Först och främst, jag vet att det är knepigt att värdera bilar utan att se dem. speciellt när vi talar om 140 serien där en tusenlapp ofta är många fler procent av värdet än på andra modeller men jag hoppas få en indikation emellan tummen och pekfingret.
Prisläget på normalutrustade bilar har jag ganska bra koll på men häromdagen sprang jag på ett renoveringsobjekt som jag skambjöd på och i dagsläget ser det ut som ägaren är villig att sälja.
Jag har inte undersökt bilen jättenoga pga tidsbrist, väder och långa avstånd men det jag tror spelar mer roll i detta fallet är andra saker.
Bilen det gäller är en 144 GL -1974 och är att beteckna som ett bra renoveringsobjekt i skicket. Inte allt för mycket rost men kass lack och har stått länge.
Saker som i mina ögon höjer värdet:
GL modell
Insprutningsmotor (gissningsvis B20F)
Skinninredning svart (torr men i övrigt i fint skick)
Taklucka
Styrservo
AC
Troligtvis lågmilare (15000 mil)
Någorlunda oskruvad och i orginalutförande med alla speciella GL delar kvar tex ratten och grillen.
Saker som i mina ögon sänker värdet:
Automatlåda
VB skärmkant utbytt och man har använt hela ekonomiplåten.
Fel fälgar (om GLmodellen hade lite bredare än DL annars korrekt)
Huven skadad (en bult saknas till gångjärnet och när detta har kärvat har huven böjts)
EVENTUELLT saknar bilen papper. Den är skriven på ett företag som inte finns längre och ägaren av företaget dog för några år sedan. Och för pengarna jag eventuellt får köpa den för går det inte att begära att nuvarande ägaren ska lägga ner mycket tid på att försöka ordna fram papper heller.
För övrigt är den intagen som flyttgods ifrån usa 1976 och har någon gång fått mätarhuset utbytt till till KM gradering. Jag gissar att detta gjordes tidigt och att mätarställningen stämmer något så när med verkligheten med tanke på slitaget på ratt och resterande inredning.
Om detta hade varit en vanlig DL med manuell låda hade jag sagt att den var värd runt 4000 kr med papper med tanke på att den stått såpass länge och att det tyvärr är en 74 (även om det finns dem som gillar även denna årsmodell...). Men med denna utrustningen vette tusan vad bilen kan vara värd? Jag "ska" köpa den med eller utan papper men utan papper blir det nog för att ta vara på delar.
Vad tror ni ett rimligt värde kan vara om man förutsätter att papper finns på bilen? 5-10 tusen någonstans ?