Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • r kam och originalförgasare

r kam och originalförgasare

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

r kam och originalförgasare

Inläggav gringob23 » 2012-09-20 18:52

Tjenare, om man satte en r kam i en b20 med original förgasare, original är bara tillsvidare, skulle de gå köra eller skulle den bara stå o hoppa? den är original förutom planad och portad topp. Ej portad än dock, men de är bara en undran, fått tag i en r kam för 400kr .
Vill få igång bilen så fort som möjligt och kändes jobbigt att sätta i a kam för att vänta på förgasare :)
144-72 | 142-71
gringob23

Re: r kam och originalförgasare

Inläggav Björn Persson » 2012-09-20 19:37

Chansen är rätt överhängande att den kommer att gå som "en påse nötter", R-kammen ger typ 0 vacuum på tomgång vilket strombergaren är i starkt behov av. 400:- låter dock som ett bra pris för en R-kam om den är i bra skick! Det borde dock gå att "köra" med den men du lär få varva som en idiot för att den inte ska dö :lol:

Såg din tråd på showroom. Verkligen imponerande arbete! Nu när bilen är så fin är den ju förtjänt av weber45or :D !
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav gringob23 » 2012-09-20 19:42

Björn Persson skrev:Chansen är rätt överhängande att den kommer att gå som "en påse nötter", R-kammen ger typ 0 vacuum på tomgång vilket strombergaren är i starkt behov av. 400:- låter dock som ett bra pris för en R-kam om den är i bra skick! Det borde dock gå att "köra" med den men du lär få varva som en idiot för att den inte ska dö :lol:

Såg din tråd på showroom. Verkligen imponerande arbete! Nu när bilen är så fin är den ju förtjänt av weber45or :D !

HAHA ja men varva är roligt, nä skämt åsido, kanske blir en d eller k kam tills man fått tag i en weber 36a då borde de gå med r kam va :)? Man vill ju att den ska varva men endå gå köra på låga.

Tack så mycket, verkligen! det tycker jag med absolut men dom är verkligen inte billiga, men jag kan nästan säga med säkerhet att det kommer att komma ! :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-09-20 19:50

Om man ska ha bilen som bruksis, eller fortfarande vill ha en bra tomgång med någorlunda lågfarts egenskaper är inte R-kam ett alternativ (om du frågar mig, finns säkert folk som kör med det året om). Den kräver hård och brutal körning, ska du ha bilen till vardags är en stark rekommendation att köra med en snällare kam, finns ju morderna kammar som inte ligger långt ifrån toppeffekt jämfört med en R-kam men fortfarande har någorlunda vettigt låg/mellanregister.
Björn Persson

Inläggav gringob23 » 2012-09-20 19:56

Björn Persson skrev:Om man ska ha bilen som bruksis, eller fortfarande vill ha en bra tomgång med någorlunda lågfarts egenskaper är inte R-kam ett alternativ (om du frågar mig, finns säkert folk som kör med det året om). Den kräver hård och brutal körning, ska du ha bilen till vardags är en stark rekommendation att köra med en snällare kam, finns ju morderna kammar som inte ligger långt ifrån toppeffekt jämfört med en R-kam men fortfarande har någorlunda vettigt låg/mellanregister.

Jo jag förstår det, det blir lite jobbigt att köra ibland om man inte vill varva som en tok, men en k kam borde väl vara lämplig, eller d som är samma kam ungefär? Tänkte du på KGs special kammar t.ex kg-17 osv?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-09-20 20:18

Ja exempelvis, jag kör med timo717 kam, den funkar klockrent som vardagskam, och lämnar bra med krut på toppen med. Ångar dock lite att jag inte satte i en av timos värre kammar, min bil är ingen bruksis och därför får det ju gärna vara lite krångligt och svårkört. Några firmor du kan kika på är ju kg, timos, tg-motor, agap etc. Finns bra många olika firmor med b20 kammar, utomlands med! Om valet stod mellan d och k hade jag kört med d, den har lite längre duration, men är inget som märks av (effekten bör bli högre i teorin).
Björn Persson

Inläggav Hasse63 » 2012-09-20 21:17

Vad jag vet så är det tvärt om... D har högre duration, 280 vs 277 :roll:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Björn Persson » 2012-09-20 22:35

Hasse63 skrev:Vad jag vet så är det tvärt om... D har högre duration, 280 vs 277 :roll:

Ja det var väl typ exakt det jag skrev :lol: ?

Björn Persson skrev:Om valet stod mellan d och k hade jag kört med d, den har lite längre duration, men är inget som märks av (effekten bör bli högre i teorin).
Björn Persson

Inläggav Amarace » 2012-09-21 01:15

R-kam med resten i princip orört och med original Stromberg ger en motor som går som skit upp till 4000rpm, sen drar det lite bättre o sen slutar det runt 5500-6000rpm.

Har kört så en gång i tiden, och jag bytte fort till bättre grejjer :)

En undran, med alla dina kambyten o.s.v Du ser väl till att lyftarna till dom begagnade kammarna är uppmärkt så dom hamnar på den nock dom gått in sig på? Eller att du köper nya lyftare och kör in på rätt sätt?
Amarace

Inläggav gringob23 » 2012-09-21 06:59

Amarace skrev:R-kam med resten i princip orört och med original Stromberg ger en motor som går som skit upp till 4000rpm, sen drar det lite bättre o sen slutar det runt 5500-6000rpm.

Har kört så en gång i tiden, och jag bytte fort till bättre grejjer :)

En undran, med alla dina kambyten o.s.v Du ser väl till att lyftarna till dom begagnade kammarna är uppmärkt så dom hamnar på den nock dom gått in sig på? Eller att du köper nya lyftare och kör in på rätt sätt?

Ja nya lyftare blir de förstås, inkörningen är väl bara hålla typ 2000 varv ett tag? De är väl låga varv som är dåligt för kammen? Men varför är det så viktigt? Vad skulle hända om ja tog mina lyftare från a kammen och satte på en beggad k kam?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav 123 GT » 2012-09-22 21:40

Gamla lyftare är nötta efter den kam de tillhört, byter du kam och inte lyftare så nöter lyftarna ner kammen pga. sina innötta spår.
AVG
123 GT

Inläggav Hasse63 » 2012-09-22 21:57

Som du skrev 20 minuter strax under 2000 varv... Sen sär du kör de första milen så ska du motorbromsa så ofta du kan och inga höga varv... sen är det bara att gasa. glöm inte inkörningspasta :!:
:wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2012-09-24 14:59

Ok, i got it ;) kammarna man köper från kg, är dom härdade?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav senap » 2012-09-24 16:34

Så klart dom är härdade, ohärdat stål är näst intill omöjligt att slipa, men till vilken hårdhet och vilket djup, borde kg själva kunna svara på.
senap

Inläggav gringob23 » 2012-09-24 16:40

Okej :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Robban » 2012-10-14 21:30

Jag körde en B20 med portad E-topp, R-kam, dubbla SU och lättat svänghjul samt brytarlös tändning. Den bilen hade jag som bruksbil året runt och körde även bud i stockholms city. med 4:10-1 i utväxling bak så gick min 144-70a rätt bra. Jag drog jämt med Golf GTI 16V vid rödljusen och den pep i däcken när jag fullgasväxlade. Dock försvann hela bottenstocken vid ett rödljus i Fridhemsplan när när jag skulle bjuda blivande frun på middag en kväll mot en 740 turbo... Det blev ingen middag och en skamlig bogsering hem som följd. Dock var jag nere på skroten dagen efter och slet ner en annan M40 och kastade i så var det dags för nya äventyr igen. Detta var ca 1995 så det var inte igår. Jag slet av kardan på den bilen också i ett annat äventyr men det är en annan historia...=)
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav villej » 2012-10-14 22:45

Haha, vilka historier! :) Jag trodde inte att det gick att köra en så hårt trimmad bil i Stockholm till vardags, men det går visst med rätt förare!

Du sa att du slet av kardanaxeln vid ett annat tillfälle. Var det den vanliga typen, eller den extra förstärkta som senare dök upp i kombinationen med E-motorerna? Jag frågar då jag är intresserad av hur stora påfrestningar den vanliga, lite klenare, axeln håller för.

Inläggav Amarace » 2012-10-14 23:43

Robban skrev:Jag körde en B20 med portad E-topp, R-kam, dubbla SU och lättat svänghjul samt brytarlös tändning.

Nästan precis så har jag också kört, med den motor jag beskrev längre upp :) Men utan brytarlös tändning, och med 37,5mm avgasventiler. Den gick bra också.
Men med original topp och enkel stromberg var det inte lika bra :)

(hade även en med lite mer trim innan den, Borrad till 2,1L Som en KG Steg 2 topp men mer portad, balanserad vev och stakar, r-kam, exraktor, Facet elpump o.s.v. Med dubbla SU så lämnade den 240 Turbo Intercooler bakom sig med lätthet, med dubbla 45'or som motorn var byggd för så hade den bättre hastighet på en given sträcka från noll i hastighet än en Opel Omega 3000 24v, testade aldrig bil mot bil, men på den sträckan hann den upp i 145km/h med webrarna, med Dubbla SU 130km/h, att jämföra med en originalbil som hinner upp i ca 90-100, Wikström som du ju känner har för övrigt den motorn ståendes i sin källare :) GIck bra som fasen den där motorn, även på lägre varv med SU, då jag bytte till mig bilen med motor så sas den vara på 170hk, men det vet jag inte, var ju inte så extrem trim direkt)
Amarace

Inläggav Robban » 2012-10-15 22:48

När du säger det så hade jag större avgasventiler på denna E-topp också, tror det var 37mm.
Historien om kardanen är riktigt kul men man måste veta vart det hände för att fatta hur sjukt det var.
Det var i Sumpan utanför Garbo mot Solvalla som det hände. Jag hade börjat märka att kardan blivit konstig och även denna gång var blivande frun med...hur hos står ut..=)
Det är en lång brant uppförsbacke och på höjden låg TSV där man körde upp för körkort. Med fullt spätt uppför och 3an inslagen så smäller det till ordentligt och ett jäkla skrammel och bankande under bilen. Det går inte att gasa för det rister och slår så jag trodde bilen skulle gå av.

Sambon var otroligt impad även denna gång. Jag kommer över krönet och rullar nedför och nu driver inte bilen längre. Rullar utför backen och i botten är det ett rödljus som är ilsket rött. Till höger i korsningen går vägen till Bromma Bilskrot med en lätt uppför och sedan en lång nedför. Jag tänkte, det får bli en rödrullning om detta ska gå vägen men det slog om och jag rullade i full fart och bara vred på ratten och åkte på sladd mer eller mindre och hade sån fart att jag precis kom över krönet för att sedan rulla vidare nerför.
Lyckades rulla med så god fart att jag kom ända fram till skroten och bromsa in precis utanför. Sa till frun att jag ska bara in och hämta en grej! Ropade på polaren som jobbade där att ta ner en 140 ur högen av bilar! Vips satt det en 140 på gafflarna, under med mutterpickan och ner med en komplett kardan!
Ut till min bil med trucken och vi lyfte lite försiktigt med frun i bilen, då såg hon lite blek ut faktiskt. Under och bort med hela kardan och snabbt muttra dit den nya. Ner med bilen och tack till polaren så var det nya äventyr igen. Hela mektiden från att jag stannade utanför skroten till jag åkte tog mindre än 20 minuter...=)
Vi han precis till middagen hos blivande svärföräldrarna. Men frun sa att vi inte skulle säga vad vi gjort... dock vart man ju lite skitig som vanligt när man anlände..=)
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Återgå till Trimmat/ombyggt