gringob23 skrev:Amarace skrev:Stalk28 skrev:Biltema svets <- Är det något att satsa på eller är de bara skit?
Sen angående modetävling på framvagnsbalken, det är ju en balk, och en svets som ser ut som skit är också skit, en bra svetsfog ser bra ut också. Och kommer du till besiktningen och det inte ser bra ut, ja då är det upp till dig att bevisa att det håller lika bra som en homgen plåt om dom tvivlar.
.
Vad jag vet så kan en fog som ser bra ut också vara skit? Det handlar ju bara om att du ska kunna ställa in svetsen. Om du nu skulle laga det så är det bara köra tills du ser att det bränner igenom bra, sen slipa ner svetsarna och när du har slipat ner dom så ser du vars det vart dåligt eller bra, det kör jag med iallafall och det funkar då:P Nu är det kanske inte så lätt om man aldrig svetsat men jag tycker man ser om det smält igenom som det ska?:) Alla har vi olika krav på hur det ska se ut, jag har en fluss från biltema som suger så jäkla hårt men den fyller sin funktion, det blir fula fogar ja men dom håller då bra då jag har svetsat:)
Jag sa inte att en fog som ser bra ut inte kan vara skit, jag skrev att en
bra svetsfog också ser bra ut, och att en svetsfog som ser ut som skit även är skit.
Med andra ord, ser det dåligt ut är det inte en bra svetsning, så enkelt är det, är det en fin fog finns ju iaf förhoppningen om att den är bra. Det syns även på hur svetsen flutit ut om den är bra och inte bara ser bra ut.
Ett bra tips vad gäller svetsning är att en bra svetsfog ska aldrig behöva slipas övehuvudtaget (självfallet måste du göra det vid byte av t.ex skärmkant där du inte vill ha nån råge), en liten jämn råge och rätt bredd på fogen så är den bra. Man ska inte vara rädd för att köra med hög ström, precis innan det bränner hål, då har du hittat rätt och får bra genombränning, sen ska man ju ha vettig spalt för fogen, ungefär lika mycket i spalt som tjockleken på plåten brukar vara lagom.
Och angående biltema svets med flusstråd, jag synar din hållfasthet
Svetsa ihop två 3mm plåtbitar och sätt den sedan i ett skruvstycke och böj den övre, garanterat så spricker svetsen så småningom. Men det har som sagt mindre betydelse på ren karosseriplåt.