Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Stödlagerbekymmer

Stödlagerbekymmer

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Stödlagerbekymmer

Inläggav Hundfyrtio » 2012-04-18 02:22

Hejsan! Jag är nyregistrerad här på forumet, och har lite frågor som jag hoppas inte är allt för orelaterade till 140, då de egentligen ställs i syfte till att renovera en 164 :oops: 164 klubbens forum verkar inte alls lika väluppdaterat som detta..
Kan dock tillägga att jag även är stolt ägare till en 142 av 71 årsmodell och jag kommer antagligen dyka upp med massa dumma frågor kring den bilen också här framöver.. ;)

Hursomhelst, jag har köpt mig en -69 års 164, och har stött på bekymmer när jag ska byta stödlager! Vad jag nu efter lite forskande insett är att kardantunneln tillochmed denna årsmodell är mindre. Är det samma sak med 140-serien? Detta innebär ju att stödlagerhållaren på dessa äldre är mindre.. vilket gör att de senare större varianterna inte passar.
Kan det kanske finnas någon variant av 140 stödlagergummi av den mindre sorten, som har samma diameter för kardanstången som 164?
Någon som har tips på någon annan lösning?

Tacksam för alla svar och jag hoppas att det inte är alldeles för 140 orelaterat som sagt.. Jag vill bara få min fina 164 i trafik så fort som möjligt :(
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Re: Stödlagerbekymmer

Inläggav Amarace » 2012-04-18 03:47

Du har ett riktigt delikat problem, för det är endast 164 -69 som har det stödlagergummit. 140 har litet också, men dom har även mindre stödlager.

Nu vet jag inte, men för några år sedan fanns det då inte till 164, jag fick tag på ett begagnat då. Annars är ju alternativen, få tag i beg eller nos om nån har, bygga om kardantunneln till den bredare, eller byta kardan till 140 så du får det mindre stödlagret, då måste du byta medbringaren på bakaxeln också.
140 var det bekymmer till också förr, men så dök det upp igen, så det måste ju ha börjat nytillverkas.

Det jag skulle ha gjort om jag inte funnit ett gummi hade varit att sätta dit kardan från en 140, det är inga problem med den kardan.
Amarace

Inläggav Daniel » 2012-04-18 07:25

Frågor om 164 är välkomna här - det är ju samma bil!

Precis som Amarace säger verkar det stödlagergummit svårt, ingen av de vanliga leverantörerna har. Du kan ju som sagt byta till 140-kardan av rätt längd, och det ska inte vara några problem om du inte ska köra streetrace (Antar utan att veta att 140-kardan är klenare). Spara originalkardan så kan du alltid montera tillbaka den om du skulle komma över ett nytt gummi i framtiden.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Hundfyrtio » 2012-04-18 11:55

Stort tack för era snabba och bra svar! :)

Att bygga om kardantunneln känns som en insats i lite väl största laget, om jag nu kan lösa problemet med lite enklare åtgärder! Jag kan även tillägga att jag själv mer eller mindre är nybörjare på mek-fronten, även om jag är född Volvoveteran-entusiast, och har tillgång till mycket hjälp under arbetets gång. Därför kanske en och annan dum fråga kan dyka upp.. :oops:

-Att byta till en 140-kardan låter ju vettigt! Men då är frågan, vilken ska jag leta efter för att veta att jag får rätt längd/diameter? Min 164 har en BW35:a automat, jag antar att det kan spela in.

- Jag har också fått tips om att en 740-hållare eventuellt skulle kunna fungera att använda med lite modifiering. Någon som har några synpunkter eller erfarenheter av det?

- Sen har tanken även slagit mig, jag vet just ingenting om gummigjutning etc., men borde man inte någonstans kunna specialbeställa ett lagergummi? Jag har kvar det gamla, men det är väldigt slut och sprucket.

Skönt att jag inte blev bannlyst av mina 164-relaterade frågor :D Jag hoppas att jag snart får återkomma och bjuda på lite bilder på min fina turkosa 142 när denna återvänt från framvagnsbyte ;)
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Inläggav Daniel » 2012-04-18 13:54

Att låta tillverka ett gummi i rätt material är en mycket kostsam process. Det dyra är som vanligt vid gjutarbeten (eller vulkning i detta fall) att tillverka "verktyget", d.v.s. formen. Man måste alltså göra en delad form i stål. Denna måste i de flesta fall fräsas fram eller på annat sätt bearbetas till exakt rätt form.
Ett verktyg kan kosta allt från några tusenlappar och upp till miljonen beroende på storlek och komplexitet.
Det finns några små gummifirmor som sysslar med små serier och veterandelar. Kanske kan de göra det billigare, men vi pratar ändå minst flera tusenlappar.
Man kan kanske gjuten en i industrisilikon vilket medger en betydligt enklare process (som att blanda vad som helst 2-k). Då behöver man inte en lika stadig form och kan istället använda plast, gips eller silikonavgjutningar som form.

Troligen är det mycket enklare och mycket billigare att byta till en 140-kardan, även om du skulle behöva lämna in den för kortning och balansering (nu säger jag inte att du måste det, men OM).
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Amarace » 2012-04-18 15:14

Tar du från en 140 med samma Automatlåda (strutlängden) så passar det, minns inte nu, men nån av varianterna har samma längd på kardan som Overdrivekardanen.
Amarace

Inläggav Hundfyrtio » 2012-04-19 11:08

Det lutar nog åt ett kardanbyte med andra ord! Från en 144 -73 automat, bör det passa?
Idag ska jag dock faktiskt testa att byta lager i den gamla hållaren till att börja med, förhoppningsvis blir det lite bättre!
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Inläggav gringob23 » 2012-04-21 21:48

Om du har manuell låda nu så är det nog inte säkert för jag tror inte automat lådan är exakt lika lång som manuella lådan, visst har kardan lite spel men man vet aldrig:)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hundfyrtio » 2012-04-29 13:12

gringob23 skrev:Om du har manuell låda nu så är det nog inte säkert för jag tror inte automat lådan är exakt lika lång som manuella lådan, visst har kardan lite spel men man vet aldrig:)

Jag har automatlåda i min också :)

Hursomhelst så gjorde jag som så att jag till att börja med nöjde mig med att enbart byta lagret i hållaren. Det fungerade faktiskt bra, och nu när jag dessutom bytt växellådskudde går bilen bra att köra! Men i framtiden blir det nog en 140-kardan om jag inte kommer över ett exemplar av den omtalade '69-hållaren ;)

Stort tack för allas hjälpsamma och snabba svar!
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Återgå till Övrigt