Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • kort shifter ändras till långa shifter?

kort shifter ändras till långa shifter?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

kort shifter ändras till långa shifter?

Inläggav helsoffa » 2014-03-10 01:48

Hej alla! Jag är en Amazon ägare från USA som har flyttat till Sverige och vill få en viss 140. Förlåt min dator översättare, men jag är inte så bra ännu. Det är omöjligt att hitta dem i USA, jag älskar ditt val av klassiska svenska metal här!

Fråga: Jag har hittat en '71 jag verkligen gillar, men det har fått den korta växelreglage av någon anledning (jag antar att det är en deluxe?). Med undantag för växelreglaget, det är perfekt antal dörrar, färg, manuell växellåda och år. Jag vet att folk går från långa växelreglage till kort shifter, men någon här vet hur svårt det är att gå från korta till långa? Det verkar som om det finns för mycket mittkonsolen. Tankar? Tack för dina synpunkter!
helsoffa

Re: kort shifter ändras till långa shifter?

Inläggav Daniel » 2014-03-10 10:27

Dessa Google-översättningar.. mycket svårförståeligt! Jag svarar därför både på svenska och engelska för tydlighet.

Jag får börja med en motfråga för att förtydliga: Är huvudfrågan hur svårt det är att byta från kort växelspak till lång?
Svaret är att det är mycket enkelt - byt locket på växellådan och flytta hålet i kardantunneln. Rätta mig om jag har fel.

I'll begin by asking a counter question to clearify: Is the main question about the difficulty of changing from short shifter to long shifter?
The answer: It's very simple - change the gear box lid and "move" the hole in the transmission tunnel, if I'm not mistaking.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav helsoffa » 2014-03-10 16:40

Så det är så enkelt som att byta ut dem med undantag för att skära nya hål i transmissionstunnel och stänga det gamla på ett eller annat sätt. Men hur är det med mitt ned i instrumentpanelen? Skulle det slå den långa växelreglage? Kanske den långa växelreglage på 140 är kortare än 122, och kommer inte att gå så långt under instrumentpanelen. Kan någon berätta för mig om den felande delen är skild från resten av instrumentbrädan och lätt tas bort utan att lämna kablar hängande ut?

So it is as simple as swapping them out except for cutting the new hole in the transmission tunnel and closing the old one in some way or another. But what about the center bottom of the dashboard? Would it hit the long shifter? Maybe the long shifter on the 140 is shorter than the 122 and won't go as far under the dashboard. Can anyone tell me if that offending part is separate from the rest of the dashboard and easily removed without leaving wires hanging out?

Thanks so much for the advice!
helsoffa

Inläggav 123 GT » 2014-03-11 09:56

Ska du ha det exakt som originalet var på -71:an så behöver du även delen på kadantunneln, antagligen har den tidigare ägaren även bytt ut den för att rymma det nya växellådslocket med kort spak. Upphöjningen där den korta spaken kommer upp ska inte finnas på -71:an.
AVG
123 GT

Inläggav Volvosson » 2014-03-11 10:39

Är du insatt i detaljerna på årsmodellerna?

Det är inte så att du tittat på en 72'a med tillverkningsår 71 ?
Kod W = 72, har ju kort växelspak och en slags mittkonsol över säkringarna.
Användarvisningsbild
Volvosson

Återgå till Trimmat/ombyggt