Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Slangar till värmepaket.

Slangar till värmepaket.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Slangar till värmepaket.

Inläggav montage » 2010-09-14 18:08

Hejsan.

Jag har nu äntligen fått tummen ut r**en och rivit isär bilenför att montera en nya torkararmatur. Innan jag satte igång så hade jag noterat att slangarna till värmepaketet var slitna så jag surfade in på vp:s hemsida och beställde hem tre nya slangar som skulle passa bilar från 69-72, eller något sådant. Jag har en 70:a. Problemet är att jag förstår inte hur dessa slangar ska sitta. Jag får inte ihop det. Måttligt irriterande då jag inte har någon annan bil. En slang, slang nummer 1, som ni ser här nedan tycks vara den som ska sitta i det översta hålet i torpedväggen. Men den skulle också kunna passa från motorn till vattenfördelaren, eller var den är, som sitter på torpeden. Slang nummer 3 likaså. Slang nummer 2 däremot förstår jag inte alls var den ska sitta. Någon som har någon aning?

Jag ursäktar för de STORA bilderna. Hoppas det går att se vad jag menar ändå.

Bild

Detta är vattenfördelaren, eller något sådant. Jag har sett att på vissa bilar så tycks slangarna gå in på sidan, inte framifrån och under. Är detta rätt?
Bild

Bild
montage

Re: Slangar till värmepaket.

Inläggav skanke » 2010-09-14 20:02

På din bil verkar det sitta en värmekontrollventil från en 240 och det krånglar till det hela en smula.

Original går det ut två rör genom torpedväggen, medan 240-ventilen har ett längre rör med ett andra rör som går ut i vinkel från det förstnämnda. Så det blir nog svårt att få dit de slangar som du köpt skulle jag gissa.

Vet ej om Volvo säljer 240 ventiler som ersättning till 140-serien isåfall kanske det finns ersättningsslangar att få tag på. Kanske någon annan här vet hur det ligger till med det?
skanke

Inläggav montage » 2010-09-14 22:11

Borde man inte kunna köpa slangar som passar på 240:s värmepaket? Eller hur ser de ut?
montage

Inläggav Amarace » 2010-09-14 23:41

240 har kranen inne i bilen, så det fungerar inte heller. Som du har det är det till att göra nån egen special helt enkelt (du kan ju använda ett kopparrör som du bockar mellan två slangbitar för att inte få veck på slangen).

Men, än hur du gör kommer aldrig att få till så den där kranen fungerar som värmekran som du har den nu, ska det fungera så måste du ta en slang från motorn in direkt till värmepaketet, o en till ena anslutningen på kranen, och den andra anslutningen på kranen in till andra anslutningne på värmepaketet.

Jag skulle ha gjort om det helt och hållet, ta värmekranen från nån tysk bil t.ex som har kranen i plast direkt på slangen, och sätt den inne i kupen helt enkelt. Eller försök få tag på en original till 140 (men dom fungerar sällan, brukar vara on/off läge på dom).
Amarace

Inläggav montage » 2010-09-15 10:39

Nu hänger jag inte riktigt med Amarace. Saken är att värmen har fungerat fin fint innan. Det har egentligen inte varit några strul fram tills nu då jag tänkte byta slangarna.

Jag vet inte om det framgick av bilderna men just nu är det monterat precis som du säger. En slang går från motorn till värmepaketet. En från motorn till värmeventilen och därifrån tillbaka till värmepaketet. Så om jag monterar tillbaka allt som det satt så borde de fungera.

Funderade även över en sak igår. Varför måste slangarna som används vara formande slangar? Kan man inte lik väl använda sig av mjukare slangar som man kan forma själv? Eller klarar inte de temperaturerna som är iblandade?
montage

Inläggav montage » 2010-09-15 19:07

Okej,en liten update. Efter många om och men har jag nu fått allt på sin plats. Jag kunde tillslut använda en av de slangar jag köpte på vp. Slang nummer 1. Den går nu från värmepaket till kran. Sen så köpte jag mig en universal slang som jag sågade till som går från motorn till värmepaketet. Den tredje slangen, den som synns tydligt på bild nr 3 sitter kvar. Den var inte lika sliten som de andra så den får duga sålänge.

Nu har det dock uppstått ett nytt problem. KRANEN LÄCKER! När jag väl fått allt på plats och fyllt upp kylsystemet och bilen kommit upp i temperatur så började de droppa från kranen inne i kupen. Då jag rörde på den så börja den läcka ännu mer. Inte alls bra. Kan hända att kranen tagit skada av mina försök att få slangar att passa. De enklaste vore väl nu att byta till en annan, fungerande, 240 kran. Om så är fallet, vilka årsmodeller hade denna typen av kran?

Man börjar tappa hoppet om bilen...
montage

Inläggav Amarace » 2010-09-16 00:43

De var jag som missuppfattade hur du hade det draget, så det fungerar ju om du har en direkt från motor till värmepaket.

Samma kran sitter 75 - ~91 (har för mig dom bytte till plastvarianten nån gång efter 91) så länge det inte sitter CU paket (för AC).
Amarace

Inläggav montage » 2010-09-16 10:42

Jag får väl åka förbi skroten och ta en titt idag.

Hur är det med den kopparslingan. Går det att klippa den och sen löda fast den med den slinga som sitter i min bil. Detta skulle spara en hel del tid.

Hur kontrollerar man att en begagnad kran är i fungerande skick?
montage

Inläggav Daniel » 2010-09-16 13:12

Går INTE att klippa av, bara bita i sura.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav montage » 2010-09-16 14:44

Okej Daniel. Lyckades få tag på en 240 kran på skroten idag som de hade löst som tur var. Kopparröret på den är spiralformad i änden men på den jag har i bilen har de snurrat ut kopparn. Är det nödvändigt? Borde väl räcka med att bara ha spiralen i luftflödet?

Jag testade att blåsa genom den kranen jag köpte då jag stängt den helt. Den slöt inte helt tätt utan ett mycket litet bubblande/vinande kunde man höra. Påverkar den funktionen avsevärt?
montage

Inläggav Daniel » 2010-09-16 15:07

Det bör räcka att ha spiralen i luftflödet.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Hasse63 » 2010-09-16 19:35

Finns en lite stjärnskruv på kranen, den kan man skruva in ½ varv (inte mer) KAN bli tätare då. Om du bara hör "ett mycket litet bubblande/vinande" så kan det gå vägen, men en tät kran är ju en tät kran och håller längre. Du fick den väl billigare?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav montage » 2010-09-16 21:04

Ska testa att dra åt den lite då. Jag gav 150 kr för kranen. Inget super pris kanske men så länge den är någorlunda tät och inte forsar in i min kupé så blir jag nöjd :).
montage

Inläggav montage » 2010-09-17 13:58

Så där ja. Nu har allting kommit på plats. Jag såg vilken skruv du menade Hasse63 men den var limmad med gänglim så jag undvek att röra den i hopp om att inte göra saker värre. Den gamla kranen jag tog loss var inte alls lika tät som den jag satte dit nu. Sen så hade jag tydligen dragit slangklämmorna så hårt så att rören var helt inbucklade. Drog i lite lösare denna gången :). Nu verkar allt vara tätt men jag får se om allt funkar om nån vecka eller så då jag åkt ett tag på bilen.

Jag tackar för all hjälp!
montage

Återgå till Övrigt