Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Komradio 27MHz

Komradio 27MHz

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Komradio 27MHz

Inläggav Epsi » 2010-11-16 20:41

Hur många här har/använder eller ens känner till det licensfria 27MHz bandet?

Själv ska jag montera in en radio i expressen tänkte jag men det vore kul å veta ifall någon här redan kör radio?

För er som inte vet så är alltså 27MHz ett antal kanaler där man får sända helt utan licens och kan prata med folk på. Förr användes AM bandet och de satt radio i ganska många bilar, numera är det mycket färre men användandet växer dock framförallt för fasta stationer men även med mobila enheter i bilar. de som vill veta mer kan läsa lite på www.27mhz.se.

Jag ber om ursäkt för "reklamen" men persoligen tycker jag det hade varit kul med fler användare vid bilträffarna (har använt det vid power big meet där det varit riktigt användbart). Har man tur kan man även fråga lastbilschaförerna om det är fritt framför när man vill köra om eller bara tjöta skit.
Epsi

Re: Komradio 27MHz

Inläggav skanke » 2010-11-16 21:07

Kul att det fortfarande finns privatpersoner som håller på.

När jag växte upp så kunde man se en del som hade CB Radio i sina bilar. Och ibland brukade motortidningar som Teknikens Värld skriva om det. Satt det inte en CB radio i Teknikens Världs Commovan?

På -90talet skaffade jag en scanner för att lyssna på radiotrafik på diverse olika band men vad jag minns från den tiden så var det helt tyst 27Mhz bandet då, iallfall där jag bor. Så jag hade faktiskt helt glömt bort att det fanns.
Det är väl kanske så att mobiltefonin och internet har tagit död på en del av radiotrafiken.
skanke

Inläggav Epsi » 2010-11-17 00:19

skanke skrev:Kul att det fortfarande finns privatpersoner som håller på.

När jag växte upp så kunde man se en del som hade CB Radio i sina bilar. Och ibland brukade motortidningar som Teknikens Värld skriva om det. Satt det inte en CB radio i Teknikens Världs Commovan?

På -90talet skaffade jag en scanner för att lyssna på radiotrafik på diverse olika band men vad jag minns från den tiden så var det helt tyst 27Mhz bandet då, iallfall där jag bor. Så jag hade faktiskt helt glömt bort att det fanns.
Det är väl kanske så att mobiltefonin och internet har tagit död på en del av radiotrafiken.

Nu är jag alldeles för grön på det här men det var inte så att du köpte en FM scanner när alla körde AM fortfarande? verkar finnas en uppsjö..
Epsi

Inläggav Amarace » 2010-11-17 00:50

När jag tog körkort och började köra bil så hade jag såklart en komradio, några till hade det också, men det dog ut och nåt år senare hade ingen det. Och vilka åkare kör på 27Mhz? Var väl 30 år sedan dom körde på det?
Amarace

Inläggav skanke » 2010-11-17 09:34

Inte helt 100 men ganska säker på att man körde på FM bandet på -90talet.
skanke

Inläggav skanke » 2010-11-17 13:17

quote]Nu är jag alldeles för grön på det här men det var inte så att du köpte en FM scanner när alla körde AM fortfarande? verkar finnas en uppsjö..[/quote]

Kollade med en här på jobbet som har hållit på en hel del med comradio och tydligen så har FM dominerat CB de senaste 25-30åren iallafall i Sverige och Finland. Så på -90talet när jag lyssnade efter radiotrafik 27Mhz bandet så var det nog i princip bara FM som gällde.
Många CB Radio utrustningar kan både AM och FM men ändå väljer de flesta att köra på FM.
skanke

Inläggav rollingbass » 2011-01-15 15:07

Lyssnade på PR radion idag på väg hem (kanal 24 SSB) Spelade in på mobilen här nedan

http://www.youtube.com/watch?v=G7IcXPuQH8A
rollingbass

Återgå till Övrigt