Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • bussningsbyte..

bussningsbyte..

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

bussningsbyte..

Inläggav deluxe » 2008-12-08 20:55

Tjena Grabbs :)

Hade tänkt o se över bakvagnen på \"Doris\".

Tänkte byta broms-sköldar, Lager, bussningar, stötdämpare och sätta på \"husvagnsfjädrar\" istället. + En hel dröse andra grejer som har skullat lagas för länge sen egentligen :oops:

Ringde ner te KG trimmning på morronen och fick paketet på eftermiddan dagen efter! Helt suveränt!

Ja fick snyggat till bärarmarna på jobbet idag och hade tänkt o byta alla bussningarna i helgen.

Nån som ha nått tips hur man lättast får av dom gamla bussningarna och i me dom nya? Ja prova i ett skruvstäd men de funka sådär. fick ur den lilla av dom efter rejäl uppvärmning, men den stora går fan knappt o rubba :? på bärarmen då alltså..

ska man behöva elda bort gummit eller? :evil: Eller borra nåra hål i det för o försvaga det?
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav Kristinefors » 2008-12-08 21:36

Hej !

Ja , en rejäl Hydralpress är nog bäst , blev en

sån när jag bytte bussningar på chevan jag har ,

gick till en större bilverkstad , dom hjälpte mej ,

Olof-Västerås
Kristinefors

Inläggav Rogge » 2008-12-08 22:06

gamla bussningar kan du elda bort. sen som Kristinefors sa, hydraulpress är kanon, har ni inte det hos er på jobbet så vet jag en lastbilsverkstad som nog kan hjälpa till där i krokarna ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Amarace » 2008-12-08 23:07

Jag brukare elda bort gummit och sedan såga itu själva ytterhylsan om den inte går att slå ut.

Sen för att få i bussningarna så är såklart en hydraulpress bäst, men det brukar gå me slägga och smidstäd också :) O mindre bussningar i skruvstycke.
Amarace

Inläggav nordic man » 2008-12-09 08:37

elda bort bussningar är inte hälsosamt! har man ingen press kan man borra ut dem när man gjort ett antal hål i dem brukar det gå att banka/lirka ut dem lite diskmedel är inte fel när man ska montera de nya heller 8)

ps disk medel är bättre än fett då det försvinner med tiden o bussningen sitter bättre fast

mvh/olof
142-73 orginalarn

142-73 busbilen

jeep grand cherokee-00

945 ltt-95

Cadillac deville-73
nordic man

Inläggav deluxe » 2008-12-09 20:22

Hehe, verkar som om ja får fram me blåslampan då :D

Ja prova att lägga bärarmen i en spann me thinner över natten nu innan ja åkte hem. Tänkte att de kanske löser upp bussningen. Gummi brukar ju bli rätt mjukt o degit om man lägger de i thinner har ja för mig :?

Får se i morrnbitti... :roll:

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav skanke » 2008-12-10 00:06

För de stora bussningarna i bärarmarna bak kan man med ganska enkla medel tillverka ett eget verktyg. Man behöver en gängstång som går att trä igenom metallhylsan på bussningen. Tillverka sedan en stor bricka (den som skall dra ut/in bussningen) med ett hål i mitten så att den går att trä på gängstången. Lås med mutter på baksidan. Sedan tar man ett plattjärn med ett hål i mitten för gängstången och svetsar fast två till som stödben så att det ungefär bildar ett U. Stödbenen skall kunna ta spjärn emot kanterna på bärarmen (bussningens inneslutning). Trä U:et över gängstången. Svetsa på en mutter på gängstången (det är den man skall vrida på för att dra ut eller dra in bussningen i bär armen. När verktyget är ihopmonterat skall de ungefär se ut som den enkla skissen nedan. Det är så Volvos Original SVO verktyg för 140/240 ser ut, och kan både användas för mont/demont av den stora gummibussningen i bärarmen bak. Det behövs inga stora krafter för dessa bussningar, det gäller bara att se till att bussningen inte vrider sig vid montering.

-------

I I

IIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM

I I

--------
skanke

Inläggav skanke » 2008-12-10 00:08

Fasen skissen blev helt konstig efter att jag postat inlägget :cry:
skanke

Inläggav nordic man » 2008-12-10 09:29

kalas tips de där 8)
142-73 orginalarn

142-73 busbilen

jeep grand cherokee-00

945 ltt-95

Cadillac deville-73
nordic man

Inläggav deluxe » 2008-12-10 21:37

Nja.. De där me thinner kan vi nog lägga till handlingarna.. :? Den hade bara svällt och blett större hehe. Gick väl inte helt som planerat..

Men ja ska leta upp en gänstav o låta en av plåtslagarna på jobbet svetsa ihop en sån där grej. Kan va bra o ha i framtiden.

Tack för tipsen grabbs :D

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Återgå till Original