
skanke

Inläggav Hoddaling » 2018-03-23 14:16

Ni som gillar originalbilar får titta bort.
Ny plast runt bakljus och skylt är för dyrt (just nu iallafall).

Kolfiberfejk tycker jag får duga.
Mer plastfilm blev det i dörrarna byggplast från biltema blev en utmärkt fuktspärr.

Det närmar sig klart. Jag har rotat bort lite grejer så nästa steg blir städning.

Bild
Bild
#2891 Christian E
Användarvisningsbild
Hoddaling

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom