Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • elektrikerhjälp

elektrikerhjälp

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

elektrikerhjälp

Inläggav morglum » 2006-12-24 14:09

har en fråga som inte rör bilar, men som säkert någon här kan hjälpa mig med.

skulle tända kristallkronan i vardagsrummet och när jag tryckte på strömbrytaren på väggen så blixtrade det till och lampan bara blinkade till. glödlampan som small tänkte jag. bytte glödlampor, men lampan är släckt. kollade säkringarna, men alla verkar hela.

en sak som hänt som är lite konstig är att den andra lampan i rummet fungerar, men verkar få mindre ström. lyser med ett svagt orange sken... sen kan jag har fått för mig något, men känns som att spisen i köket intill också blivit svagare...

någon som vet vad som kan ha hänt? kanske inget man själv kan fixa....
morglum

Inläggav Amarace » 2006-12-24 14:24

Låtewr lite som om du fått nåt fasfel om även spisen är inblandad, men oftast blandas inte två faser i samma rum.

Enda sättet att kolla upp det är att mäta sig fram, först kolla hur många Volt som kommer fram där det är problem, sedan mäta på samma fas någon annanstans och se om det är samma resultat, kan ju va nån transformator hos nätägaren som gett upp.

Om spänningen är fel på ett ställe men inte på ett annat då det är samma fas så har du antagligen dålig kontakt någonstans på vägen = väldgt farligt då det kan bli varmt.

Så vet du inte själv,. ta dit en elektriker fort som attan.
Amarace

Inläggav Daniel » 2006-12-25 17:08

Inte för att detta har NÅGOT alls med Volvo, 140, eller ens på avstånd kan relateras till något inom bilkulturen eller hobbyn, men antagligen har en av de tre huvudfasernas säkring gått. Bor du i villa/på landet är det bara att traska ut till elstolpen och öppna skåpet, antagligen har en säkring gått där.

Bor du i lägenhet får du leta någon annanstans efter inkommande kabel/huvudcentral, t.ex. i källaren.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Återgå till Övrigt