Förra kvällen beväpnade jag mig med en spetsig skruvmejsel och började leta rost i framvagn / frontparti. Snart kunde jag konstatera ett kraftigt rostangrepp runt huvinfästningen på höger såväl vänster sida. Även omkringliggande vertikala ytor på innerskärmen var angripna (dvs den del av innerskärmen som ligger närmast ytterskärmen). Från motorrummet ser allting bra ut och jag lyckades inte slå hål på plåten med mejseln. Det finns alltså bra plåt kvar under den rostiga ytan, men inte länge till.
Vad ska jag göra? Bilen ska rostsaneras enligt konstens alla regler under juli månad men jag är rädd att delar av innerskärmen (i synnerhet huvinfästet) kommer behöva bytas om inget görs innan dess (vill inte svetsa mer än nödvändigt!). Jag funderar på att under helgen göra följande; lyfta bort framhjulen, rengöra de drabbade delarna i på innerskärmen med stålborste och avfettning, måla med någon form av roststopper.
Nu till frågan: Räcker det för att hålla rosten i schack fram tills dess? Om så, vilka medel / färger bör jag använda?