Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • hur mycket ladd tål en b20?

hur mycket ladd tål en b20?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

hur mycket ladd tål en b20?

Inläggav gringob23 » 2012-09-13 22:44

Jag går i tankarna om att köpa nån risigare 140 och sätta dit turbo, tänkte nån billig tryckturbo från saab, och det är ju enklast att börja på en b20, ganska lätta motorer att hålla på med. Så min fråga är, hur mycket ladd skulle en b20 klara av med mindre komp förstår, dubbla packningar eller svarvade kolvar. Klarar den 1bar? Då borde man teoretiskt sett ha 160-170 hästar
144-72 | 142-71
gringob23

Re: hur mycket ladd tål en b20?

Inläggav senap » 2012-09-13 23:52

Friskt vågat är hälften brunnit, som elektrikern säger......Börja med lite lägre, och prova dej fram?
senap

Inläggav gringob23 » 2012-09-14 00:01

Haha ja de får väl bli så ! Har en garret turbo från saab med intern wastegate liggandes, hur ställer man laddet på en sån? Går det bara pilla på klockan ?

Har nämligen suttit och funderat länge och kommit fram till att man kan komma ganska billigt undan med b20 turbo och ha roligt på "vägen", hoppas jag! Har rätt många frågar som ja hoppas nån eller flera kan svara på :) Hur jag tänkt gå tillväga med allt skriver jag nedanför detta

Trycktäta en strombergare, har 4st liggandes och ja vet hur man gör, läst massa guider :)
Bygga en tryckbox, kanske inte blir så vacker men den kommer funka förhoppningsvis, ska tydligen vara 1,5gr volymen på motorn? så 3 liters tryckbox då?
har tänkt köra med original grenrör och bara skarva det så de går uppåt direkt istället för neråt under bilen sen bygga en platta som passar till turbon sen får ja placera turbon så de går snickra dit ett avgasrör också
Borra hål i tråget till oljeretur eller transsmisons kåpan.
Ska köra utan IC i början så de blir ett kort rör direkt från turbon till tryckboxen.
sätta dit en kallstartsventil på tryckboxen för choken åker ju från förgasaren då ja trycktätar den.
fila ner nålen till rätt storlek så den går bra förhoppningsvis?
Har jag glömt något? Jag vet inte. blir edit senare isåfall

Så nu kommer frågorna som jag är liite osäker på.

1. Angående de där med att man slipar nålen verkar lite grovt, går de inte ta en saab förgasare med ställbart munstycke eller kommer de läcka genom munstycksinställningen där nere då?
2. Kommer strombergarn levera nog mycket bränsle till kanske 0.8 ladd?
3. Kommer det strypas om jag kör originalavgas hela vägen under bilen?
4. Klarar servot övertrycket?
5. bortsett från oljereturen, vars tar man oljan som ska IN i turbon ifrån:S? en sån där flervägskopplings från biltema som sätts bakom oljefilter eller ?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Gunnar S » 2012-09-15 09:46

Detta låter som ett kul projekt.
Skulle vara trevligt om du dokumenterade ombyggnaden och gjorde en tråd som låter oss följa med på den laddtryckshöjande resan.
För att få lite skinn på benen kan jag rekommendera dig en stund på nätet. Finns sidor som, i varierande omfattning avhandlar ämnet turbomatning av motorer som från fabrik fick nöja sig med enkel förknasare och just inget mer...
Volvos B18/20 motorer är naturligtvis inget undantag.
Kolla t ex: http://forum.savarturbo.se/
Där finns den samlade turbokunskapen representerad.

Bild
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav gringob23 » 2012-09-15 16:34

Gunnar S skrev:Detta låter som ett kul projekt.
Skulle vara trevligt om du dokumenterade ombyggnaden och gjorde en tråd som låter oss följa med på den laddtryckshöjande resan.
För att få lite skinn på benen kan jag rekommendera dig en stund på nätet. Finns sidor som, i varierande omfattning avhandlar ämnet turbomatning av motorer som från fabrik fick nöja sig med enkel förknasare och just inget mer...
Volvos B18/20 motorer är naturligtvis inget undantag.
Kolla t ex: http://forum.savarturbo.se/
Där finns den samlade turbokunskapen representerad.

Bild
t

Jo de kan de nog bli också ! =) Blir nog att köpa nån skruttig obes 142/144 för att bygga allt på och se om de lirar bra, gör de det blir det att sätta på röda bilen! Dock med lite trimmad och till fixad motor så man vågar ladda lite, sen kanske bänka och regbesikta med turbo :) Blir naturligtvis en tråd om de inköpes en till 140 ! jo jag läser som en dåre nu :) Mycket på savarturbo också =) Man kanske kan ta lite inspiriation från b21 förgasarturbo från 240 turbo ;)?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav gringob23 » 2012-09-15 16:55

Frågan är om jag ska köra sugturbo eller tryckturbo? sug verkar ju något mycket enklare!
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav fretchi » 2012-09-15 20:40

Sugturbo kräver koltätning i turbon, annars kommer vakuumet suga olja genom turbon in i insuget.
B20 klarar i stort sett så mycket ladd turbon orkar leverera. Två bar är inte alls omöjligt. Men det kräver att du har koll på motorn. Övertemp, spikningar osv kommer ta kål på den direkt när man börjar töja på gränserna. 0,8 bar är ju inte särskilt extremt men kan lätt ta död på motorn om man inte har koll på bränsleblandning och tändpunkt.

1. Angående de där med att man slipar nålen verkar lite grovt, går de inte ta en saab förgasare med ställbart munstycke eller kommer de läcka genom munstycksinställningen där nere då?
Bränslekurvan kan inte justeras till med justermunstycket. Justeringen kommer mestadels att påverka tomgången och låglast dessutom, där det betyder som minst.

Troligen. Med vettig bränslepump och nålventil.

Ja, säkerligen.

Ja, det har en backventil.

5. bortsett från oljereturen, vars tar man oljan som ska IN i turbon ifrån:S? en sån där flervägskopplings från biltema som sätts bakom oljefilter eller ?
T-kors på oljetryckskontaktens uttag
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav gringob23 » 2012-09-16 10:01

fretchi skrev:Sugturbo kräver koltätning i turbon, annars kommer vakuumet suga olja genom turbon in i insuget.
B20 klarar i stort sett så mycket ladd turbon orkar leverera. Två bar är inte alls omöjligt. Men det kräver att du har koll på motorn. Övertemp, spikningar osv kommer ta kål på den direkt när man börjar töja på gränserna. 0,8 bar är ju inte särskilt extremt men kan lätt ta död på motorn om man inte har koll på bränsleblandning och tändpunkt.

Bränslekurvan kan inte justeras till med justermunstycket. Justeringen kommer mestadels att påverka tomgången och låglast dessutom, där det betyder som minst.

Troligen. Med vettig bränslepump och nålventil.

Ja, säkerligen.

Ja, det har en backventil.

T-kors på oljetryckskontaktens uttag

haha tack så mycket, du lyckades till och med svara på varenda fråga :) de där med koltätning i turbon visste jag, men har bestämt mig de blir trycka =) Blir att borra upp nålventilen till 2.5 mm . Okej men om jag ska ha en vettig soppa pump går de bra med en högtryckspump från biltema till b23f? Föresten måste jag ha tryckregulator också :P? Pallar verkligen förgasaren ett tryck från en sån pump, den borde ju nästan trycka flottören i botten och föda sönder motorn med soppa ?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Hasse63 » 2012-09-16 10:31

En BTR är ett måste då förgasaren ska ha runt 0,20 bränsletryck. Hade originalpumpen varit lite snabbare så hade det räckt med en sån då man accelererar. :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2012-09-16 11:01

Hasse63 skrev:En BTR är ett måste då förgasaren ska ha runt 0,20 bränsletryck. Hade originalpumpen varit lite snabbare så hade det räckt med en sån då man accelererar. :wink:

Okej, vars får man tag i en sån då? då måste jag ju sänka trycket ganska enormt om den ska ha 0.20 hehe :) Ställer man hur mycket soppa den får då också på btren eller är de bara via nålen, tänkte om trycket blir högre får den väl mer soppa?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav senap » 2012-09-16 15:24

senap

Inläggav gringob23 » 2012-09-16 16:59

Vad är det för klump i mitten längst ner, såg nästan ut som mekaniskt insprut :O
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav fretchi » 2012-09-17 00:48

Det är precis vad det är också.

Ökar du bränsletrycket över det förgasaren vill ha så flödar du den, och det vill du inte. Enbart förgasarens nål/munstycke kan påverka bränslemängden på rätt sätt.

Det finns speciella regulatorer för förgasare, som klarar höga flöden men håller trycket rätt. De kostar en del dock. En mekanisk pump räcker ju dock en bit. Bara man anpassar den för överladdning, genom att leda insugstrycket till undersidan membranet. Sådan pump var det i volvos R-sport turbokit om jag minns rätt.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Hasse63 » 2012-09-17 11:52

Rätt så Fredrik... Dubbla förgasare blir "dubbelt" så bra
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2012-09-17 15:15

Ah nu börjar det klarna, tack så mycket ! :) Har hittat en btr nu iaf :) http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra ... angar.html. Borde ju funka bra. Är det nödvändigt med en catchtank också så pumpen håller trycket hela tiden eller äre bara överkurs ?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-09-18 01:06

Hej,

Jag turbokonverterade en 142:a för väldans många år sedan (tror jag var 14-15). Något jag lärde mig från det är följande:

Borra inte nålventilen, tror jag försökte med 4 stycken och alla dom läckte som såll, köp en färdig 2.5mm om du ska ha det, för mig räckte det bra med 2mm.

Slipa inte nålen, ta en äldre förgasare med justerskurv under och köp dig en riktig nål (finns på misab vill jag minnas). Tror jag slaktade iaf. 3 fina trottlar med nålar innan jag gav upp den bonnlösningen. Bilen sotade bara igen och gick som en påse nötter oavsett hur lite/mycket man tog bort.

Använd orginalbränslepumpen som sugpump och mata en elektrisk tryckpump med, jag körde med en malpassi BTR med två utgångar. Det här vet du säkert men en turbo BTR måste ha ingång för laddtryck, den ska inte vara linjär och ge samma tryck konstant som för en sugmotor.

Se till att få dit en ordentlig soppatrycksmätare, det vållade stora problem för mig med att få till rätt tryck eftersom att jag var för snål/oerfaren/korkad att använda en.

Använd inte metoden med att montera två topplockspackningar för att sänka kompet (höll väl sisådär 2 varv runt kvarteret), lättast är att slipa ur förbränningsutrymmena för att öka volymen.

Montera dit ett brytarlöst tändsystem, blir bara trassel med vacuumklockan annars, att stumma den helt är heller ingen bra lösning.

Bygg ett bra grenrör med ordentliga rör, jag testade först med ett adaptergrenrör gjort av vanligt "avgasrör", det gick hål rätt omgående.

Tveka inte på att flytta generatorn, det sparar många timmars svordomar för att det blir trångt för det nya grenröret/turbon.

Angående bromsservot hade jag tryckt dit en backventil dimensionerad för laddtryck som en extra säkerhet

Fridens.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav fretchi » 2012-09-21 08:37

Nog skall du väl ha en linjär BTR? Annars blir det ju pannkana.

Den skall ju bara kompensera bränsletrycket genom att alltid ligga med grundtrycket (t.ex. 0,2 bar) över laddtrycket. Annars lär du ju flöda förgasarna direkt. Eller har jag missat något?
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Återgå till Trimmat/ombyggt