Hej Alla.
Helt ny på forumet, men tjuvläst under ett par år
Jag har ett problem som jag blir galen på! milt sagt....
Bilen är en 142 -72, B20a med en stromberg 175cd2 (blandskruv undertill)
Jag har bytt toppackning och justerat ventilerna, efter det gick bilen bra. var upp i hiskeliga farter efteråt
Eftersom ventilerna slipades in och förbränningsrummen putsats upp så bestämde jag att tändingen behövdes justeras(varför jag ville det vet jag inte riktigt men....)
Lämnade den på verkstad som för en påse bullar justerade tändningen åt mig med lampa, den var 15 grader fel. samt lite mickel med blandsskruven och tomgången.
Bilen gick fortfarande bra. typ ingen skillnad.
Glad i hågen skulle jag för ett par dagar sedan göra en omkörning på E4 och blinkade ut...
Jag kom inte över 110 knyck!!
Inga problem upp till 110 (möjligen lite svajig vid från 90knyck uppåt).Varken tomgång eller gaspådrag. pigg och rapp...
Men vid 110.... inget mer händer trots plattan i botten. förutom förgasaren som ger ljud ifrån sig (hostar /skjuter... )
Sedan under 110.... inga problem.
Efter upptcäkten av detta felet så har jag kontrollerat/åtgärdat följande.
ventilerna står på 0.40, brytarspetsarna också 0.40
rotor och kablar i gott skick, tändspole också. Membran bytt och o-ringar till bränslemunstycke. Förgasaren är rengjord efter bästa förstånd i bensin inte membranet....
tycker dock att inget händer vid justering av blandskruven på förgasaren (oavsett 2-5 varv ut). gasar till lite för att justera vaccumet. Detta görs vid varm motor.¨
Får dra lite längre på nyckeln nu mot förut (10sek)
Not: när verkstaden justerade tändingen så var det första gången under min ägo.
Jag har ägt bilen i 15 år och aldrig haft detta problem tidigare (ett par andra dock)
Kan det vara tändings relaterat? (typ: rör inte det som fungerar....)
Bensin kommer det rikligt (har provat med flaska och vrida på nyckeln)
Oerhört tacksam på förslag på vad det kan vara för fel.
MVH
Sigge