Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-17 20:45

Hej alla kunniga 140 fantaster!

Jag har använt mig mycket av det här forumet förut, men det är först nu jag kände behov av att registrera mig eftersom min 142:a inte går som den ska. Jag kanske först ska säga vad som har gjorts på den.

Det är som sagt en 142:a som jag köpte för två och ett halvt år sedan när jag var 16 år av en gammal tant som ägt den hela tiden. Bilen var i ett någorlunda gott skick, rosten och lacken var väl inte den bästa, samt att den hade gått 42000 mil hade gjort sitt också, men den var i original skick.

Vad som har gjorts ända tills idag kanske jag inte ska rabbla upp, men om jag drar det kort så är rosten fixad, hellackering gjord och lite annat smått och gott som innerskärmar från 240.

Om jag återgår till topic; i december lyckades jag få tag i en fräsch B20 som suttit i en bandvagn på åttiotalet, gått 600 mil, toppen planad 2 mm, samt ny k-kam och 085 fördelare. Till det köpte jag även en ny weber 36/36 DCD och det är den som är boven i dramat till varför han går så dåligt:

Problemen som jag har upplevt är:

- när man lägger ur växeln och inte ger gas kan han dö av.
- väldigt svag på låga varv.
- när man ställer in förgasaren måste man skruva blandningsskruven 3-4 varv från bottenläget för att han ska gå någorlunda bra.
- förbrukning på 2 liter/milen.

Jag kör med BPR6HS stift. Dessutom är det 2.5 tums avgas hela vägen. Tändningen är korrekt inställd, 15 grader samt 35 grader fullt utslag.

En bild på hur den är bestyckad samt hur luftfiltret såg ut efter fem dagars körande!:
Bild
Bild

Vad som ska köpas härnäst är definitiv ett nytt luftfilter från misab (det rektangulära) som ska passa till DCD. Jag har även pratat med KGTrimning som jag köpte förgasaren av, och de sa eftersom jag behöver skruva ut blandningsskruven 3-4 varv från bottenläget för att han ska gå som bäst, tyder det på för litet lågfartsmunstycke (50 sitter i nu). Han sa att 55 skulle kanske göra så att det blev bättre, men då skulle han dra mer bensin. När jag köpte förgasaren sa jag till dem att jag ville ha den snålställd, men nu verkar det inte alls bli så, jag menar 2 liter / milen och ännu större munstycke ska ner?

Han jag pratade med från KG ville att jag skulle maila honom med problemen jag hade, vilket jag gjorde inom 10 min, men ännu har jag inte fått något svar fyra dagar senare... just nu står bilen bara, vilket iofs är bra med tanke på all slask, men någon gång töar det upp till barmark, och måste ju det kunna köras! Vad säger ni angående mitt problem?

Tacksam för svar!
Filip_Ovik

Re: Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt

Inläggav bodda » 2013-03-17 23:41

ja nått står ju inte rätt till börja med o kolla tändningen så att den står rätt för med det du har så ska det inte va några problem o åka under litern . o för snålställd förknasare så tar den mer.köp weberhandboken där har du lite hjälp
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Hasse63 » 2013-03-18 11:57

Den behöver man inte köpa finns att ladda ner på länken nedan. bestyckningslistor finns också hos Misab.

Som sagt tändning sen bör du gå igenom förgasaren... ta isär och kolla så munstyckerna sitter på rätt ställe och rengör på samma gång, montera ett extra bränslefilter för det som sitter i förgasaren räcker inte, webrar är känsliga.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-18 13:02

bodda skrev:ja nått står ju inte rätt till börja med o kolla tändningen så att den står rätt för med det du har så ska det inte va några problem o åka under litern . o för snålställd förknasare så tar den mer.köp weberhandboken där har du lite hjälp

Vars kan jag få tag i weberhandboken?

Om du säger att en snålställd förgasare drar mer bränsle så kanske han drar mindre om jag byter till större lågfartsmunstycke :)
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-18 13:08

Hasse63 skrev:Den behöver man inte köpa finns att ladda ner på länken nedan. bestyckningslistor finns också hos Misab.

Som sagt tändning sen bör du gå igenom förgasaren... ta isär och kolla så munstyckerna sitter på rätt ställe och rengör på samma gång, montera ett extra bränslefilter för det som sitter i förgasaren räcker inte, webrar är känsliga.

Vart finns den att ladda ned? Kan inte hitta länken du nämner.

Förgasaren är helt ny från KG, gått endast ca 60 mil, behövs den rengöras för det? Munstycken och allt tycker man borde vara i topptrim när det är helt nytt.
Filip_Ovik

Inläggav bodda » 2013-03-18 23:32

hitta inte länken heller ,soppafilter är ett måste på en gammal bil
hitta i alla fall misabs bestyckningar
http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Hasse63 » 2013-03-18 23:47

länken finns i alla inlägg jag gör... och som sagt den finns nedan :wink:

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-03-19 00:05

HUm något som dyker upp i mitt huvud är flotör nivå, Kolla så den är riktig inställd har för mig jag hade liknande bekymmer.

Sen finns de ingen garanti att de är rent bara för de är nytt.
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-19 09:45

bodda skrev:hitta inte länken heller ,soppafilter är ett måste på en gammal bil
hitta i alla fall misabs bestyckningar
http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172

Soppafilter, vart får man tag på ett sådant (en länk möjligtvis :wink: )? Med förra motorn som rullat 42000 mil körde jag aldrig med soppafilter :roll:

Jag hittade också bestyckningslistorna på misab som du när jag letade frenetiskt igårkväll, hittade även en länk till weberhandboken samt en annan länk till massor av goda länkar om 140:
http://volvo1800pictures.com/document/weber/weber.pdf
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.php

Men om man jämför med misab's bestyckningslista så står det 50 i luftfart. Jag pratade även men en från misab förra veckan och han sa att han bruka aldrig ha större än 50 i lågfart. Han sa också att det är möjligt att bestycka en förgasare på två olika sätt som båda är lika bra / dra lika mycket bränsle.
Filip_Ovik

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-03-19 10:46

Kolla så inte flotören häng sig kan även ha kommit skit som gör så inte nålventilen tätat riktig i sätet, iom du kört utan filter :wink: Defekt flotör.

Minns jag hade en massa små fel innan jag fick min å lira men sedan gick den helt super :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Re: Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt... sätt dit ett fi

Inläggav Hasse63 » 2013-03-19 11:26

Bränslefilter till DCD och andra Webrar är ett måste då det finns så många munstycken med små hål som täpps igen. en Stromberg eller SU är inte lika känslig... Och har det börjat rosta i tanken så kan minsta lilla färgflaga och rostflaga åka in och ställer till det.

Filtren sätter man bara på slangen 15cm efter bränslepumpen (om man har original) gärna hängande så kan man också se om man har luft i bränslet och man kan även se hur pumpen mår. Filtren finns på mackar och alla biltillbehörsaffärer.

Men det räcker inte att sätta dit ett filter om nu det är slit i bränslet... Du måste också ta lös förgasaren och blåsa den ren ÖVERALLT. tänk på vart du sätter munstyckerna då du återmonterar... kolla också om det är rätt från början vilket inte är helt säkert.

:wink:

Användarvisningsbild
Hasse63

Re: Volvo 142 -72 med Weber 36 går dåligt... sätt dit ett fi

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-19 18:18

Hasse63 skrev:Bränslefilter till DCD och andra Webrar är ett måste då det finns så många munstycken med små hål som täpps igen. en Stromberg eller SU är inte lika känslig... Och har det börjat rosta i tanken så kan minsta lilla färgflaga och rostflaga åka in och ställer till det.

Filtren sätter man bara på slangen 15cm efter bränslepumpen (om man har original) gärna hängande så kan man också se om man har luft i bränslet och man kan även se hur pumpen mår. Filtren finns på mackar och alla biltillbehörsaffärer.

Men det räcker inte att sätta dit ett filter om nu det är slit i bränslet... Du måste också ta lös förgasaren och blåsa den ren ÖVERALLT. tänk på vart du sätter munstyckerna då du återmonterar... kolla också om det är rätt från början vilket inte är helt säkert.

Tack för ett utförligt svar!

Har nu beställt nytt luftfilter från misab, får förmodligen det på onsdag. Någon som vet om det 5 cm höga luftfiltret som ska passa till weber 36 ryms under huven på en Volvo 142 med b20? Det är riktigt trångt... hur som helst kunde jag byta till det 3.5 cm höga om det inte skulle gå att få igen motorhuven. Jag pratade med en tjej från misab och hon sa att det var en fördel att köra med ett extra luftfilter som du nämner, får fara och köpa det framöver också.

Hon sa också att om jag skulle gå upp i storlek på lågfart från nuvarande 50 till 55 skulle det inte göra någon större skillnad. Hon sa att kolla om han drar tjuvluft någon stans samt kolla bränslepumpen att han sprutar med rätt tryck.

Förövrigt vill jag säga att jag inte har fått svar från KG ännu vilket jag tycker är riktigt dålig service från deras sida!
Filip_Ovik

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-20 20:30

Beställde nytt luftfilter igår och idag fanns det i lådan :)

Bild

Monterat, det gick precis! :D

Bild

Mitt insug har en "förvärmningskanal" tror jag (har markerat med rött runt), kan det kanske vara att han drar in luft där? Tyvärr fick jag inte igång han ikväll för det var så kallt också har han stått i nästan två veckor, därför kunde jag inte testa genom att hålla för.

Bild

Bild framifrån:
Bild

Farsan hade bränslefilter över från skotaren som jag kunde använda, det får monteras framöver :)
Filip_Ovik

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-03-20 22:04

Hum? Är inte de där ett vacum uttag? För den förvärmning jag sett på Weber insug till B20 har suttit under som ett ingjutet rör under insuget. Men om de är förvärmning så måste de ju finnas ett motsvarande uttag/intag med?

Men som de ser ut på bilden borde de där komma in under förgasaren i insuget? För isf så förstår jag varför den gått konstigt-
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-20 22:36

Amazon_Sleper skrev:Hum? Är inte de där ett vacum uttag? För den förvärmning jag sett på Weber insug till B20 har suttit under som ett ingjutet rör under insuget. Men om de är förvärmning så måste de ju finnas ett motsvarande uttag/intag med?

Men som de ser ut på bilden borde de där komma in under förgasaren i insuget? För isf så förstår jag varför den gått konstigt-

Du har säkert rätt, förvärmningsslangen sitter nog under insuget, men vad är det jag pekar på då?

Här kommer dessutom en bild på hela motorn (med förra luftfiltret dock):

Bild

Slangen som går in i luftfiltret, är det vacumslangen? Och är det därför den går dåligt som du säger "Amazon"?
Filip_Ovik

Inläggav Hasse63 » 2013-03-21 00:03

Flytta bromsservoslangen till det inringade röret och plugga det andra så får du bättre vacuum vilken bara är bra.

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-03-21 19:08

Kan bara instämma med de hasse säger.

Slangen som går in i luftfiltret är ju vevus ventilationen.

Vacumet blir ju i insuget efter förgasaren å är de där ett vacum uttag så kommer den dra otroliga mängder "tjuvluft" vilket gör att du får köra med blandningsskruven på tok för långt ute.

Men på ett original insug så finns de 2st vacum uttag ett till bromsservo med stort hål i å ett med samma ytter diameter men med litet hål i som ska vara till vevhusventilationen.

Så som hasse säger flytta slangen från bromsservot till de inringade å sen skulle jag vilja kopla vevhusventen till ett uttag med litet hål i iställe för till luftfiltret. Å sen slopa slangen på påfyllningslocket i förmån för ett stiligt kråmat lock :wink:

Bild
Så blir de sådär en ful slang mindre under huven.
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Filip_Ovik » 2013-03-21 20:44

Det ni säger låter väldigt bra i mina öron, hon jag pratade med på misab sa att den drar förmodligen tjyvluft någonstans, vilket du säger, och det är nog därför jag behöver dra ut blandningsskruven så många varv.

Jag gjorde en liten skiss, hoppas jag förstod allt ni sa korrekt, annars får ni säga till! :)

Bild

Förövrigt pratade jag med KG idag, och han lät övertygad om att jag skulle gå upp till 55 i lågfart, vilket jag beställde. Lite konstigt när jag pratade med hon på misab som sa att dem alltid körde på 50 i lågfart och att gå upp till 55 inte skulle göra någon större skillnad. Två olika röster... hur som helst ska jag först koppla om slangarna rätt samt sätta dit bränslefilter innan jag byter lågfartsmunstycke. Att skruva sönder förgasaren och blåsa rent tror jag att jag hoppar över :wink:

Edit: Självklart när jag googlar på "b20 weber 36" blir jag länkad till en tråd (http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 10&t=11030) om en som hade problem med lågfart och han blåste rent och den funkade perfekt efter det. Och det var du hasse som hjälpt han såklart också haha :D Nu blev jag osäker, är det mycket jobb med att blåsa rent?
Filip_Ovik

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-03-21 21:15

Så skulle jag gjort men slangen på olje locket är i mina ögon en estetisk fråga :P Men kolla att de verkligen är en vacum port den mitt under förasaren innan du kopplar om såg så konstigt rostig ut såg jag nu när jag titta.

För de uttag du ha på insuget är in/ut för förvärmning om de sitter, sen vacum uttag för bromsservo, vevhus vent å så de där extra som du har direkt under förgasare? Har jag förstått de rätt?

Sen har jag för mig att 55 lågfart rekomenderas av vissa på vintern, men har för mig jag kört med de på sommaren med utan problem är så liten skillnad så är nog försumbart.
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Amarace » 2013-03-21 21:42

Angående Vevhusventilationen, det blir helt på tok om man tar bort slangen till Oljelocket och byter det och sätter slangen från boxen på sidan till insuget.

Vevhusventilationen på en B20 fungerar så att frisk luft tas in via luftfiltret till sidan på blocket, och ut via oljepåfyllningslocket och till insuget via den kalibrerade nippeln.

Så gör man om det blir det ju tokigt.

Och OM man nu ska hålla på och experimentera, se då till att använda ett lock som har filter i sig så det kan "andas", tar man lock från t.ex B230 som är kromat så är det ett slutet lock.

Öppen vevhusventilation samt B18 med sluten är tvärtom, då sugs luften in via oljepåfyllningslocket och går ut via boxen på sidan av blocket.
Amarace

Nästa

Återgå till Trimmat/ombyggt