Ja då rullar bilen och generatorn laddar som den ska. Således kan man koncentrera sig på nästa problem..
I början av februari fyllde jag tanken. Hann väl köra ca 2-3 mil vid två olika tillfällen innan generatorn slutligen tackade för sig. Nu i helgen blev det ca 4 mil till. Ganska blandad körning, mest förortsvägar, lite motorväg (runt 70-90 km/h) och lite stadskörning. Tankmätarn beter sig lite sådär lustigt och opålitligt (jättefort ner till halv tank från full, och sen har den dinglat lite upp och ner vid halvtankstrecket) så av nyfikenhet stannade jag till och fyllde tanken igen, och fick i 17 liter! Alltså mer än 2 liter milen. Så.. Nu måste jag försöka få rätsida på vad i hela friden som kan få bilen så extremt törstig. Ny felsökningsprocess i nytt okänt område alltså..
Jag vet att förgasarna (dubbla Stromberg) inte är riktigt 100. När bilen var nyinköpt hoppade och studsade den av glatta livet på låga varv så jag lämnade in den för att få hjälp med att ställa/synka förgasarna. Dom trodde att det satt fel nålar i, men dom hade lyckats få bort de värsta rycken genom att ställa upp bränsleblandningen. Frågan är, kan dom ha blivit uppställda så till den milda grad att bilen är dubbelt så törstig som den borde vara?
En annan tanke var om det skulle läcka nånstans ifrån, men jag har aldrig märkt att det skulle lukta bensin när jag parkerat bilen.
Vilka saker mer än förgasare kan få bensinåtgången att skjuta i höjden? Ja såklart körstil och lufttrycket i däcken osv, men båda som sakerna tror jag i mitt fall är hyfsat normala... Jag vet heller inte när alla filter och sånt är bytta senast.
Det är alltså en 164 (70a) med B30A och dubbla Stromberg det är frågan om. Och manuell växellåda (m400).