Ett stort antal människor samlades i det lilla samhället utanför Kramfors då den fabriksnya Volvo B20 motorn från 1976 skulle startas. Radio och TV var på plats för att dokumentera det historiska ögonblicket då nyckeln skulle vridas om i den californiavita Amazon från 1969 motorn är monterad i. Men för att media överhuvudtaget ta sig till platsen så var även polis på plats för att hålla ordning på alla tusentals människor som fick stå bakom de kravallstaket… Oops jag somnade visst en stund.
För mig var det lite pirrigt och jag ska erkänna att jag var rätt uppjagad och viste inte alla gånger vad jag höll på mig eller sa, så ha överseende för mina uttal och â€Âkamera hanteringâ€Â
Jag har idag startat motorn och det med inställningar från fabrik, tändningen ställde jag upp lite då jag tyckte den var lite låg. Enda jag ställt är ventilspelet. Motorn fick gå några minuter utan vattenpump, den kom upp snabbt i temp. Till saken hör att jag inte har rätt längd på fläktremmen så jag monterade inte först generatorn. Sen sitter den på plats med på tok för lång rem bara där att vattenpumpens skull. Så inget mixter före jag vred på nyckeln eller nått sånt.
Efter filmen så efterdrog jag toppen och det var tur för jag kunde dra från ca. 6 Kgm.
Jag ställde även ventilerna (såklart) till 0.40 och efter det så var motorn så gått som tyst. På filmen hör man ett ljud som man inte hör live men så är det med alla billiga dokumenteringsgrejor. Det kommer en film med en riktig videokamera senare, jag lovar.
Jag har i någon tråd och på något forum skrivit att det är normalt att en B 20 knackar lite på ventilerna, hur man sen definierar ordet knackar är upp till var och en men om jag ändrar ordet knakar till spelar så låter det kanske lite snällare. Jag tror inte den blir tystare än vad den nu är och de som skrivit att deras B18 är ljudlösa vill jag bara gratulera för det var väl bättre för.
Första releasen