av jonnycalzone » 2010-03-07 20:58
Hej. Ställde följande fråga på 164-forumet (ja precis, det gäller en 164 (70:a) men det gav tyvärr ingen ledning, så jag tänkte chansa och hoppas man får vara här ändå, vi har ju ändå nästan samma bil...), men eftersom 140-bilarna är fler kanske också forumanvändarna här är fler..
Nåväl, såhär märkte jag problemet:
Efter att ha kört i ca 30 minuter märker jag att blinkers slutat fungera på båda sidor. Stannar bilen och inser då att dom bara fungerar med strålkastarna avslagna. När jag ska starta igen händer absolut ingenting, strömmen lyser med sin frånvaro när tändningen vrids om. Vi rullar igång bilen, kör ca fem minuter innan den blir tröttare och tröttare. Till slut ligger jag på ettan i en svag uppförsbacke och åbäket stannar nästan helt och hållet. Av en slump stänger jag av halvljuset och på en gång vrålar motorn igång. Klarar resan tillbaka till garaget med lyktorna avslagna.
Två veckor senare: Laddade batteriet. Avsikten var att till att börja med kolla generatorn. Vred om nyckeln och inget hände. Testade lyktorna, dom gick igång. Stängde av dom. Testade igen, och nu vaknade bilen. Generatorn gav kräm till batteriet, så den verkar må bra.
Mätarhuset är ytterligare ett kapitel i det hela. Handbromslampan lyser som den skall, och helljuslampan lyser. Laddningslampan, blinkerslampan, oljetryckslampan och bakgrundbelysningen ger inget liv ifrån sig över huvud taget. Detta är oberoende av hur lyktströmställaren står. Jag har testat att koppla förbi reostaten med det gjorde ingen skillnad. Ena lamphållaren saknas, vet inte om det kan påverka? Tank- och tempmätarna funkar som dom ska. Jag har rivit ut mätarhuset och kollat, det ser inte ut att ha brunnit nånstans.
Tidigare ägare har varit och rivit och bytt plats på lite saker, så felsökningsprocessen är lite knepigare. I säkringshållaren har typ hälften av säkringarna för högt amperetal (ska finnas en 16a, men jag har tre).
Till saken hör att jag inte haft bilen så länge och inte kört mer än korta sträckor vid ett fåtal tillfällen, så jag har allt annat än bra koll..
Jag är osäker på om jag kommer kunna klara ut detta själv från början till slut, men om det går att begränsa felsökningsprocessen en aning vore det himla trevligt. Det tråkiga i det hela är ju också att det verkar vara något glapp som spökar, vilket gör allt lite jobbigare.
Finns det någon som har nån idé eller tips om vad som skulle kunna vara boven (eller snarare bovarna) i dramat?