Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ingen gnista

Ingen gnista

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Ingen gnista

Inläggav janne63 » 2012-10-16 19:19

Bilen vill inte starta längre!! Den har blivit mer o mer svårstartad sen i sommar nu heldöd kollat spänning fram till tändspole o fördelare OK Däremot finns ingen gnista när jag kollar på tändstiften Hur kan man kolla tändspolen kanske den har gett upp. Aldrig bytt den dom senaste 40 åren har ägt bilen sen ny
Användarvisningsbild
janne63

Re: Ingen gnista

Inläggav Björn Persson » 2012-10-16 20:04

Kolla att brytarna öppnar, avstånd 0.40mm. Öppnar dom som dom ska går du vidare och kollar tändkabeln mellan spolen och fördelarlocket, är den hel så byter du konding. Fungerar det fortfarande inte är det till 99% säkerhet spolen. Har den varit mer svårstartad när det varit riktigt varmt ute? Jag har varit med om att dåliga spolar blir kinkigare när motorn är varm och yttertempen varm, funkar rätt bra att starta. Men stannar man och äter glass är det lönlöst att få igång den igen (tills den svalnat)
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav janne63 » 2012-10-16 21:11

Glömde skriva att jag bytt brytarna med rätt avstånd dock inte kondensatorn kan det vara den ?. Motorn har uppträtt lite konstigt senaste tiden vid starter o som du skriver Björn varm motor svårstartad ibland
Användarvisningsbild
janne63

Inläggav Björn Persson » 2012-10-16 21:38

Ok, prova med kondensatorn, den är billig. En tändspole kostar dock inte många kronor (har kört biltemas blåa och det fungerar), jag vet inte vad en orginal kostar, men säkert runt 1000:- om du går in till volvo.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav N 59082 » 2012-10-16 21:45

janne63 skrev:Glömde skriva att jag bytt brytarna med rätt avstånd dock inte kondensatorn kan det vara den ?. Motorn har uppträtt lite konstigt senaste tiden vid starter o som du skriver Björn varm motor svårstartad ibland

Låter som ett typiskt kondensatorfel. Byt konding och du skall se på underverk.

Jag brukar kolla gnistan genom att ta bort tändkablen som går från spolen till fördelarlocket.
Du tar alltså bort kablen från locket och håller mot chassi/jord och vrider på startnycklen så skall
du kunna se en gnista.
:twisted: :twisted: BusTips: Be någon som inte är lika mek kunnig som du att hålla i kablen.
Med lite tur eller otur så kanske vederbörande håller för nära kontaktstycket på kabeln och får sig en ordentlig stöt.

Men så elak kan väl ingen vara mot sina vänner....... :twisted: :twisted:
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav janne63 » 2012-10-17 21:45

:D Felet hittat det var Tändspolen som lagt av . Tack för tipset med tändkabeln från spolen till jord då såg man att ingen gnista kom där . Köpt även ny konding till strömfördelaren bara att köra igen Fantastiskt med dessa gamla Volvobilar ny delar finns hemma på hyllan hos många bildelsaffärer :D :D
Användarvisningsbild
janne63

Återgå till Trimmat/ombyggt