Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-13 23:57

Här kommer tre bilder på bilen, tvättade han idag :)

Bild

Bild

Bild

Och en bild från förra veckan då jag och en kompis var ute och körde :) Kan tillägga att ingen kört där tidigare, vi plogade själva upp en väg, Volvo 240 -76:

Bild
Filip_Ovik

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-04-15 14:52

Men nu för de första varför ska du typa om den? Satt väl inte B18 innan? eller någon annan motor utan satt väl B20?

Sen varför skulle du inte kunna ha förvärmning? Enda som behövs är en slang som går ner mot grenröret, eventuelt en värme plåt å den kan du ta från vilken 240/740 å 940 som hels eller så bara en slang bara så den inte suger luft som är -20 rakt in i förgasaren. Men har kört utan förvärmning med ingra problem alls på 36an å sen har jag haft otroligt problem med å vare utan på en annan bil så är nog mycke från.

Men i vilket fall så ska den gå som den ska om du inte kör bilen för så länge den bara står still ska de inte vara någon fara.

Sen om den flödar över så synns i regel inte de med blotta ögat utan den flödar över innåt. ner i förgasaren.

Du får ta dig en tripp innåt landet så nog fanken måste de gå å få till den där är ju en fin bil som de sur ut på bilderna är synd å skam om den inte går som den ska :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-15 18:50

Amazon_Sleper skrev:Men nu för de första varför ska du typa om den? Satt väl inte B18 innan? eller någon annan motor utan satt väl B20?

Sen varför skulle du inte kunna ha förvärmning? Enda som behövs är en slang som går ner mot grenröret, eventuelt en värme plåt å den kan du ta från vilken 240/740 å 940 som hels eller så bara en slang bara så den inte suger luft som är -20 rakt in i förgasaren. Men har kört utan förvärmning med ingra problem alls på 36an å sen har jag haft otroligt problem med å vare utan på en annan bil så är nog mycke från.

Men i vilket fall så ska den gå som den ska om du inte kör bilen för så länge den bara står still ska de inte vara någon fara.

Sen om den flödar över så synns i regel inte de med blotta ögat utan den flödar över innåt. ner i förgasaren.

Du får ta dig en tripp innåt landet så nog fanken måste de gå å få till den där är ju en fin bil som de sur ut på bilderna är synd å skam om den inte går som den ska :wink:

Farsan min sa att man måste göra det för att det är ett nytt motornummer. Han frågade även på besiktningen. Och ja, jag körde med b20 innan också.

Nu är det snart sommar så då tror jag att jag inte behöver förvärme, men om det hade höst nu hade jag nog försökt fixat något.

Jag kollade på min gamla motor vad det satt för bränslepump på den när jag körde och upptäckte till min förvåning att det inte är en likadan som sitter på nu, vilken som är original får ni hjälpa mig med! Den andra som inte är det måste vara något som hör till bandvagnen som den satt på förut kanske?

Bränslepumpen som sitter på motorn som är i 142an nu:

Bild

Bild

Min gamla b20 motor med en annan bränslepump:

Bild

Vill bara tillägga att det luktar oförbrända avgaser när man kör med 142an, eller som farsan sa när jag frågade om det luktade oförbrända avgaser "Oooja!" :)

Tillägg gånger två; jag kör min 142a nästan varje dag, åtminstone varannan dag och har gjort det nästan hela vintern förutom i januari då motorn byttes :)
Filip_Ovik

Inläggav Daniel » 2013-04-15 18:55

Finns ingen mening att typa om bilen för detta. Blir bara en dyr kostnad. Är ytterst tveksam till om Bilprovningen ens vet vilket motornummer som sitter i bilen.

Den första bränslepumpen är väl en eftermarknadsersättningspump. Den jag hade monterad från Biltema såg ut sådär. Den jag monterade från QH (Mekonomen) såg precis likadan ut.
Pumpen på andra bilden är något mer spektakulärt. Vet inte om den var original på 140-serien men har sett den förut.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-15 18:56

Tänkte att det ser bättre ut om jag gör ett separat inlägg angående luftfilterna, här är vad som följdes med i "weber-affären":

Bild

Bild

Det gröna luftfiltret har en ställbar liten sak så att man manuellt kan bestämma hur mycket förvärmning man vill ha, dock så tycker jag det svarta luftfiltret ser bättre ut (dock så är det lite trasigt) :)
Filip_Ovik

Inläggav bodda » 2013-04-15 20:28

du ska ju kunna åka på halva soppaförbrukningen mot vad du har nu,
kolla så att flotörventilen håller tätt ,ta loss lockett o håll det upp o ner
prova att blåsa i sopparöret ska va helt tätt ,om inte kolla så att nålen i ventilen sitter
rätt, om den gör det så är det ny som gäller, o kolla flotörnivån då också ,
locket upp o ner pakningen på plats då ska det vara 7 mm i frigång mellan flotör o lock
om inte det hjälper så får du skaffa en tryckregulator.
o jag förutsätter att allt i tändningen är nytt o instält
luftfiltren funkar vilketsom
o att du åker med dubbelportsgrenröret, enkelröret pluggar rätt bra
känn efter så att fördelaren inte är glapp o kolla så att nockarna är lika höga
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-20 22:22

Kollade bränsleförbrukningen efter 4 mils körande, mycket stadstrafik inkl. fast i ett parkeringsgarage i 15 min, 1.7 liter/milen.

Igår när jag skulle göra en omkörning hände precis det jag nämnt förut, han dog av precis jämsides med han jag körde om, gled in sakta framför honom innan jag fick kraft igen, börja bli lite läskigt att göra omkörningar nu...

Även på hem vägen hände liknande, jag hade en hyundai trajet bakom mig, fanns inte en tanke på att låta en minibuss köra om mig, vi körde typ i 100-120, och om jag tryckte full gas, då kunde motorn dö av efter 3-4-5 sekunder...

Idag körde jag också, testade med full gas, 7 sekunder innan det small till under motorhuven, han misstände förmodligen.
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-20 22:27

Känner att jag har varit lite oaktiv här på sistone, men det beror på att jag har arbetat med ett projekt som jag valt att kalla "bilfysik", tre filmer har jag laddat upp på min youtubekanal, och i två av dem kan ni se min 142 körandes :)

Överstyrning: http://www.youtube.com/watch?v=Cyp6xYWD-wc

Understyrning: http://www.youtube.com/watch?v=Gk0gRLh73Vw

Bromsa med och utan abs rakt fram och i kurva: http://www.youtube.com/watch?v=NpCQaV8A3jE

Kolla gärna in dem, och kom gärna med konstruktiv kritik så kan jag lägga till information under klippet :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-26 22:24

1.63 liter/milen... kört några minuter på tomgång dock, skulle kunna komma ner i 1.5 liter men det är ju ändå för mycket... dessutom lossnade grenröret från avgassystemet så det lät som aldrig förr när jag körde hem.

Förresten, fördelaren står nu på 10 grader på tomgång, är det bra?
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-27 22:30

Har mekat i fem timmar ikväll. Har bytt bränslepump till den andra som jag visade på bild förut, här kommer en bild på dem båda:
Bild

Den som sitter i nu är den till höger i bild. Efter att ha provkört med den gick bilen mycket mjukare och även tystare (vi skruvade fast grenröret också så nu låter det betydligt mindre av den anledning) jämfört med innan. Tycker även att han går lugnare, alltså inte lika snabb, vilket kanske betyder att den kommer att dra mindre bränsle? :) Bränsleslangen från bränslepumpen till webern byttes också, det fanns en liten spricka på gamla slangen (kanske det läckt ut bensin där?).

Får nu hoppas på det bästa! :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-28 17:59

Har fått bekräftelse från några andra från 140 klubben på facebook, dom säger att den vänstra är en eftermaknadspump, och den högra satt i försvarets bandvagnar (alltså den men en kopp).
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-05-01 16:58

ÄNTLIGEN!!!

Tankade idag och förbrukning har legat på ca 1.25 liter per mil de senaste 8 milen, inte en dag för sent! :D
Filip_Ovik

Inläggav effe » 2013-05-01 20:21

visst blir det bättre.. ska gå att köra ännu snålare under litern ska inte va nåra problem
effe

Inläggav Filip_Ovik » 2013-05-02 18:44

effe skrev:visst blir det bättre.. ska gå att köra ännu snålare under litern ska inte va nåra problem

Har precis tankat igen, resultat: 1.15 liter per mil! Förut drog han 1.7 liter per mil, en sänkning av förbrukningen med 32 % :D
Filip_Ovik

Inläggav ANNA » 2013-05-02 20:17

Det blir alltså bara bättre å bättre, så gott.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav NickeGubben » 2013-05-05 22:17

Att du - ni orkar hålla på med sådana miserabla förgasare som måste omstyckas efter väderlek, lufttryck och egenhumöret.
2 SU om man vill ha snyggt eller Stromberg om man vill komma undan billigt.
Ny nål o munstycke, membran om det finns, sen äre bara att tuta o köra i några år innan nålbyte.
Vid Stromberg försök få tag på en med justerskruv under för munstycket eller inne i oljeröret för nålen.
Mörka stift =fet på soppa eller kolvringarna=dålig komp.
Tändningen, börja med stillastående cirkus ända upp till 15-grader före o sen minst 20 extra på vikterna vid runt 3500 r/m o minst 10 till på vacumet, finns olika vacumklockor.
Alltså minst 35 grader vid fullt utslagna vikter utan vacumslang o uppåt 45-50 med vacum.
Vacumet ökar tändningen på lätt gas, vilket minskar bränsleförbrukningen lite.

Utan vacum ska detta bli typ 21-grader på 1500 r/m, man kan släppa den ända uppåt 24 med inte alltför högt komp. förh. , innan den spikar vid fullgas o vid just 1500 då det är en knäck på den mekaniska tändkurvan ungef. där.
Kom ihåg att vid stroboskop se till att tändningen verkligen har slutat sjunka vid låga varvtal, du kan måsta ända ner till 500 r/m om fjädrarna är alltför slappa.
Dom viktiga värdena är vid 1500 o fullt utslag.
Ev. måste du in o justera fjädrarna, ofta brukar det räcka med att bryta ut piggarna som håller fäder ut mot ytterskalet.
Har för mej att vid riktig fördelar så ska det va 12-stillastående-800, 21-vid 1500, 35- vid fullt utslag på vikterna.
Men så nåk bensin finns inte idag, prova att lägga på 5, när den spikar är det för högt.
Använd helst stroboskop o kamvinkel då fördelaren kan va slekig o det blir olika värden pga. detta.
Brytarspetsarna på 0,5, inte 0,4, runt 52-grader för att kompens. slek, fukt o brända brytare.
Är brytarna blå eller någon yta har 'en bergstopp' byt kondensatorn, dålig kond. hämmar varvning då brytningen inte släcks riktig, utan strömmen kryper o studsar.

Extractorrören är till för att få samma längd på alla rören från avgasportarna till utloppet.
Därför är dom mittre lite rundare utåt för att få längden.
Ska du ha bra drag i botten ska du ha insugningsrör på 2 – 3dm:s längd, finns en formel.
Men då måste man ha gummislang annars skakar bränslet ur förgasaren, den blir yr i skallen av amplituden på vibrationerna, hävstångsverkan.
NickeGubben

Inläggav Filip_Ovik » 2013-05-07 19:04

NickeGubben skrev:Att du - ni orkar hålla på med sådana miserabla förgasare som måste omstyckas efter väderlek, lufttryck och egenhumöret.
2 SU om man vill ha snyggt eller Stromberg om man vill komma undan billigt.
Ny nål o munstycke, membran om det finns, sen äre bara att tuta o köra i några år innan nålbyte.
Vid Stromberg försök få tag på en med justerskruv under för munstycket eller inne i oljeröret för nålen.
Mörka stift =fet på soppa eller kolvringarna=dålig komp.
Tändningen, börja med stillastående cirkus ända upp till 15-grader före o sen minst 20 extra på vikterna vid runt 3500 r/m o minst 10 till på vacumet, finns olika vacumklockor.
Alltså minst 35 grader vid fullt utslagna vikter utan vacumslang o uppåt 45-50 med vacum.
Vacumet ökar tändningen på lätt gas, vilket minskar bränsleförbrukningen lite.

Utan vacum ska detta bli typ 21-grader på 1500 r/m, man kan släppa den ända uppåt 24 med inte alltför högt komp. förh. , innan den spikar vid fullgas o vid just 1500 då det är en knäck på den mekaniska tändkurvan ungef. där.
Kom ihåg att vid stroboskop se till att tändningen verkligen har slutat sjunka vid låga varvtal, du kan måsta ända ner till 500 r/m om fjädrarna är alltför slappa.
Dom viktiga värdena är vid 1500 o fullt utslag.
Ev. måste du in o justera fjädrarna, ofta brukar det räcka med att bryta ut piggarna som håller fäder ut mot ytterskalet.
Har för mej att vid riktig fördelar så ska det va 12-stillastående-800, 21-vid 1500, 35- vid fullt utslag på vikterna.
Men så nåk bensin finns inte idag, prova att lägga på 5, när den spikar är det för högt.
Använd helst stroboskop o kamvinkel då fördelaren kan va slekig o det blir olika värden pga. detta.
Brytarspetsarna på 0,5, inte 0,4, runt 52-grader för att kompens. slek, fukt o brända brytare.
Är brytarna blå eller någon yta har 'en bergstopp' byt kondensatorn, dålig kond. hämmar varvning då brytningen inte släcks riktig, utan strömmen kryper o studsar.

Extractorrören är till för att få samma längd på alla rören från avgasportarna till utloppet.
Därför är dom mittre lite rundare utåt för att få längden.
Ska du ha bra drag i botten ska du ha insugningsrör på 2 – 3dm:s längd, finns en formel.
Men då måste man ha gummislang annars skakar bränslet ur förgasaren, den blir yr i skallen av amplituden på vibrationerna, hävstångsverkan.

Diskussionen om jag skulle köpt dubbla su eller weber 36 hade jag innan jag köpte min weber 36a i Januari, och nu blev det 36 och jag ska fortsätta köra med den.

Han som satte i min motor sa att varför förbrukningen har gått ned beror endast på att tändningen ändrades, bränsleförbrukningen påverkas inte om man byter bränslepump sa han, om det stämmer (?) så kanske det är tändningen som jag måste finjustera för att få ned förbrukningen.

Jag kör utan vacum. Brytarspetsarna byttes när motorn stoppades i (han sa iaf han skulle byta dem, jag vet inte säkert eftersom jag inte har någon aning).

Om jag har förstått dig rätt så rekommenderar du:

tomgång (800 varv)------12 grader
1500 varv---------------21 grader
max varv----------------35 grader

Rätta mig om jag förstått fel. Just nu kör jag med 10 grader på tomgång. En fråga: går motorn bättre (lägre förbrukning) när man ställt tändningen precis så att han inte knackar? Och om man ska ställa tändningen så att han "nästan knackar", ökar man antalet gradera då så att t.ex. på tomgång kör på 17 grader? Man går alltså inte ned till 9-10 grader?

Idag landade förbrukningen på ca 1.4 liter/milen, det går upp igen :(
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-05-24 14:43

1.28 liter/milen, kört 5 mil, både landsväg och i stan.
Filip_Ovik

Inläggav 123 GT » 2013-05-25 21:20

Filip_Ovik skrev:Har fått bekräftelse från några andra från 140 klubben på facebook, dom säger att den vänstra är en eftermaknadspump, och den högra satt i försvarets bandvagnar (alltså den men en kopp).

Den högra satt i alla B18 fram t.o.m. 1964 års modell.
AVG
123 GT

Inläggav Filip_Ovik » 2013-07-08 23:07

Har tagit lös 085 fördelaren som satt på bandvagnen och ersatt den med 077 fördelaren som satt original på gamla motorn samt ställt tändningen på 20 grader på tomgång (efter en tid va den på 17-18 grader), resultat... 1.03 liter per mil :shock: :D Fattade inte att det var sant så jag tankade fullt igen och körde lite hårdare, resultat... 1.07 liter milen :D Hur nöjd som hellst!! Nästan iaf...

Är bara rädd för att han inte ska knacka/spika eftersom den är så högt ställd, därför sänkte jag den till 15-16 grader på tomgång idag. Varför jag ställde den så högt förut va för att han glödtänder inte när jag stänger av den då.

Tändningen är mätt med vacumslang på.
Filip_Ovik

Föregående

Återgå till Trimmat/ombyggt