Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Mackarna borde stämmas i \"Hej Domstol!\"

Mackarna borde stämmas i \"Hej Domstol!\"

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Mackarna borde stämmas i \"Hej Domstol!\"

Inläggav withnail » 2006-12-28 17:31

Körde 80 mil T o R under julhelgen. Inte på en mack under den resan fanns det en enda lilla pytteflaska Förgasarolja att tillgå.

Då körde Jag ändå inte i norrlands inland utan tvärs igenom södra götaland från Göteborg till Karlskrona och tillbaka.

Svaret jag fick på vartenda ställe var \"det har vi slutat ta in\".

På några platser var det rent av ett stort frågetecken som mötte.

Aldrig att jag kommer glömma ta med min lilla röda igen.

\"Shell en vän på vägen\". Kyss mig.

Snart öppnar jag egen mack med enbart bilrelaterade saker på hyllorna bara för att.

Som Autosolburkar, brytarspetsar och topplockspackningar.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Anton » 2006-12-28 17:34

Förgasaraolja finns vad jag har sett på varenda OK-mack här i norrland..en del packningar (topp, grenrör) till 140 finns oxå i \"volvo orginal\"-hyllan
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Användarvisningsbild
Anton

Inläggav Amarace » 2006-12-28 19:23

Håller med Anton, häromkring finns då Förgasarolja på alla OKQ8-mackar.

Annars är det ju bara o köpa en flaska ATF-olja
Amarace

Inläggav Gunnar S » 2006-12-28 20:19

Jag bara undrar hur mycket förgasarolja du gör av med... Eller var det bara en allmän reflektion över det kassa utbudet på bensinmackarna?

På 80 körda mil borde det egentligen inte bli tal om att behöva leta efter \"rödolja\" på macken. Det låter nästan som om det vore en god affär att renovera eller byta ut förgasaren. :idea:

Själv har jag haft turen att klara min Strombergare på nån fyllning per säsong. Samt byte av membran när det blivit dags för det.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Anton » 2006-12-28 21:05

Strombergaren i min 144:a drar också mycket olja. Jag får fylla på nån gång då och då. Vad beror det på att den drar olja?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Användarvisningsbild
Anton

Re:

Inläggav Steve » 2006-12-28 21:37

Gunnar S skrev:Jag bara undrar hur mycket förgasarolja du gör av med... Eller var det bara en allmän reflektion över det kassa utbudet på bensinmackarna?

På 80 körda mil borde det egentligen inte bli tal om att behöva leta efter "rödolja" på macken. Det låter nästan som om det vore en god affär att renovera eller byta ut förgasaren. :idea:

Själv har jag haft turen att klara min Strombergare på nån fyllning per säsong. Samt byte av membran när det blivit dags för det.

Om den är tom vid den första lär den väl vara tom vid den sista om man inte fyllt på?
Steve

Re:

Inläggav withnail » 2006-12-28 23:20

Gunnar S skrev:Jag bara undrar hur mycket förgasarolja du gör av med... Eller var det bara en allmän reflektion över det kassa utbudet på bensinmackarna?

På 80 körda mil borde det egentligen inte bli tal om att behöva leta efter "rödolja" på macken. Det låter nästan som om det vore en god affär att renovera eller byta ut förgasaren. :idea:

Fuggen är fabriksny för sådär 3 lakan så någon god affär att renovera är det sålunda inte.

Då det verkar som man måste förklara sig såg jag att oljenivån i gasarn var låg när jag kollade allt annat.

Då jag inte hittade min oljeflaska tänkte jag som följer: "äsch, jag köper en ny flaska på vägen det finns ju överallt". Det gjorde det inte.

Till de som bor norröver: Ni har uppenbarligen tur för min lokala OK-mack här i Göteborg har inte en enda B20-pinal. Inte ett smack, nada, keine, zip osv. Man vågar inte fråga längre för risken är stor att man blir utskrattad och får stå med skammen att man inte kör XC90.

Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Hasse63 » 2006-12-28 23:57

Gör som amarace skrev... Köp 1 liter ATF olja det blir också billigare än att köpa förgasarolja :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav RH » 2006-12-29 10:43

Har ni förresten provat att knappa in reg.numret till era 140 i OK-datorn? (Den där som ersatt de pärmar som förr låg vid filter, torkarblad m.m.)

(Det har jag...resultatet blir att programmet måste startas om.)
RH

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-01-02 15:30

Jag tror nog Whitnail mer reflekterade lite sådär i största allmänhet över tillståndet i bensinmacksSverige.

En del menar att utvecklingen nu har gått varvet runt. Från början såldes bensin vid lanthandeln, sedan när bilismen tog fart byggdes speciella bensinmackar, som förutom bensin saluförde oljor och annat som hörde bilen till. Nuförtiden har bensinen och det bilrelaterade återigen blivit en bisak i sammanhanget, och maten, korven, godiset är åter i centrum. Bensinen är bara till för att locka in folk i butiken för att köpa matvaror till överpris. Här i Stockholm finns det faktiskt bensinmackar utan bensin, dom har inte oljor eller något annat bilrelaterat heller, utan bara mat och godis. Tack och lov finns det bara några enstaka sådana ännusålänge, men de finns.
Johan Kjerstad

lille röde!

Inläggav thomas.m » 2007-01-05 17:20

Håller med att dagens mackar mest är inriktade på korvförsäljning.

Men dom borde dock kunnat informera dig att det går lika bra att använda vanlig automatlådeolja i fuggen.

Det blir ju också lite billigare att köpa det.

\"det kan också vara därför mackarna inte tar in den lille röda mer\"
thomas.m

Inläggav Gunnar S » 2007-01-05 21:28

Men dom borde dock kunnat informera dig att det går lika bra att använda vanlig automatlådeolja i fuggen.

Problemet är ju att stordelen av de som jobbar på dagens bensinmackar/snabbköp knappast vet ett smack om vare sig automatlådeolja, kondensatorns betydelse för en B18 eller spänsten i ett nytt membran till strombergförgasaren. De är ju bara utbildade till att vara serviceinriktade och ska sälja olika korvmenyer, kvällstidningar, badbollar, muffins etc.

Inte personalens fel egentligen men har man varit med om att kylarslangen frusit sönder och trott sig finna räddningen på den hägrande bensinstationen så har man snabbt vaknat till insikt. Vissa mackar har ingenting som kan förknippas med ett sortiment avsett för moderna bilister.

Bilar går sönder, förr eller senare och \"på den gamla goda tiden\" kunde man få hjälp med det mesta. I dag blir man bara sorgsen över utbudet och bristen på reservdelar och kunnande...
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav withnail » 2007-01-10 17:55

Min mack ska ha alla bränslen och oktantal, även en \"moppepump\" med färdigblandad soja i. Stället skall vara kopplat till KG, MISAB, SVIS och VP. I lager skall alltid finnas det nödvändigaste i reservdelsväg för vidare färd. En GDS-verkstad med stort sortiment av rep.böcker till låns. Mot uppvisande av medlemskort av MHRF-anknuten klubb erhålles fri GDS-kostnad.

Korvköp hänvisas vänligen till närmsta moj, spel & dobbel likaså till närmsta pressbyrå. Hyra film får man göra någon annanstans och kaffe kan man få om man är snäll.

Autosol, motorolja, topplockspackningar och GB-glass finnes dock.

Inga badbollar, ingen mjölk för 20 kr, inget snask i överflöd.

Inga lustiga kommentarer om din gamla bil eller suddig blick vid frågor om oljors olika viskositet.

En vän på vägen.

Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-01-11 09:59

Låter som en dröm...............

Fast jag tycker nog ändå att det skall få finnas badbollar, så länge som det står Esso, BP, Texaco, Nynäs, Caltex, Koppartrans och Gulf på dom.

Det får också gärna finnas några balla nyckelrinar med bensinmacksloggor som man kan ha till bilnyklarna, plus sådana här små dekaler man kan klistra på B-stolpen och där man kan fylla i när man bytte olja senast. Och så måste det finnas några coola dekaler i spektratejp.
Johan Kjerstad

Inläggav parbring » 2007-02-04 05:56

Jag upplever, precis som nämnt ovan, att det verkar vanligare med bildelar på mackarna här uppe i norr då jag bott i bägge landsändar. Och även att OKQ8 helt klart är bäst sett till denna aspekt. Oavsett om jag behöver något eller inte knallar jag gärna förbi och gluttar lite på \"Volvo original-hyllan\" bara för att det liksom är mysigt. Våran egen lilla hörna liksom. :D
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Mackar

Inläggav Robban » 2007-02-04 10:29

Om man tittar på mackarna i stockholm som heter OKQ8 så säljer dom Volvo original, inte så mycket till 240 längre men 700 och nyare finns det en hel del.

Att det finns mer på mackarna i norrland förstår jag för i tex Sthlm finns det 16 Bilia anläggningar + Bra bil, Upplands motor mfl så att ha massa delar på mackarna blir lite överflödigt.
Robban

Re:

Inläggav Tegee » 2007-03-18 18:49

withnail skrev:Min mack ska ha alla bränslen och oktantal, även en "moppepump" med färdigblandad soja i. Stället skall vara kopplat till KG, MISAB, SVIS och VP. I lager skall alltid finnas det nödvändigaste i reservdelsväg för vidare färd. En GDS-verkstad med stort sortiment av rep.böcker till låns. Mot uppvisande av medlemskort av MHRF-anknuten klubb erhålles fri GDS-kostnad.
Korvköp hänvisas vänligen till närmsta moj, spel & dobbel likaså till närmsta pressbyrå. Hyra film får man göra någon annanstans och kaffe kan man få om man är snäll.
Autosol, motorolja, topplockspackningar och GB-glass finnes dock.

Inga badbollar, ingen mjölk för 20 kr, inget snask i överflöd.
Inga lustiga kommentarer om din gamla bil eller suddig blick vid frågor om oljors olika viskositet.

En vän på vägen.

jag kommer bli stammis där :). Blir några mil att åka men du får väl slå upp en här uppe också.
Tegee

Inläggav Torbjörn A » 2007-03-19 13:18

Tänk på att vissa förgasare INTE skall ha ATF-olja utan en single-gade olja typ SAE30. Detta gäller bl.a. SU-förgasarna. Kör man med ATF-olja läcker den in i förgasaren och den ger heller inte rätt dämpning. Det är kanske därför man upplever att förgasaren \"drar olja\". Byt till rätt olja.
Torbjörn A

Re:

Inläggav parbring » 2007-03-19 17:35

Torbjörn A skrev:Tänk på att vissa förgasare INTE skall ha ATF-olja utan en single-gade olja typ SAE30. Detta gäller bl.a. SU-förgasarna. Kör man med ATF-olja läcker den in i förgasaren och den ger heller inte rätt dämpning. Det är kanske därför man upplever att förgasaren "drar olja". Byt till rätt olja.

Tja, i fallet med min är det en Zenith/Stromberg, men hur blir det med SAE30 single grade i en sådan?
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Återgå till Övrigt