Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • uppgradera väghållning och bromsar

uppgradera väghållning och bromsar

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

uppgradera väghållning och bromsar

Inläggav fredriksson_jr » 2014-08-07 22:23

hej ny här på forumet men hoppas ja hamnat rätt, annars får nån gärna hjälpa mig att flytta tråden :D

har en b200 förgasarturbo stående på en pall hemma som ja har tänkt och stoppa ner i en 142 inom snar framtid men har några frågor om väghållningen och bromsarna.

motorn har ca 270hk och känner att jag vill ha värre väghållning och värre bromsar.. :wink:
så får ni gärna ge förslag och tips till att förbättra detta :)

bilen kommer användas till att köra på landsväg men även testa ett par varv på bana för att se vad den går för, så vill alltså ha så bra väghållning och bromsar som möjligt utan och behöva bygga om allt för mycket. gör inget om den blir hård och studsig att åka i då det ändå ska bli en besiktad 'race' bil eller hur man nu ska förklara... :roll: alltså inte en bil ja kommer åka i varje dag till jobbet..

stort tack i förhand!
fredriksson_jr

Re: uppgradera väghållning och bromsar

Inläggav Stefan P » 2014-08-08 09:12

Hej,
Jag är också ny här o håller även jag på med en 142a ..dock med B20 o Webrar..det är nåt visst med B20 så jag håller mig till det..Bygget har ballat ur flera gånger om så det har tagit sin tid att få ut den på vägen..håller på att dra ett nytt el-system för tillfället men sen är det inte mycket kvar innan uppstart..jag ska köra med en 2.3 liters B20 med 45or till att börja med..har ett par värre nybyggda motorer stående (en 2.4 liters med weber 50ior plus en 2.5 liters även den med 50ior )..hur som helst så köpte jag min bil i delar..en tom kaross sågottsom rostfri med Lesjöfors-fjädrar runt om o Bilstein-dämpare..så jag börjar med dom fjädrarna o dämparena iaf o ser hur det blir..sen har jag bytt bakaxeln o kardan till 164ans lite kraftigare grejer..så det håller lite bättre o längre förhoppningsvis..monterade en Locker-diff också när jag ändå renoverade bakaxeln..sen har jag monterat Polyuretan-bussningar i hela bakvagnen så det blir lite "tightare"..har även monterat IPD´s Krängningshämmar-kit med 25mms krängare fram o 19mm´s kräningningshämmare bak..sen i bromsväg så är rubbet nytt..fick tag i 164ans ventilerade skivor o utbytes-ok som är "bolt-on" o dom borde ju bli lite bättre än original 140 iaf ?..monterade även nya skivor o ok bak så allt är nytt i bromsväg..det kan vara lite bökigt att få tag i 164 ok men jag hittade ett par begagnade som jag skickade iväg o fick utbytes-ok tillbaka..dock har jag hittat en firma på Ebay som säljer renoverade 164 ventilerade ok så jag har köpt mig en omgång till som jag har liggande nu..till nästa projekt.. :wink: många monterar 240ins ventilerade skivor o ok fram men dom är ju mindre än original 140-seriens så vet inte om det blir någon skillnad just med dom skivorna ??..sen är ju huvudcylindern ny o nya slangar runt om osv så bromsarna kommer väl förhoppningsvis att bli skapliga iaf..sen har jag även monterat en 6-punkts störtbåge från Finess o 4-punktbälten o Sparco sprint stolar o lite annat..bågen mest för min egen säkerhet för jag har sett hur det kan gå om man kör på sidan av vägen/banan men den stabiliserar nog upp chassit lite grann också förhoppningsvis..sen kommer jag att köra på 7"x17" Peugeot 407/607 plåtfälgar så det kommer att bli spännande att se hur den uppför sig på vägen/banan när den äntligen blir klar..har fixat det mesta mekaniska nu iaf förutom el-systemet o sen tänkte jag besikta den osv o sen fixa finishen sen på bilen när man vet att allt funkar o så

S
Användarvisningsbild
Stefan P

Inläggav fredriksson_jr » 2014-08-10 15:37

så det är alltså hårdare sänknings fjädrar, Bilstein-dämpare eller något liknande, Polyuretan-bussningar fram och bak och grövre krängningshämmare fram och bak som gäller utan att behöva bygga om halva bilen? :)

fräscha 164 grejer i fram och fräscha original i bak ska duga alltså? :)

ska skaffa torsendiff från bakaxeldelar.se men vilken utväxling ska ja ha? finns 3.54 och 3.73

och vad rekommenderar ni om ja vill koppla in hydraulisk handbroms? koppla det på det originella bromssystemet och ett ok i bak eller ett nytt system och två ok?

tack på förhand!
fredriksson_jr

Inläggav Volvo144grandluxe » 2014-08-17 18:49

inte ens rak
Användarvisningsbild
Volvo144grandluxe

Inläggav 123 GT » 2014-08-17 20:14

Volvo144grandluxe skrev:inte ens rak

? :?: Vad svarar du på?
AVG