Fick en tvåa på besiktning på dålig bromsverkan vänster bak så jag tänkte börja med byta belägg då de gamla var rätt slitna.
Givetvis kärvar det att få in kolvarna så de nya beläggen får plats. Köpte ett verktyg för ändamålet och den ena kolven glider in så fint. Den andra satt dock som berget ungefär halvvägs ut. Jaja, jag får väl ta loss den och se vad som krånglar, pumpade lite på bromsen så ploppade den ut.
Smorde upp och gjorde rent, putsade upp kolven och tänkte trycka tillbaks den, rör sig inte en millimeter inåt..
Tog bort igen och började undersöka närmare. Det jag kan konstatera är att det sitter en pinne i mitten av hålet för kolven, som jag antar är nån sorts styrpinne så kolven skall röra sig rakt ut och in, och ett hål i kolven där pinnen skall löpa. I hålet sitter det dock nån sorts fjäderliknande sak längst ut som har en mindre innerdiameter än pinnen, vilket gör det helt omöjligt att få in kolven.
Vad är detta för "fjäder" och skall den verkligen vara där?
Nåt tips på lösning? Har nästan haft sönder gängorna på verktyget, så hårt har jag försökt få in kolven.
Kan väl tillägga att bilen är en 142, 1970 års modell med Girlingbromsar.