av Bo Hansen » 2009-04-04 01:47
Hej Volvofans, jag är helt ny i gamet, med ett helt specielt syfte, jag tror mig behöva Volvo grejor till ett projekt (kitcar). Vad jag vill veta är om de finns någon som vet exata mått på 140ans sporvidd? Bilen jag byggar är en Elva/Falcon Shells, och sporvidden bör vara så nära 4" som det bara går, för dom som inte är helt hemma i engelska fot och tum kan jag medela att det handlar om ca. 122cm. Desutom har det berättats för mig att Volvo har en axel som har utväxlingen 1:3,54, vet någon vilken model den fanns på? Det ska tydligen även ha funnits en speciel axel till ambulansbyggen med limited slip, nån form av diffbroms troligen, och den borde väl ha haft en ganska hög utväxling. Desutom skulle jag bli tacksam om någon kan förse mig med upgifter om camber/caster vinklarna för 140an, då vi får konstruera helt nya V-stag till den befintliga ramen. Lite om bilen,- det är en Gemini från Autotune i England. Den byggar ursprungligen på Ford grejor, men gamla Cortinaer finns knappt att tillgå mera. Motoren blir en Ford Zetec på ca 250hk så jag behövar Volvos skivbromsar, även om vikten endast är 550kg. Tacksam för all hjälp jag kan få.