Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Klubbmedlem eller ej?

Klubbmedlem eller ej?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Klubbmedlem eller ej?

Inläggav Daniel » 2010-03-05 13:49

Epsi: Angående klubbstyrelsens bilar o.s.v. så måste ju den kunskapen helst vara reserverad klubbens medlemmar och dyker då först upp i 140-bladet. Om alla lägger ut allting på detta forum som är gratis och öppet för alla så urlakas snart artikelunderlaget till tidningen. Att varje enskild person valt att inte lägga ut sina bilar i Showroom är nog mer av en teknisk fråga i det hänseende att det faktiskt inte är det allra enklaste och att alla inte har digitala bilder på sina bilar.

Själv har jag min morfars 145 -73 som jag tog över efter hans bortgång. Den är i extremt DÅLIGT skick, men har passerat besiktning senast för några år sedan. Idag står den och väntar på att jag ska kunna långtidsställa upp den och byta det mesta i plåtväg.

Klubbstyrelsen går ju alltid att nå via mail (se styrelsesidan på 140-klubben.org) och via klubbtelefonen på onsdagar 19-21.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Epsi » 2010-03-05 14:19

Ja, naturligtvis finns det människor som inte har möjlighet att lägga ut bilder eller finnas här på forumet av olika anledningar men på något vis måste klubben synas mer på forumet. Obama vann inte presidentvalet ifrån en mörk grotta, han såg till att synas där folk såg honom. Jag säger inte att 140klubben ska dra på turne med megafoner å banderoller å grejer, men som det är idag så känns klubben mer som tempelriddarorden än något publikt.. grovt generaliserat men åt det hållet iaf.

Det här forumet är troligtvis nätets största mötesplats för 140bilarna, alltså borde man här på forumet få mest valuta för pengarna så att säga om vi låtsas att vår enda uppgift är att göra reklam för klubben.

Bilar i dåligt skick är också kul, där synns större förändring på saker och ting vilket gör det än roligare att titta. Poppuläraste tråden 2009 stog väll Rogge för med sin 145a om jag minns allt riktigt.

Synns man inte, så finns man inte :)
Epsi

Inläggav stefan » 2010-03-05 14:59

Epsi,

nr 1. Skicka på min privata mail du fick retur. Jag vet inte vad det är som strular med mailen. Ibland funkar det ibland inte.

nr 2. Du/Ni har helt rätt i det ni säger. Vi i styrelsen borde nog vara mer synliga. Både på forum, träffar och i tidningen. Den som skriver mest på forumet i dagsläget är väl Robban, vår f.d. ordförande. Vi har en artikelserie i tidningen kallad "Jag och min bil", där tanken är att vi i styrelsen ska presentera oss. Men visst skulle vi kunna presentera oss på forumet också. Det är ju inte precis några statshemligheter vilka som sitter i styrelsen och vilka bilar man har.
Det blir en bra diskussionspunkt på nästa styrelsemöte :D

Men det finns en del fina och intressanta bilar i styrelsen, det gör det.

Det ÄR också lite som Daniel säger, vi vill gärna "släppa" saker och ting i tidningen först, innan vi lägger ut det "publikt".
stefan

Inläggav ClassicVolvoShop » 2010-03-05 15:22

stefan skrev:Vi i klubbstyrelsen är lite nyfikna på hur många av er som är här inne forumet som är medlemmar i
Svenska Volvo 140-klubben?

Speciellt nyfikna är vi på er som INTE är medlemmar.

Vi skulle vilja veta VARFÖR ni väljer att inte vara medlemmar.

Nu kanske en del av er undrar vi vill mota bort er som inte är medlemmar?
Så är det ABSOLUT inte. Det är precis tvärt om.
Vi vill veta vad vi kan förbättra så att fler lockas att vara medlemmar.

Ge ditt ris och ros på klubbens verksamhet. Även du som redan ÄR medlem är naturligtvis välkommen
att tycka till.

Ingen kommer ställas till svars för sina åksikter, vi vill ha kritik, och självklart gärna
konstruktiv sådan.

Ordet är fritt!

Ja - Jag har sökt medlemskåp för ungefär 3-4 år sedan - fick aldrig svar.

Sen kan inte-medlemskåb ibland bero på något så "dumt" som hur man till ex. tyckar att en ordförande beter sig.
1971 145 Express Van + 3 x '64 Amazoner
Användarvisningsbild
ClassicVolvoShop

Inläggav mattsvart63 » 2010-03-05 16:56

Nu när jag fick veta alla bra fördelar så går jag gärna med,

jag kan även tänka mig vara eran kontakt person och styra upp något här i norr om intresse finns, startade för några år sedan en bilklubb där jag är den som anordnar träffar och evenemang här i västernorrland

skicka gärna ett pm hur man blir medlem och om ni skulle vilja dra ihop nått ni som bor norr om dalälven ;)
mattsvart63

Inläggav Epsi » 2010-03-05 19:30

Mattsvart, hur du gör det finns på klubbens hemsida, till vilken vi även borde ordna en länk härifrån på något vis. på hemsidan finns det länkar till forumet, men inte tvärt om:P

Jao, jag förstår ju att daniel har en poäng, men jag försöker vara lite extrem just för att åsikten/ideen skall synas:)
Epsi

Inläggav Epsi » 2010-03-05 21:26

Har nu gjort en beställning via webbshoppen och jag får säga att jag vart riktigt förvånad över hur snygg shoppen var. Enkelt upplägg och allt är där man förväntar sig att det ska vara. Fungerar allt som det skall så kan det bli en trevlig bekantskap.
Epsi

Inläggav stefan » 2010-03-05 21:37

ClassicVolvo: Jag har mycket liten kunskap om det du refererar till, och även om jag hade mer, skulle jag nog avstå från att kommentera detta här. Det är alltid olyckligt när människor inte kommer överens, men så är ju livet ibland.
Det som oroar mig mer är att du sökte medlemsskap för några år sen, men aldrig hörde nåt från oss. Det måste ha klickat nånstans i vårt "maskineri". Självklart är du hjärligt välkommen som medlem när som helst.

Mattsvart: Räkna med att vi hör av oss när du sticker ut hakan så där! :D Det just sådana initiativ vi behöver i klubben. Om du skickar mig din adress på stefan.gustafsson@hp.com så skickar jag dig en folder med inbetalningskort, så blir du medlem på ett kick!

Epsi: Det där med länkar och en allmänt "hårdare" knytning mellan hemsidan och forum är nåt vi kommer jobba på.
Det var bl.a. detta som var anledningen till att jag lade ut denna tråd i första läget.
Faktum är att idén kom från att jag läste en gammal tråd om Köp&Sälj här på forumet.
Kul att du gillade webshoppen. Det största "hindret" vi har, är egentligen hur vi ska kunna sätta ett vettigt fraktpris på grejorna. Men det knäcker vi också snart.
stefan

Inläggav Epsi » 2010-03-05 21:52

Ja fraktpris är ofta knepigt, men det kanske går att baka in frakten i själva priset på varan? Klistermärke 10 kr + 2 kronors frimärke eller så.. men att utåt bara skriva pris 12 kr så man som köpare "slipper tänka på det". blir ju visserligen dyrare om man köper 5 klistermärken som egentligen hade kunnat betalas med samma porto som bara ett märke.. Ja det var svårt de där:P
Kilopris i frakt?:P
Epsi

Inläggav ClassicVolvoShop » 2010-03-05 21:53

stefan skrev:
...ClassicVolvo: Jag har mycket liten kunskap om det du refererar till, och även om jag hade mer, skulle jag nog avstå från att kommentera detta här. Det är alltid olyckligt när människor inte kommer överens, men så är ju livet ibland.
Det som oroar mig mer är att du sökte medlemsskap för några år sen, men aldrig hörde nåt från oss. Det måste ha klickat nånstans i vårt "maskineri". Självklart är du hjärligt välkommen som medlem när som helst.
...

Jag förstår inte värför du väljar att kommenterar min sista kommentar först? Helt essientielt är det väl absolut inte tillfretstillende om en klub inte svarar på förfrågan om medlemskåp?

Att jag sen givar ett eksempel på värför någon inte är aktiva eller medlemmer - beror inte på någon aktuel sak, även om du kanske tror så - men en klub defineres ochså mycket av dom som sittar i styrelsen och det jag påpeker är bare, att det KAN väre därför att andre inte vil väre medlem. - Det kan ochså väre just därför att andre VIL väre medlem - men nu ville du jo gerna ha svar från dom som inte är medlemmer.
Jeg referer inte till något specifikt.
1971 145 Express Van + 3 x '64 Amazoner
Användarvisningsbild
ClassicVolvoShop

Inläggav stefan » 2010-03-05 22:22

Du har fullkomligt rätt i att en klubb inte får dribbla bort en medlemsansökan. Men vi är alla människor och kan begå misstag. Jag kan i detta läge bara beklaga vår tabbe, och välkomnar dig som medlem ifall du vill på nytt.

Du har också fullkomligt rätt i att man som "kund" värderar de personer som företräder en klubb/ett företag/ett politiskt parti o.s.v. Det är också var och ens fulla rätt att välja om man vill gå med i klubben/handla av företaget/rösta på partiet.
stefan

Inläggav ahl_86 » 2010-03-05 22:34

Har funderat ett tag på att gå med i klubben, har blivit mer sugen nu och skall slå slag i saken :D. Har förstått det som så att jag bara för in 280 kr på ert postgiro och skriver namn+adress i meddelande rutan?
Volvo 142 -68 Finbilen
Vovlo 142 -73 Renoveringsobjekt
Volvo 142 -74 Bruksbilen
Användarvisningsbild
ahl_86

Inläggav stefan » 2010-03-05 22:50

Ja, det går alldeles utmärkt. Skriv att det avser nytt medlemsskap.
Du kan även e-maila din adress till mig på stefan.gustafsson@hp.com så skickar jag en folder med inbetalningskort.
På det kan du även, om du har en 140, ange bilens data. Så får vi in det direkt i vårt register så det kommer med i medlemsmatrikeln som utkommer inom kort (ej att förväxla med faktaboken som kommer senare).
Har du fler 140 kan du maila vår medlemsansvarige Gunnar på medlemsregistret@140-klubben.org data för de övriga bilarna. Mer info hittar du på http://www.140-klubben.org under Medlemsmatrikel

Välkommen som medlem!
stefan

Inläggav jonte » 2010-03-05 23:32

det är ju bara att söka medlemmskap igen om man inte får svar,kan ju varit nåt med mailen som strulat,kan ju hända vem som helst..
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Robban » 2010-03-05 23:35

Hej!
Eftersom det var jag som skickade ut alla foldrar till blivande medlemmar under de 11 år jag satt som ordförande blev jag nu lite fundersam då jag hör att jag har missat att skicka ut en folder.
Därför tog jag och gick igenom mitt arkiv där jag har skrivit upp alla jag skickat till...ca 2700 personer, i kväll. Jag hittade dit namn adress och kontrollkod och kan snart säga vilket datum jag gjorde utskicket, måste bara titta i ett annat manuellt register först.
Så, klubben har skickat en anmälningblankett till dig och det har då försvunnit i postens väg. Tråkigt att du inte hörde av dig så vi kunde ha postat en till, det var inte helt ovanligt att brev försvann i postgången men om vi inte får en signal om det så tror vi att det kommit fram.

Angående att styrelsen ska synas mer håller jag med om, vi är alldeles för anonyma. Själv har jag klivit tillbaka efter att ha varit en media apa under en tid där vi mer eller mindre syntes i varje motortidning. Nu sitter jag som en ful gammelgädda i vassen och tittar fram lite ibland istället och det räcker för mig.

I styrelsen finns det mycket fina bilar och de visas upp på träffar och inte så mycket i tidningar eller forum då det lätt kan bli tjatigt att visa upp våra bilar i en tidning vi gör själva åt medlemmar. Vi vill ju att medlemmarna ska kunna visa upp sina bilar i denna tidning och det blir lätt inbördes beundran om styrelsen visar upp sina bilar i klubbtidningen. Jag har en av mina 140 på hemsidan just nu så ibland visas dom ändå..=)

Bra inlägg av er alla och vi vill ha mer ideer om detta så vi kan spinna videra på era inlägg.

/Robban
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav montage » 2010-03-06 00:08

Jag är medlem..
montage

Inläggav Epsi » 2010-03-06 00:15

Robban verkar ha bra koll på sina saker:)

Ett problem med tidningen är att utrymmet i den är något begrännsad, jag förstår att om det kommer in mer material så blir tidningen större men en tidning blir liksom text, några bilder på 140 frammifrån, någar bilder på 140 från sidan och några bilder på 140 bakifrån. Det är svårt att göra på många olika sätt liksom. Vill man ta det ett stex längre blir det hela snabbt välldigt stort för en såpass liten tidning som 140bladet är. Med ett steg längre menar jag detaljbilder på alltifrån bromsok till skruvskallar med färgmarkeringar och små kontaktstycken. Bilder på sådant blir svårt att få in i korta repotage på ett snyggt sätt tror jag.

men egentligen så återupprepar jag mig bara här nu så jag tror jag är tyst en stund i stället:)
Epsi

Inläggav stefan » 2010-03-06 01:19

Alla ideér och infallsvinklar är intressanta att höra.

Sen om vi kan tillgodose allt och alla är ju en annan fråga... :)
Ibland kommer vissa önskemål i konflikt med varandra, ibland sätter tid och pengar stopp för det hela.

Icke desto mindre är det jättebra med nya sätt se på saker och ting.
stefan

Inläggav Jocke » 2010-03-06 12:20

nu har jag betalt iaf :)=
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav Bosse » 2010-03-06 12:31

En grej man skulle kunna göra för tidningen är att göra lite fler reportage om bilarna som dyker upp på träffarna, lite foton på bilen samt ägaren och sen en intervju med lite snabba bakgrundsfakta om personen och sedan bilen, behöver inte vara flera sidor, men fler lite mindre karnske?
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt