Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Motorkaraktär/ förgasarutrustning/ tändning mm

Motorkaraktär/ förgasarutrustning/ tändning mm

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Motorkaraktär/ förgasarutrustning

Inläggav mr D » 2011-03-14 02:03

Intressant bild där Erland, och hoppas insuget kommer till pass!

Nya insugen med förgasarna provmonterade & passade bättre. Ett gott livstecken uppenbarade sig även vid en provstart i form av ett stadigt jämnt & fint varv på 2000. Tomgångsjusterskruven som enda gasarrangemang, krasslig gnista & försvarliga baktändningar vid försök på lägre motorvarv fick avbryta. Det kunde även konstateras friskt med tjuvluft både här & där.

Insug & förgasare skall inpassas mera noggrant. Framförallt behöver mitt tändsystem uppgraderas till trim nivån. ( Det funkade gott när motorn var i orginal, men nu hänger det inte med)
Om det nu blir modifiering av fördelarn, eller om de kan funka att ta vakuum från insuget, eller rent av en annan fördelare återstår att se. Oavsett fördelare lutar det åt Ignitor-sats till den. Åsså ny spole + tändkablar förstås.

En fråga ang tändstift förresten. Kan en del av mina problem med tändningen kanske kan beropå att jag kör orginalvärmetal (NGK motsv. 6) sedan jag ju höjt kompressionen en del?

Mvh/ Daniel
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav fretchi » 2011-03-14 22:51

Har du inte problem med spikning eller glödtändning, eller på något vis sönderbrända stift ser jag ingen vits med att öka värmetalet.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav mr D » 2011-03-14 23:56

Asch, jag har klen gnista rent allmänt. En polare föreslog att det låga värmetalet kanske inte pallar den höjda kompressionen. Men att gå upp till 7-8 kanske inte skulle skada. Nu är det nog inte där mitt fel sitter utan att det gamla orginalsystemet är slitet rätt igenom.
En Ignitorsats, ny spole, rotor, lock & nya kablar står på inköpslistan.
Och en grundlig genomgång, rengöring & kontroll av fördelaren innan det, och om jag kanske ev även lyckas få till nån form av "trimanpassning" av denna (förutom montera brytarlöst då)
Tips på tändnings/fördelar-trix från folk som kan detta med dubbelförgasararrangemang mottages gladeligen.
D
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav mr D » 2011-03-15 01:06

Efter lite efterforskningar i ett kärt grannforum har jag funnit att en äldre B18 (sport)fördelare utan vakuumklocka kanske i mitt fall vore att föredra i sammanhanget?

Man undrar ju isf hur beståndet på dylika tingestar ser ut i landet så här års? :wink:
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav fretchi » 2011-03-15 19:22

Värmetalet påverkar inte motorns gång på så vis. Däremot kanske du, om du har klen gnista, skulle knacka ihop elektrodavståndet en aning.

Det enda värmetalet styr är hur kraftigt stiftet måste värmas innan det blir så varmt att det rengör sig självt från sot och andra föroreningar. Så en gubbkörd motor med låg trimningsgrad kan i vissa fall behöva lägre värmetal för att fungera, medan en vråltrimmad motor med mer cylindertryck och som körs hårdare behöver höja värmetalet för att stiften inte ska bli för varma och skadas, eller orsaka spikningar.

Ett stift med lågt värmetal har mindre metall runt mittelektroden som leder bort värmen, och vice versa.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav mr D » 2011-03-15 23:16

Skulle ju kunna prova att minska elektrodavståndet en aning, men stiften (som gått ca 50 mil) är nog mitt minsta problem..
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav mr D » 2011-04-04 23:33

Vi vet ju att liggande Weberförgasare inte skall skruvas för hårt mot insugen. Men hur noga e de att de är "flexibelt" upphängda med o-rings mellanlägg o fjäderbrickor jämfört med en vanlig packning och måttligt dragna låsmuttrar? Jag tänker rent funktionsmässigt för förgasarna..
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav mr D » 2011-04-18 23:00

Ja ja antar att det är dels att skona fästöronen, dels att störa flottören så lite som möjligt?
Har just beställt nya gummifjädrar då de gamla hade tappat spänsten.
Idag har jag iaf provkört förgasarna tillsammans med Ignitor-kitet- Jösses! :lol:

Men antagligen pga att ja inte vågar dra förgasarna något alls knappt (mot insugen) så låter det som ett smärre fågelbo under huven. Det kvittrar likt en bofink. Känns det igen? Måste va tjuvluft?

Bild
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Erland Cox » 2011-04-30 20:39

Dom ska helst ha gummimellanlägg under muttrarna som spänner förgasarna i insugen också.
Annars kan bilen helt plötsligt börja gå konstigt vid konstant hastighet vid 3-4000 varv.
Bensinen skummar runt emulsionsrören av vibrationerna.

Erland
Erland Cox

Inläggav mr D » 2011-06-13 21:32

Förgasarna flexibelt upphängda och tjuvluft åtgärdat.
Motorn går riktigt fint nu med brytarlöst, men hur gör folk med fördelarvacuum?

Kör själv med 077-fördelare.
Spanar efter något mer trimvänligt typ 085, men är det inte vacuumklocka på dem med?
B18 sport vet jag är utan vacuum och bra tändkurva, inte helt lätt att hitta dock.

Har kikat lite på en ny 123-ignitionfördelare också, någon som kan rekommendera den?
Kräver den också insugsvacuum?
Vart f-n tar man det lämpligast med dubbla webrar isf? Typ på insugen närmast toppen som bromsservot?
Kör för närvarande utan fördelarvacuum och det känns inte helt optimalt, eller?

D
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav fretchi » 2011-06-15 07:57

Jag kan rekommendera en 123:a. Har kört lite över tusen mil med min utan problem. Det är ingen mirakelmanick men den gör det den ska, eliminerar brytarproblem och ger dig ett flertal tändkurvor. Du kan, precis som med vanliga fördelare köra den både med och utan vakuumfrställning. Ta bara bort slangen och plugga nippeln i insuget.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav mr D » 2011-06-30 01:04

Nu börjar fördelar-vetenskapen klarna hjälpligt.
Vakuumförställningen är ju en högst sekundär funktion & lämpar sig bäst för orginalmotorer,
vid trim kan man med fördel utesluta detta.
Måste nog nu med facit i hand säga att min går bäst utan fördelarvakuum.
Lite skönt att få lite bromsservo istället också.
Ibland lär man sig något.
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Erland Cox » 2011-07-01 08:03

Det är inte fel med fördelarvakuum för bränsleförbrukningen när man kör på dellast.
Jag har en ihop byggd brytarlös fördelare från B21 och fick inte dit vakuumklockan.
Istället så minskade jag utslaget i fördelaren till 20 grader så jag har 16 grader på tomgång.
Bilen drar 1,15 liter per mil med dubbla 45:or, bromsad till 175 hästar i motorn.
Med vakuumet kopplat skulle jag kunna få ner förbrukningen ytterligare.
Visst går det att få den att dra mer, det är bara att gasa men jag kör ofta i
140 på motorvägen och 1,15 är blandad körning.

Erland
Erland Cox

Inläggav mr D » 2011-07-06 09:59

Fördelarinfon i förra inlägget fick jag från en viss känd trimfirma.

Ett par frågor Erland;

1. (kanske korkad fråga men) vad menas med dellast?

2. Du har inga bilder att lägga upp som kan ge en fingervisning om hur man/du går tillväga med dylik fördelarmodifiering? (minskat utslag)
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Erland Cox » 2011-07-12 00:04

Delast är när man kör med mindre än full gas. Fast i detta fallet med lite gas som ger mycket vakuum i insuget och mycket förställning.
Med lite gas så är det färre molekyler i förbränningsrummet så avståndet mellan molekylerna ökar och förbränningen går långsammare.
För att få max cylindertryck vid rätt gradtal får man tända blandningen tidigare,
Vakuumförställningen r lastkännande och vikterna är varvtalskännande.
Om man vill minska utslaget på vikterna så man kan köra mer grundtändning så får man stoppa vikterna i slutet på utslaget.
Det finns flera olika fördelare men den jag har har stålpinnar som sticker upp utanför vikterna som jag bockade in lite och trädde en
gummislang utanpå. Tanken var att gummit skulle hindra att tändningen hoppade av vibrationer eller annat.
Vilken typ av fördelare har du? Min är en nyare i aluminium.

Erland
Erland Cox

Inläggav mr D » 2011-07-12 00:58

Klockren info! Imponerande kunskap där Erland- vi snackar molekylär nivå liksom. Hatten av!
Jag har en sk 077 fördelare.. ( & nu med Ignitor) får väl sätta mig in i och studera'n lite bättre

Mvh/ Daniel
Användarvisningsbild
mr D

Re: Motorkaraktär/ förgasarutrustning/ tändning mm

Inläggav mr D » 2012-05-04 17:46

Jo nu har man skaffat 123tune-fördelare, grundprogrammerad efter 085-värdena- funkar kanon! Har vant mig vid Strombergarna också, börjar gilla dem, funderar på att behålla dem framför att renovera SU HS-6:orna, men att då bygga om dem till justerabara munstycken.

Nu har jag lite funderingar på vad som kan tänkas vara ett optimalt tändstift till min motor.

Jag kör NGK BP6HS, funkar bra, men finns det nåt bättre? Fick tips via NGK's sida om BPR7HIX som ett högprestanda-alternativ. Skapligt dyrt är det iaf. Nån som har provat det eller har nåt annat tips?
R:et i tändstiftsbeteckningen (står för resistor har jag förstått), är det bra eller dåligt för våra gamla motorer?

Mvh/ D
Användarvisningsbild
mr D

Föregående

Återgå till Trimmat/ombyggt