Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Garagegolv

Garagegolv

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Garagegolv

Inläggav Robban » 2012-01-07 23:23

Jag står i valet och kvalet om vad jag ska lägga för garagegolv.
Har någon erfarenhet av Biltemas garageklinkers?
Finns det annan klinkers som är lika prisstark som deras?
Någon som har epoxygolv eller något annat bra att rekommendera?
Jag har ett nytt betonggolv så det är inte nersmutsat och det är putsat av proffs så det är lent som ett barnarsel..=)
Det är det närmare 150 kvadrat så därför vill jag hitta något vettigt per kvadrat också.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Re: Garagegolv

Inläggav Lynex » 2012-01-08 01:36

Robban skrev:Jag står i valet och kvalet om vad jag ska lägga för garagegolv.
Har någon erfarenhet av Biltemas garageklinkers?
Finns det annan klinkers som är lika prisstark som deras?
Någon som har epoxygolv eller något annat bra att rekommendera?
Jag har ett nytt betonggolv så det är inte nersmutsat och det är putsat av proffs så det är lent som ett barnarsel..=)
Det är det närmare 150 kvadrat så därför vill jag hitta något vettigt per kvadrat också.

Hej, vore det jag så blev det Epoxy, har inget själv men har sett hos andra, käns mjukt lite varmt och lätt att hålla rent. Kompisen fixade rivstart med dubbdäck det blev vita strecksom han tog bort med att spotta på fingret å gnugga lite, syndes ej sedan.

HaDä
Lynex

Inläggav Daniel » 2012-01-08 14:57

Ska det svetsas i garaget kan det ju inte vara någon höjdare med epoxi.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Robban » 2012-01-08 15:36

Jag kommer inte att svetsa i detta garage, det är bara uppställning för mina färdiga bilar.
Lite vanligt mek med ihopsättning efter lack tex är det som kommer att ske.

Robban

Inläggav bodda » 2012-01-08 17:30

nej ingen hit lopperna sjunker ner i golvet :roll: jag tycker att måla är det bästa
om man tröttnar påt så är det ju bara o måla om :)
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Volvo142GT » 2012-01-08 17:46

Funderar också på Biltemas klinkers, vore intressant att få lite feedback på det. Har haft tidigare golv bara målade med betongfärg; skitbra. Lätt att hålla rent, skades (dubbdäck t.ex.) är det bara att bättra lokalt, och tröttnar man på färgen är det bara måla om. Tror inte att det går att lägga klinkers efter målning om man nu skulle vilja det men det är jag inte 100 på.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav jonte » 2012-01-08 18:15

jag har lagt biltemas klinker ,men inte i hela blev inte mer än nån kvadrat,ska lägga resten när tid finnes :mrgreen: de jag lagt verkar funka bra,de ligger inne i "köket" i garaget,och där har jag haft grejor och spillt både de ena och andra på de,och de har tålt en del :P kan ta en bild på hur de ser ut

mvh jonas suppleant
140 klubben
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Gunnar S » 2012-01-08 22:26

När jag besiktar bilen brukar jag, förutom att oroa mig för resultatet av besiktningen, kolla in och njuta av betonggolvet...

Om jag bygger ett nytt stort garage så ska jag se till att få till en kanongjutning och sedan: Stålslipa golvet och behandla det som AB Svensk Bilprovning. Jag har aldrig sett snyggare golv. Ingen lack eller epoxi eller Marmofl... eller sån skit.
Bara ett extremt välgjort betonggolv och sedan speciell olja som hindrar all fukt att tränga ner i betongen.

På tal om M*arm*fl*r... En kamrat byggde bilverkstad för en hel del år sedan. Målade med det bekanta flingkonceptet. Efter ett knappt år och lite omildt handhavande gick det hål på ytskiktet och på den vägen var det...
Daglig exponering för vatten, oljor, bensin och tunga och tappade verkytyg fick golvytan att slutligen ge upp. Stora ytor är numera helt kala och oskyddade. Enligt kamraten var det ett av hans livs största misstag att lägga det där golvet. Han är överens med mig i att Bilprovningens slääta, stålslipade och oljade golv är det allra bästa. Så det ska det bli i mitt drömgarage. Det där med vedkamin, ölkyl och Jukebox, trasmattor och skinnsoffa i myshörnan...
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Robban » 2012-01-09 19:14

Mitt betonggolv är slipat helt slätt, det är så det nästan blänker och de som gjorde det undrade om de skulle olja det.
Dock vill jag ha en mer mysigt golv är just Bilprovningens råa. Det är säkert kanon som mekgolv men jag ser nästan mitt garage som ett stort vardagsrum.
Och ja, jag har 11 kvadrat myshörna som just nu byggs och ska inredas med bensinpump ombyggt till barskåp, flakelackat kylskåp ala 60tal, soffbord av ett V8 block med glasskiva. Soffan är inte bestämd ännu men platt Tv på väggen med rejält ljud är planerat samt vitrinskåp för NOS delar jag inte tänker montera...=)

Just nu lutar det åt klinkers samt ekparkett i myshörnan.

Robban

Inläggav Daniel » 2012-01-09 23:22

Våga ekparkett i hela! :)
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav skanke » 2012-01-10 09:59

Vet ingen som lagt just Biltemas klinkergolv.

Noterade dock att Biltema inte anger vilken slitageklass som deras klinker uppfyller och då vet man ju inte riktigt vad det tål. För garage bör det väl vara 5.
Däremot var det ju billigt, men det kanske också indikerar vilken kvalitet det handlar om. Få lär nog matcha detta pris per kvm.

Jag skulle nog lägga på lite och köpa något bättre, dels för att få mer färger och format på plattorna att välja på, men också för att få något som man vet kommer att hålla. Tråkigt om man tvingas sprätta upp allt efter några år.

Men jag antar att ditt garage mest är till för att ställa upp bilarna och att du därmed inte kommer att köra så mycket i garaget och framför allt inte med dubbdäck och då kanske Biltemas duger.
skanke

Inläggav Robban » 2012-01-11 19:21

Daniel, tanken har slagit mig men jag skippar ekparkett på hela. Vi har det i säljhallarna och parketten drar åt sig gummi och ger svarta märken efter bilarna. Man måste ha skydd under däcken och eftersom parkett rör sig en del så spricker det lätt när det är stora ytor som har punkt tyngder av hjulen.
Fick tips om en plastmassa typ epoxy som man lägger i vilken färg man vill men jag skulle nog vilja ha klinkers ändå.

Robban

Inläggav jonte » 2012-01-13 11:42

så här ser de ut jag lagt på golvet

Bild

blev inte längre än hit,haft dåligt med tid :mrgreen:

Bild

lite kvar att lägga ca 80 kvm

Bild

Bild

mörkare fog är att rekomendera,blir lätt skitigt :)
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Robban » 2012-01-13 19:17

Ser ju jättebra ut! Som du säger ska man nog ha mörkare fog just för att vitt drar åt sig smuts.

Robban

Inläggav thobe » 2012-01-13 19:25

Har Feltemas plattor och antracitgrå fog! Mkt nöjd hittills men ingen bild tyvärr..........
Dom tål domkrafter och bockar än så länge och spricker nån så är väl inte det hela världen, leva med eller byta :)
thobe

Inläggav jonte » 2012-01-14 01:14

thobe skrev:Har Feltemas plattor och antracitgrå fog! Mkt nöjd hittills men ingen bild tyvärr..........
Dom tål domkrafter och bockar än så länge och spricker nån så är väl inte det hela världen, leva med eller byta :)

de är de jag lagt också,från feltema,jag har också "misshandlat"mina med gräsklippare och annat som synes :lol: verkar som du säger tåla en del,,bara byta enstaka plattor om dom skulle spricka :)
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Epsi » 2012-02-23 14:11

Personligen anser jag att klinkergolv i en verkstad är totalt värdelöst. Fungerar säkert utmärkt för en bilhall eller ren uppställningsplats för rena bilar (tänk museum eller nybilshall) men att ha det under en bil som används och därmed blir lite smutsig då och då funkar inte i längden. Damm och smuts fastnar i fogen och du kan helt enkelt inte soppa bort det på ett bra sätt. Använder du istället vatten hjälper det föga heller för vattnet rinner runt i fogarna och när det tillslut torkar så ligger smutsen likförbannat kvar. I en verkstad blir det av naturliga orsaker mer smuts och även olja, glykol och bromsvätska på golvet, att på ett enkelt sätt få upp det ur fogarna är inte möjligt = man struntar i det och städar bara halvdant efter sig.
Dessutom har jag nog aldrig sett ett klinkergolv som är plant överallt.

Ett lackat plant betonggolv är helt enkelt inte möjligt att slå. Dels är det ett helt annat ljud i det och framförallt blir det så sjukt mycket enklare att hålla rent. Jag är inte den som håller kliniskt men när det är lätt att städa är det så mycket större chans att man faktist få tummen ur och gör det. Lite vatten och en bra gummiskrapa löser i princip allt, är det mycket olja mm krävs kanske lite rengöringsmedel iofs. Men på 15 min ifrån ett "soppat garagegolv" har du en yta du utan att tveka kan lägga dig ner i finkostym på utan att oroa dig.

För den som har lite för mycket pengar finns det iofs ett ännu bättre alternativ som jag bara sett i helikopterhangarer. I botten är det betonggolv som målas. Grejen är bara att man målar tills färglagret är ca 10 cm tjockt. Dels blir golven lite mjukare att gå på och när dom blir slitna efter några år plockar man fram golvslipen och får ett "nytt" golv igen.
Epsi

Inläggav skanke » 2012-02-23 17:57

Personligen anser jag att klinkergolv i en verkstad är totalt värdelöst.

Det där med klinkergolv i verkstäder är mycket en modegrej, och något som slagit igenom här de sista 10åren, och precis som med så många andra modegrejjer i byggsammanhang går design och utseende före funktion. Kolla bara på en del nya svindyra designkök. Vissa har en yta som gör att de är mycket svåra att hålla rena vilket ju är helt idiotiskt. Men å andra sidan är kök idag mest en kuliss och status symbol och inte något som är avsett att laga mat i.

När det gäller verkstäder och garage så håller jag med om att inget slår ett jämt betonggolv iallafall om man skall meka där. Praktiskt och lättskött. Även om man är duktig på att lägga klinker så är det ändå svårt att få det 100% jämt. Iallafall jag brukar bli rätt irriterad på om golvet är ojämt när man skruvar. Sedan blir en del klinker snorhala om det kommer olja och fett på dom vilket inte är ovanligt i verkstäder, och det kan vara direkt livsfarligt i en arbetsmiljö.
skanke

Återgå till Övrigt