Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Inläggav Ulf » 2013-04-06 14:18

KGs bestyckning ger rikare blandning än Misabs under förutsättning att det är samma emulsionsrör och flottörnivå.
Jag tycker att du måste pröva med att göra blandningen magrare!

Men först, vad har du för olika storlekar på munstycken att tillgå, har du tittat vad det sitter för munstycken, halsringar och emulsionsrör i de beg. förgasarna du köpt?

Har du kontrollerat vilken färg beläggningen på tändstiften har efter att du kört en sträcka i normal fart, säg 70 – 90 - 110 km/tim, med genomvarm motor?
Svart - för fet blandning
Grå/brun – normal
Vit – för mager blandning

Hur gör du kallstart? Använder du chocken eller pumpar du med gaspedalen några gånger för att ge extra bränsle med accpumpen? Om du inte använder chocken går den ingång snällt utan att ”nysa” i förgasaren?

När du kör med varm motor, hur går motorn?
- Svarar den omedelbart på gaspådrag eller möter det liksom emot?
- Smäller det i avgasröret något?
- Nyser den i förgasaren?

När det smäller i avgasröret är det tecken på för fet blandning och nyser det i förgasaren är blandningen för mager.

En annan sak som inte är bra är det gamla amazon-grenröret som kan medföra att avgaser trycks in tillbaka i motorn. Grenröret kanske fungerar ok på en std. motor med A-kam men troligtvis inte med K-kam eftersom K-kammen har längre öppettid, jag tycker du ska byta till åtminstone ett standard B20 avgasgrenrör, det går att kapa bort insugningsdelen från ett std för enkelförgasare så att bara avgasdelen blir kvar. Ännu bättre blir det med ett gjutet avgasgrenrör från B20E eller extraktorgrenrör 4-2-1.

Blandningen blir magrare om du sätter i större halsring eller samtidigt minskar huvudmunstycket och ökar luftkorrektionen! Storleken på halsring bestämmer lite hur motorkaraktären blir liten halsring ger mer vridmoment på lägre varvtal medan stor halsring ger mer vridmoment och effekt på högre varvtal.

Du läser väl om förgasarprinciperna i weberhandboken?
I weberhandboken finns för övrigt ett tredje förslag på bestyckning med K-kam som bygger på 28 i halsring i båda portarna…
Medlem 2707
Ulf

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-07 23:58

Ulf skrev:KGs bestyckning ger rikare blandning än Misabs under förutsättning att det är samma emulsionsrör och flottörnivå.
Jag tycker att du måste pröva med att göra blandningen magrare!

Men först, vad har du för olika storlekar på munstycken att tillgå, har du tittat vad det sitter för munstycken, halsringar och emulsionsrör i de beg. förgasarna du köpt?

Har du kontrollerat vilken färg beläggningen på tändstiften har efter att du kört en sträcka i normal fart, säg 70 – 90 - 110 km/tim, med genomvarm motor?
Svart - för fet blandning
Grå/brun – normal
Vit – för mager blandning

Hur gör du kallstart? Använder du chocken eller pumpar du med gaspedalen några gånger för att ge extra bränsle med accpumpen? Om du inte använder chocken går den ingång snällt utan att ”nysa” i förgasaren?

När du kör med varm motor, hur går motorn?
- Svarar den omedelbart på gaspådrag eller möter det liksom emot?
- Smäller det i avgasröret något?
- Nyser den i förgasaren?

När det smäller i avgasröret är det tecken på för fet blandning och nyser det i förgasaren är blandningen för mager.

En annan sak som inte är bra är det gamla amazon-grenröret som kan medföra att avgaser trycks in tillbaka i motorn. Grenröret kanske fungerar ok på en std. motor med A-kam men troligtvis inte med K-kam eftersom K-kammen har längre öppettid, jag tycker du ska byta till åtminstone ett standard B20 avgasgrenrör, det går att kapa bort insugningsdelen från ett std för enkelförgasare så att bara avgasdelen blir kvar. Ännu bättre blir det med ett gjutet avgasgrenrör från B20E eller extraktorgrenrör 4-2-1.

Du läser väl om förgasarprinciperna i weberhandboken?
I weberhandboken finns för övrigt ett tredje förslag på bestyckning med K-kam som bygger på 28 i halsring i båda portarna…

Ikväll plockade jag isär en weber 28/36, i den satt det F33 emulsionrör i båda portarna och 23 och 27 i halsring, 70 i accelerationsmunstycke, och 50 i lågfart. Jag pratade med gubben jag köpte grejorna idag och han sa att det var 28:an som är bestyckad till en b20, inte 36:an som han sa förut... 28:an lär nog lira rätt så bra med min motor skulle jag tro, rengjorde och blåste rent också.

Jag har inte kollat tändstiften.

När jag startar har jag fullt utdragen choke + att jag pumpgasar. Han gå liksom igång men dör direkt, brukar ta ca 8 start försök att få igång han när han stått över natten.

Ikväll körde jag, och då tycker jag att han möter emot vid gaspådrag på låga varv, men på höga varv drar han iväg direkt. Ibland brukar han smälla i avgasröret, speciellt om man står still och gasar. Tror jag aldrig hört när förgasarn nysit.
EDIT: Idag körde jag också, och när jag skulle köra om en annan bil i 80 km/h (på en 90 väg) tryckte jag gasen i botten så att båda portarna öppnade. Efter att jag gjort min omkörning och började köra på halvgas kändes det som motorn hade dött (han som jag körde om borde ha blivit ganska förvånad när jag först kör om och sedan inte gasar alls), efter några sekunder började han gå som vanligt igen. Vad berodde det på, någon som vet? Har också upplevt det en annan gång på 2+1 väg, skulle köra om en långtradare (bilar bakom mig som också håller på att köra om) och när jag la mig framför långtradaren hände precis det jag beskrev tidigare. Blev en lite konstig situation när långtradaren kanske behövde bromsa och andra bilar bakom inte visste om de skulle köra in bakom mig eller köra om mig också.

Jag funderade förut på extraktor, men det passar inte tillsammans med ett insug till weber 36 :( Hur som helst så vill jag först få ordning på förgasaren.

Blandningen blir magrare om du sätter i större halsring eller samtidigt minskar huvudmunstycket och ökar luftkorrektionen! Storleken på halsring bestämmer lite hur motorkaraktären blir liten halsring ger mer vridmoment på lägre varvtal medan stor halsring ger mer vridmoment och effekt på högre varvtal.

Precis det där sa gubben också, han tyckte 23 va utmärkt i första porten, kraft på låga varv när man kör lugnt / landsväg, och sedan större halsring (27) på sekundär porten för mer effekt på höga varv när man behöver det (omkörning / acceleration). Vad menar du med luftkorrektion?

Jag har laddat ned weberhandboken till datorn permanent så nu slipper jag de långa väntetiderna, sidhänvisningar vore kanon som du skrev förut :wink:
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-08 12:00

Hittade just en extraktor på blocket rätt så nära mig (7 mil ifrån), dock så verkar det vara en 4-1, och inte en 4-2-1 som du nämnde... 700 kr iaf vill han ha för den.

Länk här: http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... m?ca=4&w=3
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-08 17:29

Det här är vad som blev över när vi bytte motorn, original insug och grenrör som sitter ihop.

Bild

Och här det som sitter efter grenröret (vad det nu heter, avgas kanske?):

Bild

Tänkte bara visa vad jag har i lager om den fortfarande skulle gå dåligt efter att jag bestyckar den efter misabs bestyckningslista (för det känns som det bästa just nu, eller finns det andra förslag?). 142an ska få stå nu ett tag, tänkte skruva lös 36an som sitter på nu och kolla vilka munstycken / emulsionrör etc. som sitter monterade just nu. Tillsvidare får jag köra med gamm-passaten -82, också förgasare :)

Bild
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-08 18:39

Har också tankat idag, 1.95 liter/milen, och jag har inte kört så jättesnålt, det kom ju snö igår hehe :twisted:
Filip_Ovik

Inläggav Ulf » 2013-04-08 18:56

Filip_Ovik skrev:Vad menar du med luftkorrektion?

Med luftkorrektion menar jag luftmunstycket som sitter uppe på emulsionsröret.
Vad sitter det för huvud och luftmunstycken i 28/36:an?
Är du säker på att det inte står F23 på emulsionsrören?

Att den möter emot i lågfartsregistret och behöver mycket choke för att starta tolkar jag som att blandningen är kanske något mager på lågfart. Att den svarar bra när du passerat lågfart och kör på normalfartsläget (se sidan 14 i weberhandboken) är ett tecken på att den åtminstone inte har mager blandning där, blandningen kan vara bra eller något för fet…

Filip_Ovik skrev:Efter att jag gjort min omkörning och började köra på halvgas kändes det som motorn hade dött

Tycker jag tyder på att det är något problem med bränsle tillförseln. Kan det vara så att du helt enkelt tömde flottörhuset på bränsle när du körde förbi och sedan tog det en kort stund innan det var påfyllt igen och under den tidsperioden upplevdes motorn som död? Har du möjligen en annan bränslepump att testa?

Om du inte har någon användning för ditt original insug/grenrör kan du kapa bort insugsdelen och använda tillsammans med främreröret som du visar i bild.
Medlem 2707
Ulf

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-08 20:44

Har dubbelkollat emulsionsrören, det står F33 på båda:

Bild

Det var svårt att avläsa luftmunstycke på sekundär steget, tror det står 150 (för det kan väl inte vara 15C?)

Bild

Hur Weber 28an är bestyckad:

Lågfart primär: 50
Lågfart sekundär: 70

Huvud primär: 115
Huvud sekundär: 145

Luft primär: 205
Luft sekundär: 150

Emulsion primär: F33
Emulsion sekundär: F33

Övrigt

Startluftsmunstycke: 2C3F1 (?)
Insugningsventil: 50
Backventil - accelerationspump: 70

EDIT: Kollade också igenom de två 36orna som jag fick med i köpet, den ena var rensad inuti på munstycken, den andra hade:

Emulsion primär: F23
Emulsion sekundär: F23

Luft primär: 200
Luft sekundär: 180

Så om jag behöver bestycka enligt misab så har jag emulsionsrörerena och även halsring 27 som ingick löst i köpet :)

Men ska jag beställa huvudmunstycke 135 och luftfartsmunstycke 230 direkt nu?
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-08 20:49

Förresten, vad är det här för hål (eller utstickande rund stav med hål i) som synes i mitten ganska långt ner? Hålet var pluggat när jag fick den. Det finns inget liknande på 36/36.

Bild
Filip_Ovik

Inläggav Ulf » 2013-04-08 23:26

Filip_Ovik skrev:vad är det här för hål (eller utstickande rund stav med hål i) som synes i mitten ganska långt ner?

Bör vara vaccumuttaget till fördelaren.

Har du möjlighet att pröva den här bestyckningen:

------------- Port 1 ---- Port 2
Halsring ----- 26 -------- 27
Huvud ------ 145 ------- 155
Luft --------- 210 ------- 200
E-rör -------- F23 ------- F23
Lågfart ----- 55
Acc ---------- 70
Flottörnivå --------- 7

Du ska du kunna få till den utan att köpa till något.
Medlem 2707
Ulf

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-09 09:33

Ulf skrev:
Filip_Ovik skrev:vad är det här för hål (eller utstickande rund stav med hål i) som synes i mitten ganska långt ner?

Bör vara vaccumuttaget till fördelaren.

Har du möjlighet att pröva den här bestyckningen:

Luft --------- 210 ------- 200
Lågfart ----- 55
Acc ---------- 70
Flottörnivå --------- 7

Du ska du kunna få till den utan att köpa till något.

För det första, är det där en bestyckning till weber 36 eller 28?

För det andra, vart har du fått tag i den där bestyckningen? Vet du om den funkar? etc. Jag betalar gärna 100 kr som huvudmunstycke 135 och luftfartsmunstycke 230 kostar, bara för att få det att funka. Jag tjänar in dem pengarna direkt eftersom då sjunker förbrukningen förhoppningsvis markant.

Som du sa tidigare så finns det två olika bestyckningstips i weberhandboken, jag skulle vilja ha den mer ekonomiska som drar mindre bränsle, vet du vilken av de två bestyckningar som är det? 25, 27 i halsring eller 28, 28 i halsring? Jag skulle tro att det är 25, 27. Misab kör med det också, men med annan bestyckning på munstycken. Jag tror jag ska följa misabs eftersom den känns mer modern och genomtänkt, weberhandboken är ju några år på nacken... och då var bränslet betydligt billigare än idag. Håller du med att jag ska köra på misabs bestyckning? :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-09 09:42

Förresten, jag har kvar bränslepumpen från min gamla motor om jag skulle vilja testa med den, men jag läste ifrån weberhandboken "Emulsionrörets ytterdiameter styr delvis också denna effekt och bestämmer samtidigt den mängd bränslereserv som finns att tillgå i det här systemet vid gaspådrag." Jag körde nog slut på den bränslereserven, som är för liten pga dålig bestyckning. Det problemet lär lösas med en bättre bestyckning antar jag.

En annan sak, när jag monterar bort 36an för att blåsa den ren och laborera med munstycken, kan jag då testa med 28an utan att göra några andra förändringar? Är det bara att sätta dit och köra? :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-09 18:04

Nu har jag tagit lös den nya 36an som suttit monterad på 142an, bestyckning följer:

Luft --------- 210 ------- 190
Lågfart ----- 55
Acc ---------- 70
Flottörnivå --------- 5

Noterbart, det sitter 26 i halsring, inte 25 som jag skrivit förut. På bestyckningslistan (som finns på första sidan) har de dragit av halsring 25, men inte skrivit vad de satte dit för annan halsring! :shock: Dessutom skrev de fel på de två huvudmunstyckena lägst ned, det ska stå luftmunstycke, här kommer en bild på den rätta bestyckningslistan:

Bild

Har också bytt "chokeanordningen" från en sliten 36 och satte den på 28an (som hade gått av, kallad "axel - chokekontroll") som jag förhoppningsvis kan sätta på bilen ikväll :)

Bild
Filip_Ovik

Inläggav Ulf » 2013-04-09 18:13

För det första, är det där en bestyckning till weber 36 eller 28?

Bestyckningen är till weber 36/36DCD

vart har du fått tag i den där bestyckningen?

Det är en bestyckning som bygger de munstycken du redan har och som jag tänkte kunde vara värt ett test! Den är lite rikare på lågfart och lite magrare på normalfart. Den kommer att ge en vink om det är rätt väg att gå.

Du behöver inte skruva loss förgasaren från bilen för att ändra bestyckning – du kommer lätt åt alla delar som ska bytas. Enda problemet kan vara om du tappar munstycken på marken eller ner i förgasaren och insuget :shock:

Förresten, jag har kvar bränslepumpen från min gamla motor om jag skulle vilja testa med den, men jag läste ifrån weberhandboken "Emulsionrörets ytterdiameter styr delvis också denna effekt och bestämmer samtidigt den mängd bränslereserv som finns att tillgå i det här systemet vid gaspådrag." Jag körde nog slut på den bränslereserven, som är för liten pga dålig bestyckning. Det problemet lär lösas med en bättre bestyckning antar jag.

Jag tror nog ändå att det blev för låg bränslenivå i flottörhuset och att det var därför som den dog av för dig!
Snålast kommer den att gå när du hittat den mest effektiva bestyckningen, det är inte optimalt att ha en för snålt ställd motor liksom en motor som går för rikt! Bäst är någonstans där mitt emellan och att hitta den inställningen är det knepiga.
Medlem 2707
Ulf

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-09 22:28

Nu har jag rengjort 28an och bytt något där, minns inte vad det hette med nånting med starten (kolla på 36an, till höger om portarna, det bytte vi) hade det att göra, nu är han i ok skick. Tog lös och rengjorde den nya 36 också...

Bild

... som fick göra plats åt den gamla 28an som legat i 15 år som gubben som jag köpte grejorna av sade!

Bild

Tomgången när jag startade den var oerhört "r-kam liknande" wroooppwroooppwroooppwroooppwrooopp :D Provkörde också en liten sväng, han är betydligt svagare än 36an på full gas, men på lågfart stark tack vare liten halsring (23) gentemot 36ans minsta (26). Blir intressant att tanka senare och kolla snittförbrukningen! :D Under tiden ska jag nog bestycka om 36 till vad misab rekommenderar, måste köpa grejorna först dock.
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-10 17:28

Hej igen!

Fick ett tips att prata med en gubbe kallad Elmer som hållit på med weber förgasare i 35 år (!), ringde han alldeles nyss, och han sa att motorn får för lite luft och att det sitter för stora huvudmunstycken och för små luftmunstycken.

Halsring ----- 25 -------- 27
Huvud --(130) 135 ------- 150
Luft ----(220) 230 ------- 200
Lågfart ----- 50
Acc ---------- 70
Flottörnivå --------- 5.5

Det jag gjort inom parantes är vad han sa kunde göra den mer snålare på dropparna, någon som håller med om det? Eller ska jag köra på hans "standard" bestyckning? För jag vill att den ska vara snålställd :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-11 14:10

Eftersom ingen sa något så "fegade jag ur" och valde hans standard bestyckning, förhoppningsvis har jag delarna imorrn! :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-13 17:19

Nu har jag bytt munstycken till det som Elmer sade (snarlik misabs bestyckning) samt monterat den i 142an igen, första intryck är att den är starkare på låga varv jämfört med KG's bestyckning. Till veckan ska jag tanka och mäta snittförbrukningen, det blir intressant!

Förövrigt kan jag säga att 28/36an jag har kört nu de senaste 9 milen har funkat kanon, stark på låga varv, men lite slö. har för det mesta kört kortare sträckor (max 1.5 mil). Nu till det dåliga, har har dragit 2.3 liter/mil :shock: 23 liter på 9 mil...
Filip_Ovik

Inläggav Daniel » 2013-04-13 17:26

Jag undrar om du verkligen kommer lösa dina förbrukningsproblem med att bestycka om förgasaren. Verkar som vad du än gör så kommer du knappt under 2l/mil.
Har du kollat att motorn tänder på alla cylindrar? Luktat på avgaserna så de inte stinker oförbränd bensin? Kollat att inte en nock är nedsliten på kammen?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav jonny » 2013-04-13 20:47

Nu orkar jag inte läsa hela denna tråd så jag vet inte vad du fått för tips innan men börja med :

Kompressionsprov , för att få reda på motorns kondition , har du ojämn kompression så tar motorn mycket bensin .

Tändsystemets skick , och är kamvinkel och tändläge rätt ?

Den mekaniska bensinpumpen kan ge för högt tryck , weberns nålventil tål i bästa fall 0,30 kg , kolla bränsletrycket så att det inte flödar över !
Själv använder jag bränsletrycksregulator som tar ner trycket .

Jag gillar inte ditt luftfilter , det svarta sk sprintfiltret med luftförvärmning är det man använder på vintern , dessa weber fallförgasare är väldigt känsliga för isbildning i förgasarhalsen .
Jag brukar köra med luftförvärmning tills det är minst 10 plusgrader .

I min 142:a använder jag Misabs bestyckning men senare i vår när jag får tid så ska jag koppla in bredbandslambdan och bestycka förgasaren rätt !
jonny

Inläggav Filip_Ovik » 2013-04-13 23:53

Måste först säga att veventilationsslangen var fylld med olja, han som bytte motor fyllde på med strax över max-sträcket, jag var lite orolig men farsan sa det var lugnt "det försvinner".

Jag och farsan drog ut ett tändstift från en cylinder och prövade med de tre andra också, den gick sämre om man drog ut något tändstift, vilket tyder på att den tänder på alla.

Har inte tänkt så mycket på hur avgaserna luktar, men luktar de gör dem verkligen! Och en hel del rök när man kör de första 2 km.

Kamaxeln är helt ny, gått kanske 200 mil.

Kompressionsprov har jag inte gjort. Motorn satt förut i en bandvagn (BV 202) på åttiotalet och hade där gått ca 600 mil. Han som bytte den sa att det inte gick kombinera med förvärmning av någon anledning, kom inte ihåg varför... Jag har ett svart sprint luftfilter från affären med alla webrarna, det är dock lite trasigt och behöver limmas, men eftersom jag inte kan ha förvärmning spelar det ingen roll...

Tändningen kollade ett par killar förut åt mig med stroboskoplampa och de sa den var bra, 35 grader max utslag, kanske dem missade någonting? 36 grader är det bästa, kanske en (1) grad är en stor skillnad?

Har ingen aning vad bränsletrycket är. Om det flödar över, vart syns det i så fall? Har inte sett någonting på motorn. Förra motorn läckte enormt med kylarvätska, men nuvarande är tät :)

Jag tror jag måste lämna till samma kille som jag lämnade förut (han som ställde blandningsskruven och tog co-prov) och be han ställa in förgasaren rätt, ställa tändningen korrekt och ta co-prov igen. Jag ska snart boka typ-besiktning eftersom motorn är bytt så måste jag typa den, och så måste co vara under 4.5 va? Eller är det ingen gräns alls på -75 och äldre?
Filip_Ovik

FöregåendeNästa

Återgå till Trimmat/ombyggt