Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Nya trafikförsäkringsreglerna

Nya trafikförsäkringsreglerna

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Nya trafikförsäkringsreglerna

Inläggav RH » 2006-10-16 11:33

Finns det nån där ute som har någon aning om hur dom nya reglerna för trafikförsäkringen slår mot gammelbilar?

(Jag menar alltså det där med att den ska bära större kostnad för framtida sjukvård, förtidspensioneringar o.s.v.)

Risken för personskador är ju trots allt större i en gammal bil...ska man räkna med att premien skjuter i höjden rejält nu?
RH

Re: Nya trafikförsäkringsreglerna

Inläggav Bad_ass » 2006-10-16 11:45

RH skrev:Finns det nån där ute som har någon aning om hur dom nya reglerna för trafikförsäkringen slår mot gammelbilar?

(Jag menar alltså det där med att den ska bära större kostnad för framtida sjukvård, förtidspensioneringar o.s.v.)

Risken för personskador är ju trots allt större i en gammal bil...ska man räkna med att premien skjuter i höjden rejält nu?

Risken är överhängande då redan MHRF-förs lär landa på 3Kkr enligt vad jag hört.... Svindyrt var ordet.

Hur det kommer att gå med min moppeförsäkring, vågar jag inte ens drömma mardrömmar om.
Bad_ass

Inläggav Johan Kjerstad » 2006-10-17 09:46

Det finns nog ingen som riktigt vet exakt hur det kommer att slå. Inte ens försäkringbolagen vet riktigt hur man skall räkna. Det som däremot är säkert är att det kommer bli ordentligt mycket dyrare, då det handlar om 9 miljarder i kostnader som nu skall vältras över på bilägarna. Vissa bedömmare har gissat på 100% ökningar på trafik premien för personbilar och det lär nog gälla även för äldre fordon.

Sedan kan man ju tänka sig att det blir olika premier beroende på hur säker en bil anses vara. Airbags, krockgardiner, antisladd osv kanske ger lägre premie, medans hårda bakelitrattar höjer.
Johan Kjerstad

Inläggav Thomas Näsström » 2006-10-19 20:04

Man har räknat med i snitt en hundring/månad i påslag på en vanlig bilförsäkring, och cirka 250 kronor/månad i snitt på motorcykel.

Även MHRF-försäkringen kommer att drabbas, men enligt preliminära uppgifter inte lika hårt \"som den borde\" drabbas. Exakta uppgifter får vi dock inte förrän när borgarnas förslag klubbats igenom och ska appliceras på oss vanliga dödliga! Om det här hade varit ett politiskt forum så hade jag skrivit att nu får hela Sverige vara med och subventionera att fastighetsskatten ska minskas/tas bort, något som främst gynnar boende i storstadsregioner och andra aktiva ställen. Nu är detta dock ett bilforum, så nu tänker jag inte skriva in det! :twisted:
Thomas Näsström

En PV, fem 142:or, en 144, en BMW 528, en Peugeot 504, en V70, en Porsche, en Husqvarnamotorcykel, en BMW-motorcykel, en Suzuki men ingen Amazon!
Användarvisningsbild
Thomas Näsström

Inläggav stefan » 2006-10-19 22:43

Köp ett hus då så du får nytta av att fastighetsskatten sänks... :wink:
stefan

Inläggav Amarace » 2006-10-20 01:19

En hundring blir nästan 300% påslag på Duetten o 200% på 164:an :(
Amarace

Återgå till Övrigt