Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gammal färg?

Gammal färg?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Gammal färg?

Inläggav Per Helgesson » 2008-10-18 22:00

Jag har komplett färg till en bil ståendes till 115 blågrönmetallic. Basmetallic, klarlack och härdare. Burkarna är Volvo original inköpta 1993. På burkarna står det: Bör användas innan 1996. Men jag har öppnat en av dom och det ser helt ok ut. Inget har stelnat. Det kluckar i alla burkarna. Dom har stått frostfritt hela tiden. Frågan är om man kan använda detta? Nån billackerare jag pratat med säger att det absolut inte går, men det är väl bara för att han vill sälja färg. Vad kan bli fel?
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Inläggav Amarace » 2008-10-18 23:12

Jag har använt 25 år gammal färg utan problem, så nog tror jag det går. Det var dock inte metallic utan vanlig färg.
Amarace

Färg

Inläggav Robban » 2008-10-19 09:45

Jag har också en massa gamla färger! Den tidigaste jag har är en burk original fälgfärg till amazon..=) Den ska lufttorkas och börjar bli lite tjock nu. Skulle tippa på 70talet.

Den ska jag prova att lackera fälgar med när det är dags.

Den färg du har bör funka om den blandas ordentligt, dock kan det klucka i burkarna och färgen har skicktat sig. Pigmentet ligger torrt i botten och en genomskinlig vätska ovanför. Då är färgen körd för den går inte att blanda men det ser du.

Ser det ut som vanlig billack när du har blandat så går det tror jag. Det ska inte vara någon härdare vad jag kommer ihåg till basen utan den ska också lufttorka, sedan kör du 2K klarlack över.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav skanke » 2008-10-23 22:35

Precis som Robban säger så är problemet att färgen kan \"skikta sig\" och då kan man röra i färgen som en galning utan att den blandar sig. Kulören kan då avvika från det man förväntar sig, speciellt metallick är känslig. Färgen kan också klumpa sig i botten men det märker man ju så fort man rör i burken.

Tipset är väl att provspruta och se vad resultatet blir.

Sedan är väl frågan vad och var du skall använda färgen till?

Själv skulle jag nog inte använda så gammal färg till en hellack på en superseriöst helrenoveringsprojekt, där bästa resultat eftersträvas. Men till en \"bonnlack\" eller till motor/bagagerum så kan det ju funka.
skanke

Re: Färg

Inläggav Hasse63 » 2008-10-24 21:48

Robban skrev:Jag har också en massa gamla färger! Den tidigaste jag har är en burk original fälgfärg till amazon..=) Den ska lufttorkas och börjar bli lite tjock nu. Skulle tippa på 70talet.
Den ska jag prova att lackera fälgar med när det är dags.

Flera personer eller rättare sagt många skulle bli väldigt glada om du kunde fixa färgkoden på den färg som är i burken.

Lämna ett färgprov hos en lackfirma så fixar dom det.

Mvh Hasse
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav EmmaW » 2008-10-24 22:21

Men finns det inte redan orginal fälgfärg att köpa? Eller det kanske är nån fälgfärg som ersatt den gamla?
Användarvisningsbild
EmmaW

Inläggav Hasse63 » 2008-10-25 20:58

Jag vill påstå att den färgfärg som finns idag inte överensstämmer till 100% med originalet.

Robban gör alla som vill ha så nära original det nånsin går en står tjänst.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav deluxe » 2008-10-26 12:36

Hello.

Har burkarna stått i rumstemperatur hela tiden så är chansen att dom klarat sig mycket större. Tycker du att färgen verkar tjock så slå i en skvätt extra MSB \"bas förtunning\".

Och Basen kan läggas både med och utan härdare. En smaksak. Behövs inte, men ja har för mig att den blir lite blankare o mer stryktålig.

Jag målade min ventilkåpa helt felblandat förra veckan. Där stod på burken att det var en solid färg och skulle blandas 3:1 med härdare och en skvätt förtunning.

Men det var basfärg som inte alls ska blandas 3:1 med härdare utan \"viskas\" vanligtvis till mellan 18-20sek. hehe men de gick bra endå. Väntade bara 10 min o lät basen sätta sig innan ja la på 2 varv me klarlack. ble helt suveränt.

Det enklaste sättet o få reda på ifall färgen går att använda e att skaka upp den, rör om den och provmåla på en grundmålad plåt. Sätt den brevid bilen och jämför.

De är ju bara färg.. de värsta som kan hända e att du får måla om det :wink:
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Återgå till Övrigt