Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Strulande Bromsok!

Strulande Bromsok!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Strulande Bromsok!

Inläggav Matzie » 2007-01-27 12:32

Tjenare!

Nu har oturen vart framme igen, nu har höger framok börjat att låsa sig när man minst anar det, det som jag vet sedan tidigare är att det finns en kolv som kärvar i det oket, är det dags att renovera dessa och isf HUR!?

Beläggen är max 100mil (om ens det)

Eller kan det räcka med att lufta ur bara det oket?!

Alla andra funkar prima!

Skulle OK från en -72:a passa på min -71:a? hittade dessa på Torget http://www.140-klubben.org/annonstorg/i ... =3&id=8879

Kan ju vara värt, det är en ganska billig livförsäkring!

// Mats
Matzie

Inläggav Stålsmeden » 2007-01-27 14:44

Har du tur så kan det vara så simpelt att bromsslangen till det oket är kass och att det är därfor det låser sig. Annars så finns det renoveringssatser, rep satser eller utbytesok. Bla veteranprodukter har. Men det skall inte spela någon roll vilken årsmodell på bil du har, alla skall passa mig veterligen.

Mvh
Stålsmeden

Re:

Inläggav Matzie » 2007-01-27 15:28

Stålsmeden skrev:Har du tur så kan det vara så simpelt att bromsslangen till det oket är kass och att det är därfor det låser sig. Annars så finns det renoveringssatser, rep satser eller utbytesok. Bla veteranprodukter har. Men det skall inte spela någon roll vilken årsmodell på bil du har, alla skall passa mig veterligen.
Mvh

Va in på VP-autoparts sida och tankade ner PDF filen med priser, och i den står det vä/hög, får man 2 st då för det priset som står ?

Blev lite fundersam, för om det är 2 st är det ju värt det men om det är så dyrt för ett så får det bli begagnade / repsats...
Matzie

Inläggav Stålsmeden » 2007-01-27 15:37

Tyvär så är det priset nog per styck :(
Stålsmeden

Inläggav JE Jr » 2007-01-27 16:00

Är inte bromsslanganra bytta de senaste 10 åren så byt dessa innan du gör något annat! De brukar svälla invändigt och agera som backventiler.
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Re:

Inläggav Matzie » 2007-01-29 19:22

JE Jr skrev:Är inte bromsslanganra bytta de senaste 10 åren så byt dessa innan du gör något annat! De brukar svälla invändigt och agera som backventiler.

Lär man ha rör då eller går det lika bra med slang?

känner inte för att stå och bocka massa rör :roll:

// Mats
Matzie

Inläggav Daniel » 2007-01-29 19:42

Byt slangarna till nya slangar men var beredd på att rören som ansluter till slangarna kan dras av om du är oförsiktig. Då måste du byta dessa också, företrädelsevis till rör.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Re:

Inläggav JE Jr » 2007-01-30 00:37

Matzie skrev:Lär man ha rör då eller går det lika bra med slang?

// Mats

Nä, jag menar slltså slangarna som sitter mellan rören och oken.. På bakaxeln sitter de mellan rören på bakaxeln och karossen.
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Re:

Inläggav Matzie » 2007-01-30 10:17

JE Jr skrev:
Matzie skrev:Lär man ha rör då eller går det lika bra med slang?

// Mats

Nä, jag menar slltså slangarna som sitter mellan rören och oken.. På bakaxeln sitter de mellan rören på bakaxeln och karossen.

JAHAAA! :oops: :roll: :oops:

:D vet precis vilka du menar, jo jag kan ta och kolla på dom, det är ju inte några längre stumpar så det borde inte vara nå större problem att byta.

// Mats
Matzie

Återgå till Original