För att inte sno någon annans tråd så gör jag en ny.
Jag har en rad problem som måste lösas, så skulle uppskatta så mycket hjälp som möjligt, och helst att när ni svarar så skriver ni 1, 2, 3 osv beroende på vilket problem ni svarar på för att underlätta.
Problem 1.
Min bil har på senare tid börjat koka, under hösten gick den skapligt bra, men nu så har den börjat koka.
Jag har kollat packningen till termostaten, och den har spruckit, så den ska bytas. De finns ingen "majonnäs-liknande-sörja" i oljan.
Jag har ingen aning om ifall om det är fel på termostaten, ingen aning om hur man kollar det heller. (Tittade på den, och såg att det stod 90º på den)
Skulle samt vilja veta de lättaste sättet att göra ren kylaren. (Har hört att man kan slänga i lite maskindiskmedel, funkar de?)
Problem 2.
Kupevärmen funkar inte, fläkten spinner och kan känner att det kommer luft, men den är kall, oavsett hur länge man har kört.
Plus så låter fläkten jävligt konstigt, det låter som att fläkten slår i något ungefär, svårt att förklara, världens oljud iallafall. Ibland så slutar den låta, men det är i max 10-20 sekunder då.
De är allt jag kan komma på just nu, kanske är något mer, återkommer om de då.
All hjälp önskas!
LÖSNING PÅ BÅDA PROBLEMEN:
Häng expansionskärlet högt i ett snöre utan lock, varmkör motorn och krama på övre kylarslangen för att pressa luftfickorna. Man kan få hålla på länge ibland innan all luft är borta. Glöm inte att ha max värme på i bilen så att värmepaketet också luftas.
Tack Mattias Edeslätt.