Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Smutsig hatthylla

Smutsig hatthylla

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Smutsig hatthylla

Inläggav montage » 2010-04-12 20:22

Det har varit lite dött här så jag tänkte att jag skulle bidra med något då jag ändå höll på att pilla lite med 140in.

Det är så att jag har en riktigt skiten/fläckig hatthylla, eller vad det kallas, i min 142:a och igår bestämde jag mig för att gör någonting åt det. Jag tog ur tyget ur bilen och spolade av det. Sedan gnuggade jag frenetiskt med grönsåpa och ljummet vatten men fläckarna ville inte försvinna. De bilder som följer är efter tvättning då det blivit lite bättre.

Någon som har något förslag på hur jag kan få bukt på dessa fläckar, ser lite tråkigt ut. Är det att köpa nytt som gäller eller finns det någon kur mot detta?

Ta en kik:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
montage

Re: Smutsig hatthylla

Inläggav bodda » 2010-04-12 20:44

ja hatthyllan vet jag inte vad du kan göra nått med
men högtalaren blev jag nyfiken på känner igen den
men plaserar den inte det´finns nog inte så många hatthylor som ser bättre ut :?
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav montage » 2010-04-12 20:51

bodda skrev:ja hatthyllan vet jag inte vad du kan göra nått med
men högtalaren blev jag nyfiken på känner igen den
men plaserar den inte det´finns nog inte så många hatthylor som ser bättre ut :?

Högtalaren vet jag inte så mycket om. Ser ut att vara nåt hemma snickrat (inte jag :) ) . Högtalaren som sitter under är nämligen mycket mindre än själva gallret/fästet så för att få dit högtalaren hade de bänt skruvarna den fästs i. Nu när jag skulle sätta tillbaka högtalaren var det ett himla meck vilket resulterade i att jag drog sönder en av pinnbultarna. Dock ett rättså sexigt högtalargaller enligt min mening. Den gör sig väl där i bak.
montage

Inläggav Gunnar S » 2010-04-13 19:10

Det där ser ut som en gammal fuktskada. Finns metoder för sånt.

En välsorterad bilreservdelsbutik har textilrengöringsmedel. Heltäckningsmattor brukar vara knepiga eftersom de är vävda i uppstickande "loopar" som försvårar cirkulär bearbetning av materialet, som går lätt på slätare tyger. En del medel funkar genom att man lägger på ett lager, i skumform som sedan drar en stund innan man borstar i cirkel med en medföljande borste.
Nåt annat man kan testa är att låta mattstumpen ligga i Super10 över natten och sedan spola ur. Ta det lugnt bara så inte alltsammans krymper. Låg temp och inge Klorin el. dyl.

Kolla också in nya Classic Motor (ute snart) där man tipsar om olika sätt att rekonda på egen hand. Annars: Lyssna med nån rekondare i närheten så kan du få lite tips.

:?: Plastskrollan under rutan ser inte riktigt original ut. 240?
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav montage » 2010-04-13 21:33

Gunnar S skrev:Det där ser ut som en gammal fuktskada. Finns metoder för sånt.

En välsorterad bilreservdelsbutik har textilrengöringsmedel. Heltäckningsmattor brukar vara knepiga eftersom de är vävda i uppstickande "loopar" som försvårar cirkulär bearbetning av materialet, som går lätt på slätare tyger. En del medel funkar genom att man lägger på ett lager, i skumform som sedan drar en stund innan man borstar i cirkel med en medföljande borste.
Nåt annat man kan testa är att låta mattstumpen ligga i Super10 över natten och sedan spola ur. Ta det lugnt bara så inte alltsammans krymper. Låg temp och inge Klorin el. dyl.

Kolla också in nya Classic Motor (ute snart) där man tipsar om olika sätt att rekonda på egen hand. Annars: Lyssna med nån rekondare i närheten så kan du få lite tips.

:?: Plastskrollan under rutan ser inte riktigt original ut. 240?

Jo, sånt där skummedel har man ju använt en hel del men de fungerar tyvärr inget vidare. Har kört både OKQ8's och Turtle Wax's m.m. utan större resultat.

Super10, vad är det?

Plastskrollan har jag ingen aning om det är original eller inte. Någon annan som vet?
montage

Inläggav Gunnar S » 2010-04-15 17:31

montage skrev:Jo, sånt där skummedel har man ju använt en hel del men de fungerar tyvärr inget vidare. Har kört både OKQ8's och Turtle Wax's m.m. utan större resultat.

Super10, vad är det?

Plastskrollan har jag ingen aning om det är original eller inte. Någon annan som vet?

Jag väljer att inte upprepa ovan nämda mirakelmedel (vill ju inte medverka till nån otillbörlig reklamhajp här)
Säljes ofta på marknader o dyl. Ofta i samband med mirakeldukar o liknande. Finns nog inte i butikerna. Man doserar själv med vatten i en pumpflaska och vips... all skit försvinner.

Den där plastskrollan hör nog hemma på senare 240-modeller. Lirar bara lite halvbra mot klädseln på c-stolpen.
Har inget minne av att de fanns i senare 140:or.
Kan dock ha fel, som ofta...
:oops: 8)
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav 142rallye » 2010-04-17 16:48

på jobbet kör vi med ett medel som heter autosafe, tar bort de mesta i mattor och klädsel, men de beror ju givetvis på hur hårt det sitter, man kan behöva använda en borste och skura lite med om det sitter hårt.
Bild
142rallye

Inläggav Amarace » 2010-04-17 18:28

Plasten kom till årsmodell 70, är ju för att dölja luftutsläppet som kom 70.
Amarace

Inläggav hesselgren » 2010-04-17 20:38

maskintvättmedel, tvättade jag mattorna i min 142 med, vart som nya från riktigt äckliga innan..
hesselgren

Återgå till Övrigt