goose skrev:Hej
Jag söker lite hjälp med ett par små fel jag har på min 72:a
Problem nr.1: Om jag kör vindrutetorkarna på steg 1 går det bra, men om jag vill köra snabbare går säkringen direkt!
Min egen teori är att mekaniken går för trögt. Låter det förnuftigt? Någon som haft liknande problem?
Som du redan fått förslag på så har nog mekanismen längtat efter smörjfett ett längre tag. Kör torkarna på lägsta fart och spruta på 5-56 eller motsvarande. Efter en stund byter och tar din fina oljekanna... Den tunnflytande krypoljan kommer nu att dra med sig smörjoljan ner längs axeln. VoÃÂla! Alternativet är ju att riva hela torkarinstallationen och avlägsna rost, skit & annat beck innan du återfettar och återinstallerar. Synd bara att det sitter så jävligt till på din bil.
goose skrev:Promblem nr.2: Vid låga farter och hård acceleration går motorn klockrent men vid stadig hörge hastighet (>80km/h)
rycker och hackar bilen en aning. Inte ett jättebroblem, men nog så irriterande. Min teori är något med vakuumkolven i förgasaren. Tändingen skulle det kunna vara också, om det inte vore för att alla delar är bytta nyligen och tändningen är injusterad (dessutom är bilen otroligt lättstartad *peppar peppar) Någon som har en idé om vad det kan röra sig om?
Vänligen
-Gustav
Vacuumet kan spöka. Alltså slangen från servot.
Dämpkolven kanske går trögt i fuggen?
När bytte du bensinpump senast. Notera att den lilla gynnaren ska tjippa fram soppa under ganska ogynnsamma förhållanden. Den kan fungera oklanderligt, som du säger, i lägre farter men börja fjanta sig vid planflygt i sisådär 80 knyck.
Har varit med om samma fenomen själv. Man byter allt från stift till brytare och smörjer gasarn men likt förbenat är det nåt tjall. Just det. Pumpen...
Kan faktiskt räcka med en lite spricka i bakelitpackningen för att det ska strassla.