Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Läckande aut bw35

Läckande aut bw35

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Läckande aut bw35

Inläggav vicke123 » 2014-10-24 11:59

Hej!
Jag är ny på forumet så det kanske blir fel tråd. Har råkat ut för att min autlåda läcker kraftigt på min p1800 es 1973 och behöver hjälp med felsökning då jag har bilen på Malta!!!
Tacksam för tips, den växlar fint men sista turen när jag parkerade rann det ur den, tidigare droppat.
Tacksam för svar.
/Lasse
vicke123

Re: Läckande aut bw35

Inläggav Rosen » 2014-10-25 09:55

Troligen en söndertorkad packning men saker rostar väl på Malta också?
Det finns för många möjliga ställen för att via forumet säga var det är men tillvägagångsättet för att hitta läckaget är detsamma.

Upp med bilen och torka växellådan ren. Extra ren kring alla skarvar, axlar och anslutningar.
Hittar du redan nu ett uppenbart fel?
Kolla oljenivån, vid behov fyll på. Om det saknades mycket olja kan det vara lönt att krypa under igen och bara vänta.
Starta motorn och under bilen för att se var det kommer ifrån.
Är det som du säger att det "rann olja" så hittar ni det snabbt.

OBS Säkerheten! en dåligt uppallad bil med motorn igång är en stor risk. Använd helst en billyft eller smörjgrop.

Lycka Till
Rosen

Inläggav vicke123 » 2014-10-25 11:32

Tack för tips;)
Den ska till verkstad på måndag med biltransport, och jag hoppas att meken lokaliserar felet snabbt så kan jag ta med mig packningar t ex fr sverige nästa gång jag åker ner. har även fått tips om slangar fr ev oljekylare.
/Lasse
vicke123

Inläggav Rosen » 2014-10-25 14:48

Bra
Jag läste inläggen på p1800 forumet.
"slangarna" till kylaren är glödgade stålrör (om inte din bil har en extra oljekylare till växellådan). Dessa rör kan man köpa i metervara.
Dessa kan rosta sönder men lika vanligt är nog att de gnids sönder av rörelser/vibrationer. Stämmer bra mot din beskrivning.
Är det rören är läckaget lätt att hitta.
Rosen

Inläggav vicke123 » 2014-10-25 18:48

Tack för mer tips!

Jag kommer att berätta vad som felade och kostnad m.m då det är fixat, borde inte vara generalras eftersom den växlar perfekt. Till saken hör att den gick som en klocka 450 mil ner hit till Malta efter stor service dår en läckande packbox byttes, växellådan fanns ingen anledning att gå igenom då eftersom hela bilen totalrenoverades av proffs i England under 2 år i slutet av 90 talet och endast rullat 1000 mil efter det. Vägarna här nere är dock delvis av mycket dålig kvalitet så att det är möjligt att det har orsakat läckaget indirekt.

/Lasse
vicke123

Inläggav vicke123 » 2014-10-28 14:45

Hejsan igen!

Var förbi meken idag och döm om min förvåning, bilen var klar. Det visade sig vara anslutningen av ett kopparrör till växellådan som en tätning/kopparhylsa hade gett upp, han fixade en ny och drog ihop så att nu är bilen snustorr, hela kalaset gick på ca 700 spänn inkl 5 liter atf olja, oerhört skönt med enkla fel men jag tycker det är lika viktigt att meddela lösningarna för ev andra som råkar ut för samma sak.

Tack för era svar och ett bra forum....

/Lasse
vicke123

Återgå till Trimmat/ombyggt