Goddag!
Oliver heter jag och är 19år, jag är ny här på forumet! Hoppas inte jag postar tråden fel nu men jag går i tankarna om att införskaffa mig en 144a från 1974, det är automat med! Tänkte ha den som bruksbil över vintern (kör max 2 mil om dagen) för att sedan rusta upp den till våren, men då jag bara har ägt insprutare så är jag lite skraj angående förgasar-motorerna Den största anledningen till att jag vill ha just en 144a är för att de är så jädra vackra Och så vill jag lära mig meka också!
Jag var och kollade på bilen i helgen och den såg reko ut, rost på dörrarna runt om (ovanför trösklarna), lite i skärmkanterna med men jag tänkte rostlaga den och lacka om den till våren. Det sitter en B20a i den, alltså enkelförgasare och förgasaren var nyligen bytt. Bilen har stått några månader men den startar och går fint.
Vad jag undrar är vad som måste göras för att de ska starta på vintermorgonen? En del säger att de inte har några problem alls och att de startar direkt, men min far påstår att de är omöjliga att starta på vintern.. Men jag tänkte ställa några frågor!
1. Går det att installera en motorvärmare? Har googlat på det men inte funnit några svar
2. Vilken bensin ska man tanka? 95, 98 eller V-power? Behöver jag slänga i bly-blandning?
3. Hur mycket snö plogar den sig fram igenom? Bor i Blekinge så det brukar inte komma mer än 5-10 cm! (bor på landet så grusvägarna är inte alltid skottade).
4. Vilka däck är lagliga att ha på? Jag vet att man får köra med sommardäck, men får man enligt lag ha spikdäck på?
5. Måste man choka den varje gång man ska starta? Eller är det bara när den är kall? Om ja, finns det någon spak inne i kupén eller måste man göra det manuellt på förgasaren?
Självklart hade jag ett 10-tal frågor innan jag började skriva, men jag tänkte bygga på allt eftersom! Tackar ödmjukt för alla svar!
//Mvh Oliver!